تیتر امشب؛

یک درصد سپرده گذاران بزرگ، 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند/بانک ها در پرداخت سود از هم سبقت می گیرند/60 درصد نقدینگی فعالیت های نامولد است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به روز رسانی قانون بانک مرکزی و اصلاح و تغییر ساختار آن در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است تا بانک مرکزی بتواند نقش نظارتی را به صورت ویژه انجام دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: در حوزه بانکداری بعد از انقلاب اصلاح ساختار باید شکل می گرفت که براساس آن عملیات بانکداری بدون ربا تعریف شد. با گذشت بیش از سه دهه از تصویب این قانون باید این قانون به روز رسانی می شد که متاسفانه هنوز این قانون متناسب با شرایط اقتصادی به روز نشده است و هنوز با ادبیات مقطع تاریخی خود در گذشته عمل می کند. در کشورهایی مثل اردن، پاکستان، مالزی، عربستان و حتی انگلیس هنوز مسلمانان با بانکداری اسلامی کار می کنند و هرسال نظام بانکداری اسلامی را با مباحث جدید و رویکردهای جدید مواجه می کنند.

یک درصد سپرده گذاران بزرگ، 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند/بانک ها در پرداخت سود از هم سبقت می گیرند/60 درصد نقدینگی فعالیت های نامولد است

ساختار نظام بانکی باید اصلاح شود
پورابراهیمی افزود: اشکال عمده این بود که این قانون قرار بود در یک دوره آزمایشی و 5 ساله اجرا می شد که هنوز بعد از گذشت سه دهه (35 سال) هنوز این قانون به همان شکل قبل و کهنه اجرا می شود. تمام دولت ها نیز در ادوار خود سعی در اصلاح این ساختار بانکی داشتند که اجرا نشد. در حوزه اجرا نیز مشکلاتی داریم که به دلیل ضعف ها در حوزه نظارتی در سالهای گذشته از اصلاح ساختار بانکی دور شده ایم.

پورابراهیمی در ادامه درباره مشکل عمده در نظام بانکداری گفت: یکی از موضوعات مهمی که ارتباط تعریف شده ای با نتیجه و خروجی بانکی دارد به ساختار و جایگاه مقام ناظر در نظام پولی در کشور برمی گردد. اصلی ترین ویژگی این ساختار ضعیف عدم استقلال بانک مرکزی است. بزرگترین مشکل این است که بانک مرکزی فاقد حاکمیت شرکتی است و آنچه باید بر اساس منافع و ماموریت ها شکل می گیرد را در نتیجه نظام بانکی اجرا کند.

موضوع مهم دیگر استقلال بانک مرکزی است که همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است. در دولت های گذشته و اخیر بانک مرکزی مامور اجرای تصمیمات قوه مجریه بوده است و کمتر در دنیا به اینگونه است. اولین کار این است که ناترازی نظام بانکی باید اصلاح شود. وقتی بانک مرکزی که خودش باید برای کاهش حجم نقدینگی اقدام کند در سود سپرده ها نظارت نداشته باشد خطای فاحش انجام می دهد. نظام بانکی برای رسیدن به تراز بهتر باید مستقل، ضابطه مند و قانون مند باشد.

او افزود: در قانون برنامه ششم قرار بود بر استقلال بانک مرکزی تاکید شود که اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در اصلاح ساختار و تفکیک قوا پیش آمد و این کار انجام نشد. در اصلاح ساختار بانک مرکزی نزدیک به دو سال است که به این بحث ورود شده است. در مجلس اولین موضوع نیز اصلاح و تغییر ساختار بانک مرکزی است تا بتواند نقش نظارتی را به صورت ویژه انجام دهد؛ در این راستا رایزنی هایی انجام شده تا با درخواست از مقام معظم رهبری به عنوان حکم حکومتی امکان جداسازی را فراهم کنیم.

پور ابراهیمی گفت: قانون بانک مرکزی ما به سال 51 برمی گردد و مربوط به قبل انقلاب است و از قانون بانکداری اسلامی نیز نزدیک به 35 سال می گذرد که در مجلس شورای اسلامی سعی در اصلاح ساختار و قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری اسلامی داریم. به روز رسانی قانون بانک مرکزی و اصلاح آن و اصلاح بانکداری اسلامی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است که به زودی نهایی می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره علل رشد نقدینگی گفت: اولین اقدام در کشور این است که در اقتصاد کشور نرخ سود سپرده ها مشخص باشد هرچه مقدار این درصد بیشتر باشد اثرش در اقتصاد بیشتر می شود که این به ضعف نظارتی بانک مرکزی برمی گردد بنابراین اولین تصمیم این است که به سمت کاهش نرخ سود سپرده ها برویم تا در میان مدت و بلند مدت از حجم نقدینگی کم کنیم. دومین اقدام این است که رئیس کل بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصادی بخشی از نقدینگی را به واسطه واگذاری دارایی ها جایگزین کند.

نکته مهم این است که برخی بانک ها برای جذب سرمایه، نرخ های بالا و غیررسمی ارائه میدهند که با ایجاد شکاف به ناترازی نظام بانکی کشور می انجامد. اضافه برداشت ها نیز در خطرناک ترین اقدام در نطام اقتصادی کشور است. اضافه برداشت نظام بانکی بیشتر به وسیله بانک های خصوصی انجام شده که بانک مرکزی باید دراین زمینه ورود پیدا کند. اعتقاد مجلس بر این است که بانک مرکزی متولی کار است و بسته نقدینگی چند محور دارد که باید تکلیف اضافه برداشت ها از سوی بانک مرکزی مشخص شود.

