مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: توازنی بین محیط زیست و بحث صنعتی شدن در کشور ما وجود ندارد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در نشست خبری این اداره کل با اصحاب رسانه گفت: تابستان امسال با انجام مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه، شاهد کاهش 81 درصدی آتش سوزی در منابع طبیعی استان بودیم.

وی گفت : درحال حاضر توازنی بین محیط زیست و بحث صنعتی شدن در کشور ما وجود ندارد، اما در این سالها خوشبختانه حفاظت از منابع طبیعی به عنوان دغدغه‌ای مهم بین مسئولین مطرح شده است.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص لزوم توجه جدی به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در این راستا با اذن مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی به استان های مختلف کشور در بحث آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یافته که سهم آستان کرمانشاه از این اعتبارات 20 میلیارد تومان است.

وی حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی، اقتصادی کردن پروژه های این حوزه و نیز بالا بردن آمار مشارکت مردم محلی در حفاظت از منابع طبیعی را از جمله اهداف اجرای این طرح ها عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین اقدامات جهت اجرای موفقیت آمیز این پروژه ها در استان، بحث انسجام بخشی به فعالیت حوزه هایی بود که در بحث آبخیزداری فعال بودند.

کولانی باتاکید بر اینکه اجرای طرح های آبخیزداری با مشارکت سایر دستگاه های ذیربط انجام می گیرد، گفت: باتوجه به اینکه درحال حاضر 70 درصد از مشکلات حقوقی حوزه منابع طبیعی مربوط به اختلافات برسر حریم اراضی ملی و شخصی است، با اجرای این طرح ها، حریم ها مشخص شده و آمار این نوع از پرونده های حقوقی نیز کاهش خواهد یافت.

وی اولویت پروژه های آبخیزداری را اجرا توسط مردم محلی دانست و یادآورشد: در این راستا تعاونی های مختلفی را در مناطق روستایی ایجاد کرده ایم، علاوه براین بیش از 37 تشکل فعال نیز در روستاها داریم که می توانیم از ظرفیت آنان برای اجرای این پروژه ها استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه بااشاره به نزولات جوی خوب استان کرمانشاه در زمستان گذشته و بهار امسال، عنوان کرد: بارش های مناسب باعث شد که حجم پوشش گیاهی مراتع و منابع طبیعی استان افزایش داشته باشد و از این نظر نگرانی هایی بابت احتمال افزایش حریق برای ما بوجود آمد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با انجام مجموعه ای از اقدامات و شناسایی نقاط بحران خیز شاهد کاهش 80 درصدی آتش سوزی منابع طبیعی در سطح استان باشیم.

کولانی از استقرار 95 دیده بان منابع طبیعی در 95 منطقه بحران خیز استان خبرداد و یادآورشد: اطلاع رسانی سریع، تجهیز تمام شهرستان ها و بکار گیری نیروهای محلی از دیگر عوامل تاثیر گذار در کاهش آمار آتش سوزی منابع طبیعی استان است.

حفاظت از بیش از 425 هزار هکتار از منابع طبیعی استان کرمانشاه

سرهنگ عباس بهاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز بااشاره به اینکه حفاظت از بیش از 425 هزار هکتار که معادل 70 درصد از منابع طبیعی استان است بر عهده این یگان قرار دارد، گفت: درحال حاضر برای هر 21 هزار هکتار از منابع طبیعی یک نیروی یگان حفاظت داریم که نشان از کمبود نیروی بسیار یگان حفاظت از منابع طبیعی استان دارد.

وی به مشکلات مالی یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از سال گذشته 73 منطقه بحران خیز را در استان شناسایی کردیم و برای جلوگیری از آتش سوزی در این مناطق برنامه ریزهای منسجمی انجام دادیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: از آنجایی که بحث جلوگیری از آتش سوزی منابع طبیعی و اطفای آن بدون مشارکت جوامع روستایی امکان پذیر نیست، لذا برای مردم روستاهایی که احتمال حریق در منابع طبیعی آنها بیشتر است، کلاس های آموزشی برگزار کردیم.

وی یادآورشد: همچنین کمیته حفاظت از منابع طبیعی را در تمام شهرستان ها با کمک فرمانداران تشکیل دادیم، بطوریکه هم اکنون 40 تیم را در نقاط بحران خیز استان مستقر کرده ایم تا به محض شروع یک آتش سوزی ضمن اینکه به ما اطلاع رسانی می کنند، خود نیز برای اطفاء حریق واردعمل می شوند.

بهاری ازکاهش 81 درصدی حریق در منابع طبیعی استان از نظر وسعت خبر داد و عنوان کرد: همچنین از نظر تعداد آتش سوزی ها نیز 56 درصد کاهش داشته ایم.

آغاز اجرای 99 پروژه آبخیزداری با اعتبار 20 میلیارد تومان در کرمانشاه

دارابی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه از آغاز اجرای 99 پروژه آبخیزداری با اعتبار 20 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در استان خبر داد.

وی گفت : استفاده بهینه از نزولات آسمانی، کنترل سیلاب های شهری و روستایی، تغذیه آبخوان ها و سفره های زیرزمینی، کنترل رسوب پشت سدها و بهبود معیشت آبخیزنشینان از جمله اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری در استان است.

وی با اشاره به قرار داشتن ایران در کمربند خشک جهان، ادامه داد: اگر رشته های کوه های زاگرس و البرز نبودند، ایران به یک کویر تبدیل می شد و باتوجه به اینکه سطح تبخیر در مناطق مختلف کشور بالاست و هرساله شاهد توسعه بیابان ها، وقوع سیل و خشکسالی هستیم، مهمترین راهکار مقابله با این پدیده ها اجرای عملیات های آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع  طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: در اثر اجرای هر هکتار آبخیزداری می توان 530 مترمکعب آب در کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه آبخیزداری برای تولید آب یک ششم هزینه احداث سد است، گفت: با آبخیزداری همچنین می توانیم تا 9 تن در هکتار فرسایش خاک را در کشور کاهش دهیم.

وی از انجام بیش از 720 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان خبر داد و یادآور شد: این میزان 29 درصد از کل سطح استان را شامل می شود و در سطح 22 درصد نیز پروژه های آخیزداری اجرا شده است.
 
وی از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان کرمانشاه خبرداد و عنوان کرد: با این اعتبار در سطح 14 حوزه آبخیز 10 شهرستان استان 99 پروژه آبخیزداری را اجرا خواهیم کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: از آنجایی که مطالعات طرح های آبخیزداری در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، هرسین و قصرشیرین به پایان نرسیده، اعتبار یاد شده به این چهارشهرستان اختصاص نمی یابد.

دارابی با بیان اینکه در اجرای این طرح تعاونی های روستایی دارای اولویت هستند، گفت: پروژه های  آبخیزداری استان کرمانشاه که از محل این اعتبار اجرا می شوند باید تا پایان آذر امسال به اتمام برسند.

جنگل های بلوط در معرض خشکیدگی

عسگری معاون حفاظت اراضی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: 50 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان در معرض  خشکیدگی قرار دارد.

وی گفت: در این راستا پروژه هایی را در جهت کاهش تخریب منابع طبیعی در استان انجام داده ایم که از جمله آنها می توان به  کمربند حفاظتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تعیین مرز بین منابع طبیعی و اراضی روستائیان و نیز جلوگیری از ایجاد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از مزیت های اجرای این طرح است.

معاون حفاظت اراضی اداره کل منابع طبیعی استان در ادامه مهمترین تهدید کنونی جنگل های استان را بیماری انگلی لورانتوس عنوان کرد و گفت: این حشره روی درختان بلوط رشد کرده، باعث خشکیدگی درخت می شود و تنها راه مقابله با آن قطع شاخه های آلوده است.

وی افزود: حدود 50 هزار هکتار معادل 10 درصد از کل جنگل های بلوط استان به این بیماری مبتلا هستند که تاکنون روی 20 هزار هکتار از آن مبارزه مکانیکی(قطع شاخه آلوده) انجام داده ایم.

عسگری خاطرنشان کرد: اگر اعتبار مورد نیاز را داشته باشیم، ظرف دو سال آینده این بیماری را در بین درختان بلوط استان ریشه کن خواهیم کرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای مقابله با خشکیدگی درختان بلوط در استان را بیش از 12 میلیارد تومان عنوان کرد.

معاون حفاظت اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مشارکت دادن مردم در حفاظت از منابع طبیعی را از سیاست های این اداره کل خواند و گفت: دراین راستا تاکنون 100 فقره قرارداد را برای حفاظت از 270 هزار هکتار از اراضی استان بابهره برداران محلی و شهرداران منعقد کرده ایم.
 

اولین مورد خشکیدگی بلوط در سال 90 در استان گزارش شد


  فردین الفتی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه اولین مورد خشکیدگی بلوط در سال 90 در استان گزارش شد، گفت: درحال حاضر بجز چهار شهرستان استان، درختان بلوط بقیه شهرستان ها با این بیماری درگیر هستند.

وی میزان آلودگی را بین یک تا 25 درصد اعلام کرد و یادآورشد: مهمترین عامل خشکیدگی درختان بلوط زوال بلوط است، به این معنی که ضعف فیزیولوژیکی درختان بلوط که ناشی از عواملی همچون گرم شدن هوا، کوبیدگی خاک، کاهش بارندگی ها و پدیده ریزگردهاست، باعث شده تا این درختان در برابر انواع آفات و امراض مقاوم نبوده و به راحتی آسیب‌پذیر باشند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه درحال حاضر 175 هزار هکتار از درختان بلوط استان آلوده به خشکیدگی شده اند، گفت: اگر مدیریت و مقابله به هنگامی نداشته باشیم، به تدریج تمام درختان بلوط استان به زوال بلوط آلوده می شوند.

وی یادآورشد: طی سالهای 93 و 94 در سطح حدود 30 هزار هکتار با پایه های آلوده درختان بلوط در استان مقابله شد.

الفتی به بارندگی های مناسب طی سالهای 95 و 96 اشاره کرد و گفت: از آنجایی که آب باعث تقویت درختان بلوط و جلوگیری از زوال آنها می شود، طی این دوسال با وقوع بارش های خوب شاهد توقف رشد پدیده زوال درختان بلوط استان بودیم.
 
 
انتهای پیام/د
 
 

ایران در کمربند خشک جهان قرار دارد

 
 
 

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.