مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: برای احیای تالاب الله آباد شهرستان آبیک یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با اشاره به اختصاص اعتبار یک میلیارد تومانی برای احیای تالاب الله‌آباد آبیک گفت: در صورت احیاء نشدن تلاب الله آباد و خشک شدن آن، کانون ریزگرد‌های خطرناک برای جمعیت ۲۰ میلیونی سه استان قزوین، البرزو تهران خواهد بود.

پسندیده افزود: ادامه این روند علاوه بر ایجاد کانون ریزگردها، تهدیدی برای اراضی کشاورزی منطقه نیز است.

وی اضافه کرد: این دشت را می‌توان با تدابیر لازم تبدیل به فرصت کرد و با کشت گونه‌های مناسب و تبدیل آن به فضای جنگلی، از بیابانی شدن آن جلوگیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به طرح‌های احیای تالاب الله آباد گفت:: مطالعه تأمین نیاز آبی این تالاب تا یک ماه آینده نهایی می‌شود.

پسندیده افزود: احداث پایشگاه محیط‌زیست، اقدام دیگری است که به‌صورت عملیاتی در الله‌آباد انجام‌شده و در مراحل نهایی کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: این پایشگاه برای حفاظت و نظارت عرصه‌های تالابی احداث‌شده است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، این اکوسیستم در فصول پاییز و زمستان به سبب بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد آبگیری می‌شود.

پسندیده اضافه کرد: مقرر شده است تا جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان دامپزشکی طرح مطالعه خروج و یا مدیریت شتر‌ها را تهیه کنند چراکه حضور شتر‌ها در تالاب باعث از بین رفتن حداقل گونه‌های موجود در این زیستگاه می‌شود.

دشت الله آباد یک تالاب فصلی با ۳۳ هزار هکتار مساحت است که از دو اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل شده است و محل گونه‌های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اعتبار یک میلیارد تومانی برای احیای تالاب الله‌آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.