جنگ در یمن در حالی دنبال می شود که ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه های مختلف ضربات مهلکی به متجاوزان وارد کرده اند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و کمیته های مردمی یمن با مقاومت جانانه ای که از خود در الدریهمی در استان الحدیده ضد متجاوزان نشان دادند، آنها را در مخصمه ای سخت گرفتار کرده اند.

جنگ در یمن در حالی دنبال می شود که ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه های مختلف ضربات مهلکی به متجاوزان وارد کرده اند. یکی از جبهه هایی که متجاوزان در آن راه به جایی نبرده اند، جبهه الحدیده به ویژه الدریهمی است.

بندر الحدیده که به عروس دریای سرخ معروف است، در ۲۲۶ کیلومتری شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این شهر، دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین‌المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

نتیجه مقاومت جانانه یمنی ها در الدریهمی / یمن گورستان متجاوزان!+ تصاویر

الحدیده که این روزها به تنها درگاه اقتصادی یمن با خارج از این کشور تبدیل شده است استانی بزرگ است که سواحلی چند صد کیلومتری با دریای سرخ دارد و کنترل آن به صورت کامل در دست ارتش یمن و کمیته های مردمی یمن است.

این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی آن به شهر صنعا پایتخت یمن از اهمیت خاصی در تحولات یمن برخوردار استاین استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی آن به شهر صنعا پایتخت یمن از اهمیت خاصی در تحولات یمن برخوردار است، مسئله‌ای که ائتلاف عربی و مزدوران یمنی اش متوجه آن شدند و آنها به همین دلیل به دنبال اشغال این استان ساحلی یمن هستند.

الحدیده یکی از استانهای پرجمعیت یمن است که ۱۱ درصد از جمعیت ۲۴ میلیون نفری این کشور در آن زندگی می‌کنند. مساحت آن بیش از ۱۷ هزار کیلومتر مربع است و دارای نوار ساحلی به طول ۳۰۰ کیلومتر است این استان از ۲۶ شهرستان تشکیل شده و مرکز آن شهر بندری الحدیده است.

تاریخ تأسیس شهر الحدیده به قرن هشتم هجری قمری می‌رسد هنگامی که ابتدا به عنوان یک منطقه ماهیگیری و سپس به عنوان بندر تجاری از این شهر استفاده شد. بندر الحدیده پس از تأسیس بارها هدف حملات نیروهای پرتغالی و انگلیسی قرار گرفت و مردم این شهر از الحدیده در مقابل تجاوز دشمن خارجی دفاع کردند.

الحدیده به دلیل داشتن اماکن سیاحتی و تاریخی در میان استانهای یمن متمایز است، از جمله این اماکن می‌توان به قلعه تاریخی الحدیده اشاره کرد که در مجاورت ساحل قرار دارد. همچنین شهر سیاحتی الخوخه هم که به مناظر زیبایی از دریای سرخ مشرف است، از دیگر اماکن سیاحتی استان الحدیده است. کار اصلی مردم الحدیده کشاورزی است و استان الحدیده رتبه اول در تولید برخی از محصولات کشاورزی در یمن را دارد. از جمله مهم‌ترین محصولات کشاورزی کاشت شده در الحدیده سبزیجات، میوه‌ها و علوفه‌ها است، همچنین به دلیل ساحلی بودن این استان کار ماهیگیری در آن رونق زیادی دارد.

یکی از دلایل اهمیت الحدیده نزدیکی آن به شهر صنعا پایتخت یمن است و اگر ائتلاف عربی بتواند این استان را به اشغال خود در بیاورد، می‌تواند از طریق محور الحدیده به سوی شهر صنعا پیشروی کند. در دریای سرخ و در مقابل سواحل الحدیده بیش از ۴۰ جزیره وجود دارد. مهم‌ترین این جزایر، جزیره کمران است که مردم در آن زندگی می‌کنند. در برخی از این جزایر همچون جزیره کمران پایگاه نظامی هم وجود دارد.

کنترل بیشتر جزایر  الحدیده که برای اشراف داشتن بر دریای سرخ اهمیت دارد، همچون جزیره کمران در اختیار نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن است، اما کنترل تعدادی دیگر از جزایر همچون جزیره حنیش کبری در اختیار نیروهای ائتلاف سعودی است. موقعیت جغرافیایی الحدیده و اهمیت آن در ادامه حیات اقتصادی دولت یمن سبب می‌گردد که ائتلاف عربی به هر قیمتی به دنبال اشغال این ولایت ساحلی یمن باشد.

اما آنچه مورد توجه ما در این گزارش قرار دارد، الدریهمی و مقاومتی است که در برابر متجاوزان نشان داده است.

الدریهمی یکی از شهرهای استان الحدیده و در غرب آن واقع شده و بر دریای سرخ مُشرف است و از غرب به دریای سرخ محدود می شود.

مساحت آن ۶۹۵ کیلومترمربع است. روستاهای تابع آن عبارتند از بنی مرسی، الحجبه السفلی، الحجبه العلیا، الزرانیق، المساعید، المشاقله، المفالسه و المنافره.

نتیجه مقاومت جانانه یمنی ها در الدریهمی / یمن گورستان متجاوزان!+ تصاویر

الدریهمی یکی از مناطق راهبردی در استان الحدیده محسوب می شود زیرا همجوار شهر الحدیده  است و خط ساحلی گسترده ای که ۱۵ کیلومتر امتداد دارد، در دریای سرخ دارد و از همین رو از مناطق مهمی است که ائتلاف سعودی-اماراتی به دنبال سیطره بر آن به هر قیمتی است. تحرکات جنون وار و بدون برنامه ریزی و تاکتیک اخیر متجاوزان گواه این مدعاست. آنها همه نیروهای خود و مزدورانشان را برای تصرف الدریهمی متمرکز کردند اما در نهایت دست خالی بازگشتند و متحمل تلفات و خسارات سنگین شدند.

در یورشی که متجاوزان به الدریهمی کردند همگی در کمین ها و دام های محکم ارتش و کمیته های مردمی یمن گرفتار شدند. شمار زیادی کشته شدند و ۱۰ تا ۱۵ خودرو نظامی و نفربر متعلق به اماراتی ها به گفته منابع یمنی فقط در یک روز منهدم شدند.

پس از تلفات و خسارات سنگینی که اماراتی در نبرد الدریهمی متحمل شد متوجه شدند که این شیوه برای آنها فایده ای ندارد و محال است که بتوانند موفقیتی به دست آورند و از همین رو استراتژی خود را تغییر دادند.

ئتلاف سعودی به سیاست زمین سوخته در الدریهمی به منظور کمک به مزدوران خود مشابه آنچه در المخاء در تعز انجام دادند، روی آورده است؛ یعنی به بمباران و حملات هوایی گسترده، ریختن آتش سنگین با کشتی های جنگی خود و ارتکاب جنایات وحشیانه و ویرانی منازل و ترساندن ساکنان الدریهمی برای مجبور کردن آنها به ترک منطقه و کوچ جمعی روی آورده اند.

اما آنچه قابل توجه است تفاوت راهبردی المخاء و الدریهمی است و تسلط بر الدریهمی از توان ائتلاف سعودی-اماراتی خارج است. ارتش و کمیته های مردمی دست برتر را دارند و مدیریت نبردها در همه نبردهای ساحل غربی از محورهای التحیتا تا الحدیده در جنوب و الدریهمی در شمال را در اختیار دارند به ویژه پس از آنکه توانسته اند که با عملیات های نظامی تاکتیک و متکی بر حملات کوبنده، امداد رسانی به مزدوران و متجاوزان را در طول خط ساحل غربی قطع کنند و همه خطوط امداد رسانی اصلی در بیش از یک نقطه از الجاح، النخیله و الفازه را قطع کنند و به عملیات فرسایشی ضد متجاوزان و مزدورانی که ارتباط آنها قطع شده و به محاصره درآمده اند، روی آورد.

نتیجه مقاومت جانانه یمنی ها در الدریهمی / یمن گورستان متجاوزان!+ تصاویر

نیروهای مزدور در برابر دو خطر راهبردی قرار گرفته اند؛ اول محاصره و فرسوده شدن از سوی ارتش و کمیته های مردمی یمن و دیگری قطع ارتباط خطوط امداد رسانی اصلی آنها.

ارتش و کمیته های مردمی یمن دست برتر را نبردهای ساحل غربی در اختیار دارد و مزدوران تحت محاصره و در آستانه فروپاشی کامل هستند.

آنچه درباره الحدیده و نبرد آن می توان گفت این است که اقدامات نظامی متجاوزان تاکنون راه به جایی نبرده است. طرحهای امارات و عربستان برای پیشروی و تسلط بر آن به کما رفته است و متجاوزان مستاصل شده اند. حدود سه ماه از شروع این نبرد بی نتیجه از سوی امارات و عربستان کافی است تا آل زاید و آل سعود از اصل تاریخی که یمن گورستان متجاوزان است، درس بگیرند به ویژه که تلفات مالی و انسانی که به متجاوزان وارد شده، بسیار سنگین است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

۳ ماه مقاومت جانانه یمنی‌ها در الدریهمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصی لره
۰۷:۰۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
کاش یمن پیروز میشد ، پراید هم منقرض میشد.
آخرین اخبار