کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه آثار مثبتی در حل بحران سوریه، نابودی داعش و افزایش امنیت منطقه دارد.

اجلاس آستانه گام مهمی در حل بحران سیاسی سوریه استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس آستانه از یک سال پیش با هدف برقراری آرامش و امنیت در سوریه و منطقه، بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، در کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکیه برگزار شده است؛همچنین  نشست آتی این اجلاس با محوریت  استان ادلب سوریه  16 شهریور در تبریز و ب برگزار شود.

حسین متفکر کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست آستانه اظهار کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان با حمایت از نیرو‌های تکفیری در سوریه این کشور را تبدیل به محلی برای نمایش قدرت و تامین منافع خود در منطقه خاورمیانه کرده‌اند. این دولت‌ها به دنبال کاهش نفوذ محور مقاومت در منطقه هستند تا از این راه علاوه‌بر حفظ و افزایش قدرت رژیم اشغالگر قدس، منافع اقتصادی خود را تامین کنند، که به همین دلیل سیاست‌های آن‌ها با مخالفت کشور‌هایی مانند ایران و روسیه قرار گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه محور مذاکرات اجلاس آستانه، سوریه و حل بحران آن است، گفت: ایران، روسیه و ترکیه زمانی به طور جدی برای حل بحران سوریه پیش قدم شدند که نیرو‌های داعش و دیگر تروریست‌ها به طور کامل این کشور را تحت تسلط خود گرفته و شدیدترین جنایات انسانی را علیه مردم آن کشور انجام می‌دانند.

متفکر با بیان اینکه روسیه، ترکیه و به‌ویژه ایران به دعوت و درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حاضر شده‌اند، تصریح کرد: این سه کشور تلاش کردند با برگزاری نشست‌هایی مانند آستانه و رایزنی درباره بحران سوریه برای حل آن راه‌کار‌های مناسبی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ایران، روسیه و ترکیه در نابودی داعش با دولت بشار اشد همخوانی دارد، خاطر نشان کرد: تهران، مسکو و آنکارا تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا با کاهش قدرت و در نهایت نابودی نیرو‌های تروریستی داعش، با آمریکا و همپیمانان منطقه‌ایی آنها مقابله  کرده و  نفوذ منطقه‌ای این گروههای تروریستی را از بین ببرند تا از این طریق امنیت و ثبات در کل منطقه برقرار شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در آغاز بحران سیاسی سوریه، دولت ترکیه مخالف حکومت قانونی بشار اسد بود، افزود: وقوع کودتا علیه حکومت اردوغان در ترکیه و مخالفت برخی از کشور‌های مهم منطقه با سیاست‌های این کشور در مخالفت با حکومت قانونی سوریه، زمینه‌های تغیر مواضع و رویکرد آنکارا  را فراهم کرد و این کشور با هماهنک کردن سیاست‌های خود با ایران و روسیه برای حل بحران سوریه تلاش کرد.

متفکر با اشاره به اینکه سومین دور از اجلاس آستانه درباره شهر ادلب سوریه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ادلب تنها شهر مهم باقی مانده تحت تسلط نیرو‌های داعشی است، همکاری و رایزنی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه آثار مثبتی در حل بحران سوریه، حفظ دولت قانونی این کشور، نابودی داعش، افزایش ثبات و امنیت منطقه دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار