رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گویا خاموشی تالاب هورالعظیم برای عراق اهمیتی ندارد چراکه آنها کمکی در این باره با ایران نمی‌کنند.


خاموشی آتش تالاب هورالعظیم برای عراق اهمیتی ندارد/تلاش برای ارتقای کیفیت آب استان خوزستانعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: آتش تالاب هورالعظیم خاموش نشده است و دولت عراق هم کمکی برای خاموش کردن آتش نمی‌کند.

وی با توجه به دستور رئیس جمهور برای خاموش کردن آتش تالاب ادامه داد: قبلا با رئیس سازمان محیط زیست عراق برای این امر صحبت شده است اما این موضوع برای دولت عراق خیلی مهم نیست چرا که هر نوع خسارت زیست محیطی مانند دود و گرد و غبار ناشی از آتش به سمت ایران می‌آید؛ به علت خشکی تالاب، وجود نی‌های خشک شده در اطراف آن و منطقه مین گذاری شده اطراف تالاب هورالعظیم، امکان ورود ماشین آلات سنگین برای خاموش کردن آتش وجود ندارد.

عراق همکاری خوبی برای مهار آتش سوزی هورالعظیم با ایران نداشته است

کلانتری تصریح کرد: بهترین راه برای خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم این است که دولت عراق از سمت دجله آب وارد تالاب کند که متاسفانه تاکنون همکاری خوبی با ایران نداشته است، عراق برای خاموشی آتش اصلا آب ندارد، اما ایران خوشبختانه آب دارد که از ادامه آتش جلوگیری می‌کند.

معاون رئیس جمهور درباره همکاری دولت عراق با کشورمان برای خاموش کردن تالاب هورالعظیم اظهار کرد: گویا خاموشی تالاب برای عراق اهمیتی ندارد، چراکه در اعطای مجوز برای بالگرد که فقط یک ساعت زمان می‌برد تعلل می‌کند و بعضی اوقات کسب مجوز دو هفته زمان می‌برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت عراق کمکی برای خاموش کردن آتش تالاب نمی‌کند، لذا کاری از ما بر نمی‌آید، بنابراین به مردم توصیه می‌کنم که در این شرایط ملاحظه کرده و از ماسک استفاده کنند تا با تلاش‌های وزارت خارجه و وزارت کشور، دولت عراق برای حل مسئله کمک کند.

وی همچنین به مشکل ریزگرد‌ها و کیفیت آب استان خوزستان تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع برای مبارزه با منشاء داخلی ریزگرد‌ها در حال انجام اقداماتی هستند، همچنین امسال آب در رودخانه کارون کاهش یافته و مشکل برق تابستان هم در اثر کم آبی سد‌های خوزستان بوده است که نتوانستند برق را به اندازه کافی تولید کنند.

تلاش می‌کنیم که کیفیت آب استان خوزستان را بهتر کنیم

کلانتری در مورد کیفیت آب این استان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که کیفیت آب خوزستان را بهتر کنیم، گرچه باید آب مورد نیاز کشاورزان را مدنظر داشته باشیم، چون زمانی که کیفیت آب خوب بود از آب مازاد بر نیاز کشاورزی استفاده می‌شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طبق مذاکرات سال گذشته سازمان محیط زیست با وزارت نیرو، به علت خشکسالی اهمیت آب زیست محیطی به اندازه آب کشاورزی تلقی شده است، یعنی هر چند درصد که میزان آب کشور کم باشد، به همان میزان از آب محیط زیست و آب کشاورزی کم می‌شود؛ وزارت نیرو در حال تلاش برای برقراری آب محیط زیست بوده، ولی با مشکل کم آبی ناشی از کمبود باران مواجه است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: بسیاری از استان‌ها در جنوب و شرق کشور به شدت مشکل کم آبی دارند، برخی از این استان‌ها، نسبت به سال‌های قبل ۸۰ درصد کمبود بارندگی داشته اند، همچنین سد‌های تنظیمی برای تامین آب خوزستان دچار کم آبی شده است اما می‌توانیم با مدیریت صحیح این مشکل را رفع کنیم.

رودخانه‌های مرزی دچار کم آبی هستند

کلانتری با بیان اینکه صندوق توسعه ارزی وزارت کشور ۸.۵ میلیارد دلار بودجه برای مهار آب‌های مرزی تخصیص داده است و عملیات آن به خوبی پیش می‌رود،  اظهار کرد: رودخانه‌های مرزی دچار کم آبی هستند، غیر از چند رودخانه در شمال غرب کشور، بقیه مشکل کم آبی دارند به ویژه در شرق کشور دریاچه هامون که آب آن در سال ۱۲۰ میلیون متر مکعب حداقل از خاک افغانستان بود اما تاکنون کمتر از ۹ میلیون متر مکعب آب وارد شده است.

وی ادامه داد: باید در وهله اول حداقل نیاز‌های مردم را برای آب آشامیدنی و بهداشت و شرب فراهم کنیم سپس برای آب‌های مرزی اقدام کنیم، با توجه به اینکه کسری بودجه وجود ندارد عملیات فیزیکی و سخت افزاری در آب‌های مرزی طبق برنامه پیش می‌رود، در حال حاضر در شرق کشور مشکل آب شرب داریم و همکاران منطقه‌ای با تانکر‌های آب به مردم کمک رسانی می‌کنند.

فرصت سازمان محیط زیست به کارخانه ها برای رعایت استانداردهای محیطی

کلانتری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست چه اقداماتی را برای حمایت از کالای ایرانی انجام داده است، گفت: به کارخانه‌هایی که ضوابط و شرایط زیست محیطی را رعایت نمی‌کردند، فرصت دادیم تا با رعایت استانداردهای زیست محیطی مجبور به تعطیلی آنها نشویم.

وی افزود: برخی واحد‌های تولیدی کشور از ابتدا مسائل زیست محیطی را مدنظر قرار ندادند و اسید سولفوریک تولید شده در کارخانه‌ها باعث آلودگی زیست محیطی و آسیب به مردم شده است لذا در راستای حمایت از تولید داخل، این واحد‌ها را موظف کردیم که استاندارد‌های زیست محیطی را رعایت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: به کارخانه‌هایی مثل سرچشمه و خاتون آباد که بیش از ۳۵ سال از بهره برداری آنها می‌گذرد، تا اول سال آینده فرصت داده شده که روند خود را اصلاح کنند، چراکه ادامه این شرایط موجب آلوده شدن و غیر قابل زیست شدن استان کرمان می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
انشالله مشکلات با بررسی و نظارت بیشتر رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
بلاخره باران می باره خودش خاموش میشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۵:۰۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
باید دنبال چاره باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
مشکل ریزگردهارو لطفا حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۲۳:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
مردم هویزه ورفیع دارن خفه میشن کودکان بیماری اسهال وشکم درد گرفتن ازاین دود هزاران نفرهرروزدارن به مراکزدرمانی مراجعه میکنن بخاطر این دود بخدا حق این مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفیم این خوزستان بیشترسدها رو درخود داره ولی از اب باکیفیت و کم ابی برخورداره اب خودشونو نصیب شهرهای بزرگتر میکنند متاسفانه خوزستان ازهمه چیز محروم ازمنابع خودش نفت گاز اب ازهمه چیز محرومه متاسفانه!!!!!!!
France
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
یعنی کامل باید بسوزد؟ ؟
به همین راحتی از بین برود؟
Germany
کیان
۱۷:۵۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
از قوای مسلح کمک بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۶:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
اشکال ندارد که عراق همکاری نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
ایران هم نیاید اب مردم خوزستان را خارج کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
هلیکوبتر های ساخت کشور چه جور؟
آخرین اخبار