نکته دیگر این است که یکی از ماموریت های بانک مرکزی این باشد که مسیر حرکت نقدینگی به سمت بازار تولیدی و مولد اقتصادی انجام شود و جهت گیری نقدینگی به سمت بازار سرمایه باشد.

طهماسب مظاهری دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: در اولین فرصت باید اشکالات اجرایی قانون بانکداری را برطرف شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک وکیل سپرده گذار است نه مالک آن، افزود: رابطه بین سپرده گذار و بانک شبیه وکیل و موکل است.

یک درصد سپرده گذاران بزرگ، 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند/بانک ها در پرداخت سود از هم سبقت می گیرند/60 درصد نقدینگی فعالیت های نامولد است
راه‌حل‌های چالش بانکداری در کشور
مظاهری در مورد اصلاح قوانین بانکداری افزود: در قانون پیش بینی شده که بانک با پولی که به آن سپرده می شود می تواند وارد قراردادهای اقتصادی شود و سود حاصل از آن متعلق به صاحب سپرده است و فقط حق الزحمه یا حق الوکاله بردارد.

او افزود: در حال حاضر بانک ها سودی که به سپرده گذار می دهند بیشتر از سودی که بدست می آورند.

مظاهری گفت: اگر بانک سودی که بدست می آورد به صاحب سپرده بدهد اصلاح بزرگی در سیستم بانکداری انجام داده است علاوه بر این سرمایه گذار چنانچه خود بتواند تولید کالا یا کار اقتصادی بزند بجای بانک چرخ تولید را به حرکت در می آورد.

طهماسب مظاهری در تصویب و اصلاح قوانین بانکی به مجلس توصیه کرد: باید یک قانونی باشد که ساختار بانکی را اصلاح و به روز کند.

او آیین نامه ها یا موصوبه دولت است یا شورای پول و اعتبار است گفت: نقطه مشترک همه عقود، شراکت در سود و زیان است بدون آنکه مبلغی تعیین کنند و به یکدیگر در پرداخت سود تعهدی بدهند.

کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید مستقل باشد گفت: در قوانین بانکی سه نکته باید مد نظر قرار گیرد:

1 - چنانچه دولت طرف حساب با بانک یا مشتری بانک شد رفتار بانک با دولت باید همان رفتاری باشد که با سایر مشتری های عادی انجام می دهد نه بعنوان رئیس

2- اعضای هیئت شوای سیاست گذاری بانک مرکزی نباید دولتی باشند بلکه باید متشکل از افرادی خبره بانکی انتخاب شوند که شغل دیگری نداشته باشند و هیچ گونه فعالیت اقتصادی نکنند ، حتی نباید تدریس کنند.

3- شورای سیاست گذاری و شورای نظارت از یکدیگر تفکیک شود.

او افزود: این سه نکته چنانچه در قانون جدید تحقق یابد امور بانکی رو به اصلاح خواهد رفت.

مظاهری به جنگ سود بین بانکی اشاره کرد و گفت: بانک ها در پرداخت سود به مشتریان از هم سبقت می گیرند در حالیکه سودی که بانک اعلام می کند قابل تحصیل از اقتصاد نیست. اضافه پرداخت سود بانکی به مشتریان بیش از میزان تحصیل بانک از قراردادهای تجاری و اقتصادی، بانک را از اسلامی بودن آن خارج می کند.

مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط تلفنی گفت: منافعی که بانک ها بدست می آورند در قالب دو نوع سپرده انجام می شود که سپرده گذاری برای سرمایه گذاری و پس انداز برای حساب جاری است که اینکه مردم به بانک قرض الحسنه بدهد معنی ندارد.

یک درصد سپرده گذاران بزرگ، 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند/بانک ها در پرداخت سود از هم سبقت می گیرند/60 درصد نقدینگی فعالیت های نامولد است



راه‌حل‌های چالش بانکداری در کشور
مصباحی مقدم درادامه گفت: حدود 60 درصد نقدینگی کشور به سمت فعالیت های نامولد رفته و فقط 40 درصد نقدینگی در بخش مولد اقتصادی بکار گرفته شده است. نرخ سود بانکی به گونه ای است که تولید کنندگان سعی می کنند تولید را متوقف کنند و سرمایه را بدون ریسک در بانک قرار دهند و سود کنند چون سرمایه در تولید ریسک پذیرتر است و مالیات، هزنیه های نیروی انسانی نیز دارد. روش اتخاذ شده در نظام بانک داری به گونه ای است که به سمت مشوق های غیر تولیدی رفته اند. بانک ها باید پروژه ها و سرمایه گذاری ها را تامین مالی کنند و سودی که از تجارت و تولید برمی گردد را مبنا قراردهند بنابراین نباید تعهدی از قبل ایجاد کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رقابت در افزایش نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور مخرب است و اقتصاد را به ورشکستگی سوق می دهد و بنگاه های تولیدی را تعطیل می کند. یک درصد سپرده گذاران بزرگ بانک، کسانی هستند که 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می دهد که حاصل سیستم بانکداری ماست.

منبع:شبکه خبر

انتهای پیام/

ساختار نظام بانکی باید اصلاح شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار