رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت: جنگ‌های امروز دنیا به سمت جنگ‌های اقتصادی رفته است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وفایی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت: دلیل اصلی ضعف اقتصاد ایران دولتی بودن و حضور پایین مردم در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه جنگ‌های امروز دنیا به سمت جنگ‌های اقتصادی رفته است، گفت: امروز اقتصادهای دنیا یا باهم شریکند و یا رقیب هم هستند.

وی عامل اصلی که اقتصاد ایران را ضعیف کرده دولتی بودن اقتصاد و عدم حضور مردم در آن دانست و گفت: برای بیان بهتر موضوع می‌توان به بودجه سال 97 کشور اشاره کرد که 237 هزار میلیارد تومان آن مربوط به هزینه‌های جاری و عمدتا دستگاه‌های دولتی است و فقط حدود 62 هزار میلیارد تومان برای 71 هزار پروژه نیمه کاره عمرانی باقی می‌ماند.

وفایی وابستگی شدید به مسائل ارزی را نیز از دیگر نقاط ضعف اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: نتیجه این امر نابسامانی‌های اخیر است که با وجود اینکه هنوز تحریم‌ها شروع نشده با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی معتقد است، در چنین شرایطی برای بهبود اقتصاد کشور سه راه داریم که شامل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اجرای سیاست‌های اصل 44 و همچنین واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه بر لزوم بهبود فضای کسب و کار به عنوان راهکار دیگر برای بهبود اقتصاد و ورود بخش خصوصی به اقتصاد یاد کرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید نزدیک به 25 درصد منابع کشور از سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود که برای تحقق این مهم نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم.

وفایی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار نیازمند انگیزه‌های اقتصادی است، گفت: جذب سرمایه‌گذار راهکار کاهش نرخ بیکاری است که امروز این بیکاری در کنار تورم به معضل اساسی کشور و کرمانشاه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که استان کرمانشاه با استفاده از نرخ بیکاری بالایی که دارد بتواند جزو استان‌های کمتر توسعه یافته محسوب شده و از معافیت مالیاتی مانند آنچه که در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری داریم، بهره‌مند شود.

وفایی در ادامه از منابع بیش از 71 هزار میلیارد تومانی که در قالب تسهیلات اشتغال روستایی و سایر موارد در اختیار استان‌های کشور قرار گرفته یاد کرد و افزود: باید برای جذب بهتر این تسهیلات با سایر استان‌ها رقابت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه درباره موضوع تفویض اختیار به دستگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد: باید از این امکانی که در اختیار استان‌ها قرار گرفته به خوبی استفاده کنیم.

وی به موضوع بودجه سال 98 استان هم اشاره داشت و افزود: باید از هم اکنون به فکر آن باشیم. بودجه سال 98 استان حتما در پیوند با اسناد بالادستی مانند برنامه ششم توسعه و سند آمایش کرمانشاه خواهد بود.

انتهای پیام/د

دلیل اصلی ضعف اقتصاد ایران دولتی بودن است

 

 

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.