یکی از مسائل مهم در مقوله تربیت دینی فرزندان، آشنایی آنان با اهل‌بیت است که غدیر از شاخه‌های اصلی آن می باشد.

چگونه فرزندانمان را گام به گام با غدیر آشنا کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،تربیت فرزند از مقوله های بسیار مهم در نظام خانواده می باشد که کم و بیش فکر و ذکر پدران و مادران را با هر طرز تفکری به خود مشغول کرده است. خانواده هایی که رنگ و بوی مذهب در میان آنان جریان عمیق تری دارد دغدغه دین و مذهب در بعد تربیت فرزندانشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از طرفی با به دنیا آمدن فرزند در خانواده، وظایف پدر و مادر شرایط خاص تری را به خود می گیرد؛ چرا که یکی از وظایف آنان نسبت به فرزندشان، تربیت در ابعاد مختلف است که البته باید طبق اصول صحیح و به فراخور سن و شرایط روحی و روانی و حتی جسمانی کودک، خوراک فکری - تربیتی فرزند را تهیه کرده و آموزش دهیم.


در مقوله تربیت زمان را نباید از دست داد. بدین معنا که تربیت فرزند فصل مناسب خود را دارد که در آن بهتر و آسان‌تر به بار می‏‌نشیند. فصل مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره کودکی، نوجوانی و عنفوان جوانی است

زمان را از دست ندهید
از طرفی نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که در مقوله تربیت زمان را نباید از دست داد. بدین معنا که تربیت فرزند فصل مناسب خود را دارد که در آن بهتر و آسان‌تر به بار می‏‌نشیند. فصل مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره کودکی، نوجوانی و عنفوان جوانی است و اگر زمانش بگذرد یا تأثیرگذاری اش کم شده و یا ممکن است خوراک تربیتی فرزندانمان از منبعی دیگر که شاید شایستگی لازم را هم نداشته باشد، فراهم شود.

تنها زیبایی چهره فرزند کافی نیست
همان طور که گفته شد یکی از مقوله ها و ابعاد تربیت، تربیت دینی و آموزش مسائل دینی به فرزندان می باشد چنانچه این مهم را می توان در بیان مولایمان امیر المؤمنین (ع) یافت که فرمود:"من از خداوند خویش، طلب فرزندان زیبا چهره و نیکوقامت ننموده‌ام، بلکه از پروردگارم خواسته‌ام، فرزندانم مطیع او باشند و از او بترسند تا وقتی با این صفات به آنها نظر افکنم، مایه چشم روشنی من باشند".

یکی از مسائل مهم در مقوله تربیت دینی فرزندان، آشنایی آنان با اهل‌بیت است که غدیر از شاخه‌های اصلی آن می باشد. در این راستا پدر و مادر نیازمند آموزش هستند. یکی از نکات مهم در مسیر آموزش، توجه به گروه سنی فرزندان است چرا که هر بازه سنی، شرایط خاص خود را دارد که باید طبق آن برخورد کرد.

در این فرصت نظر کارشناسان دینی را در ارتباط با اینکه چگونه می توانیم فرزندانمان را به غدیر ترغیب کرد جویا شده تا ببینیم چگونه باید برخورد کرد تا نسبت به غدیر ترغیب شده و ثابت قدم باشند.

مهارت‌های تربیت دینی برای کودکان زیر هفت سال
طاهره همیز، کارشناس امور دینی و مشاور خانواده در گفتگو با تبیان در خصوص تربیت دینی کودکان گفت: این که می گویند وقتی فرزند به دنیا می آید مستحب است کامش را با تربت امام حسین علیه السلام و یا آب فرات بردارید یا در گوشش اذان و اقامه بگویید، یا اینکه نام اهل بیت را برای فرزندانتان برگزینید به این خاطر است که "حب ولایت" در قلبش روشن شده و به جریان بیافتد.

بنابراین نامگذاری فرزندان به نام اسامی اهل بیت از همان زیر 7 سال در حقیقت پایه ریزی است که حب و یاد اهل بیت در وجود آن ها نهادینه شود.

همیز در رابطه با ترغیب فرزندان زیر هفت سال به غدیر گفت؛ داستان غدیر را به صورت نمادین برای بچه ها نمایش بازی کنید و حتی از حضور آن ها در این نمایش بهره ببرید. در روز غدیر حتماً و حتماً کودکان در جشن ها و میهمانی های غدیر حضور داشته باشند، در تدارکات این مراسمات نقش هایی دلنشین را برعهده شان قرار دهیم، لباس شاد بپوشند،شادی قابل توجهی برایشان مهیا شود به طوری که این شادی با شادی های دیگر خیلی متفاوت و خاطره ساز باشد.

داریم که ائمه علیهم السلام برای غدیر رسماً جشن می گرفتند؛ امام رضا علیه السلام در این روز جشن بزرگی را ترتیب می دادند و مداحان را برای مدیحه سرایی دعوت می کردند.

از قدرت حافظه بچه‌ها استفاده کنید
طاهره همیز در ارتباط با توانایی بچه های 7 تا 14 سال می گوید: در مباحث روانشناسی گفته می شود که حافظه و قدرت یادگیری بچه ها در سن 7 تا 14 سال بسیار توانا و گیرا است.بنابراین از حافظه آن ها استفاده کرده و آنان را به حفظ خطبه غدیر دعوت کنید.

افکار انتزاعی در سن 14-21 سال
به گفته این کارشناس دینی؛ اسرار غدیر را برای فرزندانتان در سن 14 تا 21 سال تفسیر کنید. مثلا آن ها را در این مسیر قرار دهیم که در خطبه غدیر چند آیه قرآن وجود دارد؟ این ها را در قالب مسابقه ترتیب دهیم تا بچه ها بتوانند قدرت آیه‌شناسی از لابلای خطبه غدیر را داشته باشند. برای آن ها مسابقاتی از معماهای ریاضی که در نقل های مربوط به حضرت علی(ع) آمده ترتیب دهید، بعد برایشان توضیح دهید که امیرالمؤمنین چگونه این‌ها را تبیین و حل و فصل می‌کردند؛ جوانان در این برهه سنی محاسبات را دوست دارند و برایشان خیلی جذاب است.


در مباحث روانشناسی گفته می‌شود که حافظه و قدرت یادگیری بچه‌ها در سن 7 تا 14 سال بسیار توانا و گیرا است.بنابراین از حافظه آن‌ها استفاده کرده و آنان را به حفظ خطبه غدیر دعوت کنید.

همیز در ادامه با بیان اینکه این گروه از بچه ها دارای تفکر انتزاعی هستند، ادامه داد؛ در ایام غدیر جلوه های علمی، نشاط علمی، عدالت در قضاوت ها و چگونگی حکومت‌رانی حضرت علی (ع) را بیان کرده و با توجه به دارا بودن تفکر انتزاعی برای این رده سنی، اطلاعات علمی غدیر را بین جوانان توسعه دهید. برای سنین بالاتر برای دانشجویان و.. تفسیر خطبه غدیر را داشته باشیم.

نکته قابل توجه در جمع بندی مطلب اینکه اگر بخواهیم تعلیم و تربیت دینی مناسبی را برای فرزندانمان برنامه‌ریزی کنیم، ناچاریم در دنیای آن ها در هر سن و سالی قدم برداریم و از دید او، به دین و معارف آن بنگریم. فراموش نکنیم که تصورات فرزندان ما از مفاهیم دینی، متفاوت و مطابق با سن و سال خودشان بوده است.

منبع:تبیان

انتهای پیام

نحوه آشنا کردن کودکان با مفاهیم دینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار