وقتی حرف از راه‌ ریلی باشد سوای تمام آورده‌های اقتصادی در یک منطقه و تسهیل در روابط تجاری برای مردم آن منطقه شور و غرور خاص بومی نیز به همراه دارد که گویا قرار است تا مردم استان اردبیل هم به زودی این حس غرور را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اگر بخواهیم به وعده‌های چند سال پیش مسئولان و مدیران در راس دولت نگاهی کنیم و به وضعیت آن زمانهای راه‌آهن اردبیل بپردازیم بی‌شک خاطر بسیاری را مکدر کرده و موجبات خشم و عصبانیت عده‌ای دیگر را فراهم خواهیم کرد، اما از تمامی این دیرکردها، معوقات، وعده‌های سر خرمن و نهایتا بی‌توجهی و بی‌تعصبی، با امید به آینده راه ریلی اردبیل چشم پوشیده و سعی خواهیم کرد تا طی این گزارش به آینده راه‌آهن این شهر نگاهی داشته و مجموعا به این مسئله مهم و چشم‌انداز این پروژه عظیم ریلی بپردازیم.

به همین دلیل از کنار تمامی وعده‌های داده شده بی‌تحقق و دیرکردها در انجام و تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل عبور کرده و در واقع نقطه‌ای در مقابل آنها گذاشته و از سر خط آغاز می‌کنیم.

طرح راه‌آهن اردبیل_میانه به طول 175 کیلومتر در اواسط سال 1383 کلنگ‌زنی و مدت زمان اجرای آن پنج سال تعیین شد، که به دلیل نبود اعتبارات، تکمیل آن حدود 12 سال به تعویق افتاد تا اینکه با اهتمام مسئولان استانی و مجمع نمایندگان استان اردبیل از سال 95 فعالیت و روند اجرایی این مگاپروژه منطقه روی غلتک افتاد و هم‌اکنون وعده‌هایی از دور و نزدیک به گوش می‌رسد که قرار است تا بالاخره در سال 99 سوت قطاری که از روی همین ریل‌ها عبور خواهد کرد، به گوش مردم این دیار برسد.

لازم است بدانیم که این خط ریلی از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز و در مسیری کوهستانی پس از رعایت حریم دریاچه سد از محل سد شهریار عبور کرده و به موازات رودخانه در دره قزل اوزن ادامه مسیر را به سمت شهرستان اردبیل طی می‌کند، سپس به موازات رودخانه سنگول چای از مناطق کوهستانی وارد منطقه تپه ماهور شده و به موازات جاده اردبیل_کورائیم وارد ایستگاه اردبیل می‌شود.

تمامی بخش‌های پروژه فعال است

نماینده مردم اردبیل، ‌نیر،‌ نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: هم‌اکنون تمامی قطعات راه‌آهن اردبیل دارای پیمانکار بوده و به نوعی مجموع این بخشها فعال و در حال اجرا و ساخت می‌باشد.

صدیف بدری در خصوص این که افزایش بودجه و اعتبار ادامه و تکمیل عملیات اجرایی این پروژه به قدری محسوس بوده است که می توان با این اعتبارات اقدامی موثر در راستای تکمیل و راه‌اندازی این خط آهن انجام داد، اظهار داشت: افزایش محسوس و چندین برابری اعتبارات مصوب و تخصیص یافته در چند سال اخیر برای پروژه نشان از تغییر رویه دولت در توجه به این پروژه مهم و حیاتی استان اردبیل بوده است که امیدواریم تا با ادامه روند تخصیص این اعتبارات بتوانیم در موعد مقرر نسبت به تکمیل فرآیند اجرایی این پروژه عظیم ریلی در منطقه اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: افزایش اعتبارات دولتی و استفاده از فاینانس داخلی برای تکمیل پروژه به صورت موازی دنبال می‌شد و علاوه بر اعتبارات مناسب دولتی مبلغ 750 میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی توسط بانک ملی به پروژه اختصاص می‌یابد که در این زمینه تلاشها و اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و وزارت راه و شهرسازی نیز خالی از لطف نبوده و همگام با نمایندگان مردم اردبیل در راستای تلاش برای تخصیص اعتبارات بیشتر به این پروژه ریلی حرکت کردند.

راه‌آهن اردبیل از سال ۹۸ ریل‌گذاری می‌شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل از اوایل سال آینده آغاز می‌شود و طبق برآوردهای انجام شده انتظار می‌رود تا این پروژه مهم منطقه که جزو یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه نیز می‌باشد تا سال 99 به صورت اکمل از پیمانکاران پروژه تحویل گرفته شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

صدیف بدری اظهار داشت: از فاینانس داخلی 750 میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن اردبیل اختصاص یافته که این اعتبار در سه یخش قسط بندی  شده و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نخستین قسط این اعتبار پرداخت شود.

وی افزود: با پرداخت قسط نخست مردم اردبیل مطالبات پیمانکاران پروژه راه‌آهن اردبیل به طور قابل توجهی برطرف می‌شود که این امر سبب می‌شود این پروژه با انگیزه بیشتر و سرعت بیشتری ادامه یابد.

اختصاص یک هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن اردبیل

نماینده مردم اردبیل، نیر،‌ نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: وعده بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن اردبیل تا سه سال آینده می‌باشد که بودجه مصوب این سالها از سوی دولت به صورت تقسیط‌بندی سالانه 350 تا 400 میلیارد تومان است که در مجموع یک هزار و 100 تا 200 میلیارد تومان می‌شود.

بدری تصریح کرد: 750 میلیارد تومان سهم فاینانس داخلی نیز به صورت سه قسط 250 میلیارد تومانی قرار بر پرداخت است که قسط نخست این بودجه طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

وی درخصوص بهره‌برداری و تکمیل سریع این پروژه ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: امیدواریم تا پروژه راه‌آهن اردبیل آنطور که وعده داده شده است طی سه سال آینده به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در اختیار مردم استان قرار گیرد.

راه‌آهن اردبیل نقطه امید مردم استان است

استاندار اردبیل گفت: پروژه راه‌آهن اردبیل_میانه یکی از مهمترین مطالبات مردم در چند سال گذشته از مسئولان بوده که از ابتدای شروع کار در استان به دنبال جذب اعتبار برای پروژه راه‌آهن بودیم که خوشبختانه هفته گذشته تخصیص اعتبار به میزان 750 میلیارد تومان از فاینانس داخلی برای این پروژه قطعی شد.

اکبر بهنامجو بیان کرد: سعی می‌کنیم که به قول خودمان برای اتمام سه ساله این پروژه به مردم عمل کرده و در دهه فجر سال 99 این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم که هفته آینده نیز تابلوی روزشمار راه‌آهن در اردبیل نصب شده و مردم می‌توانند اتمام این پروژه را دنبال کنند.

وی گفت: برای توسعه استان نیاز به زیرساخت‌های لازم از جمله راه مناسب و ایستگاه راه‌آهن داریم که در حوزه احداث راه برنامه‌های مناسبی در استان پیش‌بینی شده که می‌توان به احداث 30 کیلومتر بزرگراه هر ساله در استان اشاره کرد تا بتوانیم بزرگراه‌های استان را از 130 کیلومتر به 400 کیلومتر افزایش دهیم.

استفاده از توانایی پیمانکاران بومی اولویت تکمیل پروژه

بصیری، مدیر پروژه راه‌آهن اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: در ساخت پروژه راه‌آهن اردبیل به جهت استفاده از توانمندی پیمانکاران بومی سعی بر استفاده از توانایی‌های این پیمانکاران بوده است که در این زمینه در تلاش بودیم تا با راه‌اندازی تمامی بخشهای فعال در روند پروژه سقف اشتغال را برای پیمانکاران بومی فراهم آوریم.

وی در تشریح وضعیت کنونی و موقعیت مکانی راه‌آهن اردبیل_میانه گفت: راه‌آهن میانه-اردبیل به طول 175 کیلومتر در 2 بخش میانه - فیروزآباد به طول 79 کیلومتر و فیروزآباد- اردبیل به طول 96 کیلومتر در دست اجراست که به دلیل کوهستانی بودن منطقه در این مسیر 62 دهنه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، 31 دهنه پل دره‌ای بزرگ به طول 4 هزار و 23 متر، سه کیلومتر پل آب‌رو و چهار کیلومتر گالری طراحی شده است که ساخت آنها به عملیات سخت و پیچیده مهندسی نیاز دارد.

مدیر پروژه تصریح کرد: سرعت برنامه‌ریزی شده برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باری 120 کیلومتر در ساعت بوده و ترافیک مسافری این راه‌آهن در سال یک میلیون و 500 هزار نفر و ترافیک باری آن سالیانه چهار میلیون تن پیش‌بینی شده است

بصیری ضمن ابراز امیدواری از تکمیل راه‌آهن اردبیل در موعد مقرر و وعده داده شده توسط مسئولان استانی و دولتی اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی راه‌آهن میانه- اردبیل به بیش از 70 درصد، پیشرفت ساختمان ایستگاه‌های این مسیر ریلی بیش از 30 درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ریلی به حدود 50 درصد می‌رسد.

وی همچنین چشم‌انداز پروژه راه‌آهن اردبیل را برای آینده راه ریلی اردبیل و اقتصاد این استان امیدوارکننده دانست و افزود: امیدواریم تا با تخصیص اعتبارات وعده داده شده از سوی دولت و همچنین فاینانس داخلی بتوانیم این پروژه را در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار دهیم که در این زمینه نیاز است تا نمایندگان مردم در مجلس نیز به جد پیگیر تخصیص اعتبارات لازم و تسریع و تسهیل این امر باشند.

قطار اردبیل در چند قدمی ایستگاه افتتاح

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که امسال نیز در اولویت‌های طرح‌های استانی است، راه آهن اردبیل _میانه می‌باشد که تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم، این پروژه با یک تعهد سه ساله به مردم استان اردبیل، در سال 99 افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

داود شایقی یادآور شد: در حال‌حاضر راه‌آهن اردبیل _ میانه حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش داریم این پروژه را با مشارکت بخش خصوصی در کمترین زمان ممکن تکمیل کنیم که اجرای پروژه‌های دولتی با مشارکت بخش خصوصی، مثل سال قبل امسال نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در کنار اجرای این پروژه راه‌آهن اردبیل-پارس‌آباد و اتصال آن به آسیای میانه نیز از اهمیت بسیار بالایی برای استان برخوردار بوده و تلاش داریم در کنار این پروژه عملیات اجرایی این مسیر را نیز آغاز کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان با اشاره به این که پیگیری اتصال پروژه راه آهن به شمال استان جزو برنامه‌های اساسی است افزود: در کنار تکمیل زیرساخت‌های صنعتی و اتمام پروژه‌های مهم حوزه راه سعی داریم تا شبکه ریلی استان را به شبکه شمال متصل کرده و به این سبب موجب رونق بخش اقتصادی استان گردیم.

اتصال خط آهن اردبیل_میانه می‌تواند توسعه اقتصادی استان را کلید بزند چرا که بعد از اتمام و راه‌اندازی کامل این پروژه می‌توان علاوه بر استفاده در حوزه مسافربری در بخش باربری و ترانزیتی نیز سرمایه‌گذاری کرده و در نتیجه به شبکه تجاری دنیا متصل شد.

اکنون هم که پروژه‌ راه آهن اردبیل_میانه تمام توجیهات اقتصادی، فنی و اجرایی و نیز زیست محیطی را دارد می‌توان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد، حال آنکه این پروژه ریلی در بهترین کوریدور منطقه نیز برای احداث و تکمیل واقع شده است که از یک سر به استان اردبیل و از طرفی به شهرستان میانه متصل خواهد شد.

افزایش مراودات اقتصادی استان اردبیل با استان آذربایجان شرقی، اتصال شبکه اردبیل به شبکه ملی و ارتباط با همسایه‌های شمال‌غرب کشور، ایجاد بستر و شرایط برای ایجاد کارخانه ذوب آهن در اردبیل، ایجاد سیستم ریلی برای حمل و نقل موارد موردنیاز از بنادر جنوبی کشور، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و گسترش راه‌آهن در کشور به عنوان حمل و نقل سبز و ایمن تنها گوشه‌ای از مزیت‌هایی است که بعد از تکمیل و راه‌اندازی راه‌آهن اردبیل در منطقه شاهد خواهیم بود.

در واقع همه این مزیتها براساس مطالعات گسترده و اقدامات کارشناسی شده گردآوری گشته و طرح توجیهی در زمینه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی را شامل می‌شود.

کلام آخر

شاید در طول سالهای گذشته بی‌مهری‌های زیادی به تنها خط ریلی استان اردبیل یا همان پروژه راه‌آهن میانه_اردبیل از سوی مسئولان و مدیران در راس دولت شده باشد اما اکنون اوضاع کمی از گذشته بهتر شده است، یا بهتر است بگوییم که رو به بهبودی گذاشته است و در این صورت می‌توان به آینده این پروژه عظیم که شاید خیلی‌ها چشم به افتتاح آن دوخته‌اند و در ردیف پروژه‌های کلان اقتصادی و مگاپروژه‌های منطقه قرار دارد، امیدوار بود.

با اذعان به اینکه تکلیف پروژه راه‌آهن اردبیل_میانه به عنوان تنها راه ریلی استان اردبیل سالیان سال با بهانه‌ها، کم‌لطفیها و بی‌مهریها نامشخص مانده بود اما هم‌اکنون به استناد مسئولان و نمایندگان استان باید به آینده این پروژه؛ که چندان دور هم نیست، امیدوار بود، و اینکه مسئولان نباید ادامه پیگیری‌های خود را بی‌نتیجه رها کرده و خود را به طرح‌ها و پروژه‌های دیگری مشغول نمایند.

بلکه باید به امید واصل آمدن به نتیجه دلخواه با جذب اعتبارات کلان از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس بخش خصوصی هرچه زودتر به تکمیل این ابر پروژه منطقه اقدام کرد چرا که در حال‌حاضر این پروژه به مطالبه اصلی مردم استان اردبیل تبدیل شده است و چیزی که در بطن دولت کنونی مطالبه مردم باشد، باید در اولویت قرار گیرد.

و اینکه بدانیم جلب اعتماد عمومی شاید کار سهل و آسانی باشد اما پایداری این حس اعتماد، پایبندی به وعده‌ها را می‌طلبد چیزی که متاسفانه مردم اردبیل در طول سالهای گذشته حداقل در خصوص راه‌آهن اردبیل کمتر دیده‌اند، پس شایسته است که از حس اعتماد عمومی سوءاستفاده نکرده و به تمامی وعده‌هایی که مصرانه روزی به مردم داده شده است مجدانه عمل شود.

انتهای پیام/س

گزارش از نوشین سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار