کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هدف عربستان براندازی نظام سوریه و برکناری اسد است؛ آل‌سعود از جنگ سخت پشیمان نشده، بلکه با تاکتیک جنگ نرم می‌خواهد اهدافش را به پیش ببرد. 

هدف عربستان براندازی نظام سوریه و برکناری بشار اسد استسید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشنهاد عربستان به سوریه مبنی بر بازسازی این کشور در قِبال قطع رابطه با ایران گفت: عربستان خواستار قطع روابط سوریه  با ایران شده  و همین طور فلسطین را در پذیرش معامله قرن تحت فشار قرار داده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد به سوریه یک تله یا دام برای این کشور است، افزود: مهم ترین و اولین نکته این است که سعودی‌ها می‌خواهند با تطمیع سوریه اهداف خود را به پیش ببرند؛ چرا که از جنگ و ویرانی نتیجه‌ای نگرفتند و به تطمیع و روش نرم روی آوردند؛  به قول سیاسیون سیاست چماق و هویج پیش گرفتند که چماقشان شکست.

سیدافقهی با اشاره به برجام گفت: هرگاه  آمریکا به وعده‌اش در خصوص برجام  عمل کرد، می‌توان انتظار داشت که سعودی‌ها هم به  تعهداتشان  عمل کرده و سوریه را بازسازی کنند.

وی با بیان اینکه بازسازی سوریه یک  فریب و دروغ بزرگ است، افزود: آن‌ها اول می‌خواهند اطراف سوریه را خلوت کنند و ایران از این کشور به عنوان حامی اصلی آن‌ها خارج شود و وقتی سوریه تنها شد ضربه نهایی را به آن وارد کنند؛ در حقیقت بازسازی در کار نیست. مسئولان عربستانی اگر در ادعای  خودشان صادق هستند از تروریست‌ها حمایت نکنند.

وی با اشاره به موضوع فلسطین گفت:  سیاست ‌های عربستان در قبال فلسطین هم در همان راستا است؛  یعنی در بحث معامله قرن، خارج کردن ایران و حزب‌الله از مدار سوریه و بعد خارج کردن سوریه از مدار مقاومت بوده که یکی از سناریوهای تکمیلی معامله قرن است؛ چون معامله قرن یک پرده نیست؛ اپیزود‌ها و پرده‌های متنوع و گسترده‌ای دارد‌؛ عربستانی‌ها می‌خواهند یکی یکی سیاست‌های خود را در منطقه اجرا کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت رویکرد عربستان همچنان بر پایه جنگ است، گفت: بله، اما یک زمان جنگ نرم مطرح است و یک زمان جنگ سخت. جنگ سخت برای آنها هزینه‌بر است و حالا رو به جنگ نرم آوردند و گفتند با سیاست‌های خودمان یک تیر و دو نشان می‌زنیم. البته هدف عربستان براندازی نظام سوریه و برکناری بشار اسد است؛ نه تنها آل‌سعود امروز  از جنگ سخت پشیمان نشده، بلکه با تاکتیک جنگ نرم می‌خواهد هدف‌هایش را به پیش ببرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار