کشاورزان بافقی با درک موضوع کم آبی و بی آبی کشور به سراغ کشت های کم آبخواه رفته و ناجی حیات کشاورزی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ استان کویری یزد سال ها است که با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

۹۰درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به خشکسالی و کمبود آب در کشور اجرای آبیاری نوین مهمترین راه برای برون رفت از این مشکل است.

حمید عسکری رئیس جهاد کشاورزی بافق در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ با بیان اینکه راندمان آب کشاورزی این شهرستان از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد رسیده است گفت:با سیاست‌های دولت در بحث آبیاری و کشاورزی و خشکسالی‌های پی در پی که در استان صورت گرفته سیستم سامانه‌های نوین آبیاری در بافق آغاز شده است.

عسکری افزود: از مجموع سطح زیرکشت زراعی و باغی شهرستان  حدود ۷۵۰۰ هکتار است ۱۱۰۰ هکتار به آبیاری تحت فشار در این مجموعه صورت گرفته است که ۱۰۰ هکتار به صورت بابلر و تحت فشار و مابقی کم فشار و لوله گذاری است.

اجرای طرح آبیاری نوین، کشاورزی را اقتصادی می‌کند

رئیس جهاد کشاورزی بافق با اشاره به میزان صرفه جویی آب در این بخش گفت: در شهرستان به ازای هر ثانیه ۲۱۶۰ لیتر آب برداشت می‌شود که با اجرای ۱۱۰۰ هکتار آبیاری نوین به میزان ۳۶ لیتر بر ثانیه صرفه جویی آب صورت می‌گیرد.

عسکری خاطر نشان کرد:پیش از اجرای این طرح آبیاری مزارع و باغات به صورت غرقابی آبیاری می‌شدند.

وی به دیگر اقدامات در حال انجام این شهرستان برای کاهش آب مصرفی کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی جایگزین کشت گیاهان کم آبخواه به گیاهان پرآبخواه از دیگر اقداماتی است که در این شهرستان اجرا شده است.

اجرای طرح آبیاری نوین، کشاورزی را اقتصادی می‌کند

عسکری گفت: برنامه‌ای در دهستان‌های سبزدشت برای کشت گیاهان دارویی، زعفران، افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها و در بحث زراعت کشت کینوا و دیگر گیاهان کم آبخواه در نظرگرفته شده است.

اختصاص ۴ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان

علیزاده کارشناس طرح آبیاری نوین گفت: برای اجرای طرح آبیاری نوین در شهرستان ۴ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان بافقی اختصاص یافته است.

علیزاده افزود: برای هرهکتار کم فشار ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و برای آبیاری تحت فشار ۱۲ میلیون تومان کل هزینه است که ۱۰ میلیون آن از طریق دولت به کشاورزان اختصاص داده می‌شود.

وی با اشاره به اجرای این طرح در شهرستان خاطر نشان کرد: درهر ۱۰۰ لیتر ۱۵ لیتر آب بر در شهرستان صرفه جویی صورت می‌گیرد.
رئیس بخش آب و خاک جهاد کشاورزی بافق تصریح کرد:اگر آبیاری نوین در سطح شهرستان اجرا شود می‌توان سرعت خاموشی در شهرستان را کاهش داد.

کاهش سطح زیر کشت گیاهان پرآبخواه

فلاح رئیس اداره ترویج جهادکشاورزی بافق گفت:خوشبختانه کشاورزان بافقی موضوع کم آبی و بی آبی کشور را درک کرده اند و به دنبال کاهش مصرف این بخش هستند.

فلاح افزود:کشاورزان در حال اجرای تنوع کشت هستند و به سمت کاهش سطح زراعی باغات و گیاهان کم آبخواه سوق داده شده اند.

اجرای طرح آبیاری نوین، کشاورزی را اقتصادی می‌کند

وی گفت:کشت گیاهان زراعی آب زیادی را نسبت به باغی می‌طلبد بنابراین کشاورزان به سمت کاهش زمین‌های زراعی و سطح زیرکشت آن‌ها رفتند که زمین‌های زراعی خود را به باغات تبدیل کنند.

رئیس اداره ترویج جهادکشاورزی بافق تعداد حلقه‌های چاه عمیق و نیمه در شهرستان را ۱۲۷ حلقه عنوان و خاطر نشان کرد:هیچ گونه افزایش در تعداد حلقه‌های چاه کشاورزی نداریم و خوشبختانه با اجرای آبیاری‌های کم فشار و تحت فشار که انجام می‌شود عملکرد محصولات ما بالا می‌رود.

کیفیت بخشی تولید محصولات کشاورزی با اجرای طرح آبیاری نوین

کیفیت بخشی تولید محصولات کشاورزی طرحی که همچنان دولت مصمم به اجرای آن است و کشاورزان می‌توانند از تسهیلات آن بهره ببرند.

کشاورز بافقی گفت: مطالعاتی که صورت گرفته است راندمان آب کشاورزی بافق بیش از دو برابر افزایش یافته است و بستر‌های خاکی در این طرح به طور کلی حذف می‌شود.

اجرای طرح آبیاری نوین، کشاورزی را اقتصادی می‌کند

محمدی به مزایای طرح آبیاری نوین اشاره کرد و ادامه داد:آبیاری نوین باعث کنترل علف هرز، صرفه جویی آب و افزایش کود دهی به درخت می‌شود.

وی با بیان اینکه روش سنتی و غرقابی مضراتی را به ما تحمیل کرده است گفت: در این طرح درختان به یک میزان آب مصرف نمی‌کنند و هدر رفتن آب در شیب‌های خاکی و جوب‌های سیمانی به شدت بالاست و باعث می‌شود که آب مورد نیاز درخت تامین نشود.

این کشاورز با بیان اینکه اکنون با وضعیت شدید کم آبی روبرو هستیم گفت: اگر آب هم به موقع به درخت نرسد تمام زحمات شبانه‌روزی کشاورز به هدر می‌رود.

کشاورز مزرعه اسلام آباد گودگوار بافق با اشاره به اینکه مطالعات طرح آبیاری نوین سال است که آغاز شده گفت:قبل از اجرای این طرح به این نتیجه رسیدیم که آبیاری سنتی به هیچ عنوان مواد مورد نیاز محصول را فراهم نمی‌کند و ارتعاب زیادی نیز داشت.

محمدی هزینه برآاورد شده جهت اجرای این طرح در مزارع ۴۳ هکتاری خود را حدود ۷۵۵ میلیون تومان بیان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمتی که ما داشته ایم این هزینه برآورد شده به بالای یک میلیارد می‌رسد، اما این طرح بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می دهد و کشاورزی را اقتصادی می‌کند.

وی افزود: از مجموع ۴۳ هکتار زمین کشاورزی خود طرح آبیاری نوین در ۲۰ هکتار ان انجام شده و مابقی هم لوله‌های اصلی گذاشته شده که حدود چهار ماه طول می‌کشد تا این کار به اتمام برسد.

لزوم حمایت بیشتر دولتمردان از کشاورزان

رحیمی افزود: محدودیت‌های ایجاد شده از سوی مسئولان دولتی باعث دلسردی کشاورز می شود مسئولان باید توجه بیشتری به کشاورزان داشته باشند.

وی ادامه داد: از مسئولان نظارتی درخواست داریم به کشاورزان سخت نگیرند و همکاری کنند تا بتوانیم این کار را توسعه بدهیم.

اجرای طرح آبیاری نوین، کشاورزی را اقتصادی می‌کند

کشاورز منطقه دشت خون بافق با بیان اینکه بیش از ۸ هزارو ۲۰۰ متر لوله گذاری در یکصد هکتار زیرکشت روستای دشت خون با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است افزود: از این میزان ۴۵۰ میلیون تومان از سوی دولت تامین اعتبار شده و مابقی از خودیاری کشاورزان تامین شده است.

رحیمی گفت: این طرح تا اواخر شهریور ماه بطور کامل اجرا می‌شود و به استفاده کشاورزان می رسد.

وی افزود:این لوله کشی به دلیل اینکه  به صورت روباز نیست تمام آب به داخل زمین ها می رود در نتیجه صد در صد آب استفاده شده به درخت می‌رسد و باعث کاهش رویش علف هرز در زمین‌ها می‌شود.

این کشاورز بافقی به دیگر مزیت‌های این طرح اشاره کرد و افزود:مهمترین مزیت این روش، کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی، صرفه جویی در میزان برق و اصلاح کشت‌های محصولات کم آب خواه است.

در شهرستان بافق ۴۰۰ کشاورز هستند که از روش آبیاری نوین استفاده می‌کنند و پیش بینی می‌شود در صورت اجرای کامل این طرح در شهرستان علاوه بر کیفیت بخشی بر تولید محصولات بیش از ۱۸ میلیون مترمکعب اب در سال صرفه جویی شود.

انتهای پیام/ی

گزارش از پریسا رجبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.