روزنامه ملیت نوشت در پی تیرگی روابط آنکارا و واشنگتن، ترکیه بار دیگر همگرایی با اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار داده است.

ملیت: آنکارا بار دیگر همگرایی با اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده استبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه ملیت نوشت: گروه اقدام برای اصلاحات که در چارچوب وزارت امور خارجه ترکیه ایجاد شده بود، پس از سه سال بار دیگر نشستی را برگزار کرد. برگزاری این نشست نشانگر آن است که دولت بار دیگر همگرایی با اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده است. پیام این نشست به اتحادیه اروپا آن بود که آنکارا بار دیگر مایل به احیای روابط با اتحادیه اروپا است. روابطی که بعضا با تنش‌هایی نیز مواجه شده است. 

به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای، این نشست همچنین نشان‌دهنده تمایل آنکارا به اجرای برخی اصلاحات با هدف بهبود احیای این روابط است.

زمان این تحول نیز بسیار تامل برانگیز است. در واقع رفتار‌های تهاجمی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ترکیه را به اروپا نزدیک‌تر کرد. آنکارا از مدتی پیش دیدگاه سردی نسبت به اتحادیه اروپا داشت و با برخی اعضای این اتحادیه نیز وارد نزاع شده بود. به نظر می‌رسد پس از تحولات اخیر، ترکیه این اتحادیه را آلترناتیو قدرتمندی می‌داند. آلمان، فرانسه و برخی دیگر از اعضا و مقامات اتحادیه اروپا نیز اکنون نزدیک شدن به ترکیه را به نفع خود می‌دانند.

به نظر می‌رسد با ابتکار‌های ترکیه برگ جدیدی در روابط آنکارا و اتحادیه اروپا گشوده می‌شود.

نشست گروه اقدام برای اصلاحات با حضور ۴ تن از وزیران مهم دولت ترکیه برگزار شد. در این نشست، موضوع حقوق و آزادی‌ها، اصلاحات در نظام دادگستری و برداشتن گام‌هایی در این زمینه‌ها بررسی و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد. حزب حاکم عدالت و توسعه در نخستین سال‌های پس از به قدرت رسیدن اصلاحات مهمی انجام و به صورت فعال در روند عضویت کامل در اتحادیه اروپا گام بر می‌داشت.

ملیت در ادامه نوشتدر سال‌های اخیر متاسفانه به علت تاثیرات تحولات داخلی و خارجی، ترکیه از روند اصلاحات فاصله گرفت. اکنون با توجه به اوضاع جدید بار دیگر دولت ترکیه مصمم است به روند اصلاحات در جهت همگرایی با اتحادیه اروپا بازگردد.

وزیرانی که در نشست اخیر گروه اقدام شرکت کردند نیز بر تسریع روند اصلاحات و پایبندی خود به این روند تاکید کردند. بی‌تردید موضوع مهم آنست که بحث اجرای اصلاحات بر روی کاغذ نماند و همه مقامات ذیربط موضع و دیدگاهی در جهت اجرای آن داشته باشند.

در انتهای این مطلب آمده است: ترکیه انتظار دارد اتحادیه اروپا نیز به تلاش‌های ترکیه در این زمینه پاسخ مثبتی بدهد و راه را برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کند. متاسفانه هیچ نشانه‌ای درباره تمایل اعضای مهم اتحادیه اروپا در این خصوص وجود ندارد. پیام‌های اخیر سران آلمان و فرانسه حاکی از تمایل آنان به اعطای جایگاه متفاوت بجای عضویت به ترکیه است. علاوه بر آن به هیچ وجه از آغاز مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا سخنی گفته نمی‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا تحولات اخیر در عرصه بین‌المللی موجب تغییر دیدگاه اتحادیه اروپا خواهد شد یا نه؟ اما اینکه ترکیه بار دیگر همگرایی با اتحادیه اروپا را در دستور کار داده و اراده خود را برای اجرای اصلاحات نشان داده است، بسیار مثبت است. نباید فراموش کرد که هدف اصلی اصلاحات در چارچوب همگرایی با اتحادیه اروپا نیز ارتقای جایگاه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترکیه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار