حجت الاسلام گواهی گفت: منطقه غدیر به دلیل تلاقی کاروان‌های زیارتی و تجاری، مکان مناسبی برای ابلاغ پیام غدیر بود.

مصادف باعید سعید غدیرخم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره عید سعید غدیرخم و رسالت پیامبر اکرم (ص) گفت: عید غدیر خم از جمله اعیاد بزرگ شیعیان و مسلمانان است، درحدی که اغلب مسلمانان در صدر اسلام و اصحاب پیامبر (ص) به واقعه غدیرخم استناد کردند و آن را بیانگر عظمت و جایگاه والای امیرالمومنین (ع) و رسالت رسول اکرم (ص) می دانند.در واقع غدیر برای ما پیش از آنکه یک حادثه یا سند تاریخی باشد، پایه و اساس اسلام است. در روایتی از علمای اهل سنت آمده: «من انکر الغدیر فقد انکر الإسلام بالذات»؛ «هر کس منکر غدیر شود، منکر اصل اسلام شده است.»

این سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی با اشاره به روایات و آیات قرآن کریم، درباره سندیت واقعه غدیرخم بیان کرد: در قرآن کریم چندین آیه وجود دارد که واقعه غدیر اشاره می کند که از جمله این نشانه ها، آیات ابتدایی سوره اعراف، آیه اکمال دین و آیه تبلیغ است که خود سندی معتبر بر حقانیت رویداد غدیر هستند.

آرزویی که حاکمان بنی عباس آن را به گور بردند/ منطقه غدیرخم، طلاقی همه کاروان‌های زیارتی بود

امیرالمومنین بودن، صرفا مختص علی بن ابیطالب (ع) است

حجت الاسلام والمسلمین گواهی، با اشاره به القاب و کنیه امام علی (ع) اظهار کرد: امیر بودن فقط مختص حضرت علی (ع) است و حتی به دیگر معصومین (ع) نیز اطلاق نمی شود البته در برخی از ادوار تاریخی نیز حاکمان وقت بنی امیه و بنی عباس برای اینکه به جایگاه امام علی (ع) در جامعه ضربه وارد کنند و نقش حضرت علی (ع) را تنزل بدهند، خود را امیر یا امیرالمومنین شهر می گذاشتند. تا با این کار حرمت و جایگاه امیرالمومنین (ع) خدشه دار شود.

وی با اشاره به شهرت لقب «امیرالمومنین (ع)»، افزود: در عرب عادت بر این است که افراد را با لقب صدا نمی‌کنند و با کنیه خطاب می کنند، بر همین اساس است که امام علی (ع) در بین تمام القاب و کنیه‌هایی که دارند با نام امیرالمومنین (ع) بیشتر شناخته و توصیف شده‌اند.

آرزویی که حاکمان بنی عباس آن را به گور بردند/ منطقه غدیرخم، طلاقی همه کاروان‌های زیارتی بود

غدیرخم، مرکز تلاقی کاروان حجاج بود

تولیت آستان امامزاده صالح بن موسی الکاظم (ع) با اشاره به جایگاه ویژه منطقه غدیرخم در بیان خطبه غدیر و اتمام رسالت پیامبر اکرم (ص)، گفت: انتقال پیام وحی الهی به مردم از جمله ماموریت های مهم پیامبر اکرم (ص) بود، به حدی که خداوند متعال فرمود: «اگر این ماموریت را انجام ندهی، رسالت و نبوتت به پایان نخواهد رسید و بی فایده است.»؛ ابلاغ دستور الهی در آخرین سفر حج رقم خورد، این در صورتی است که می توانست در موسم حج در مسجد الحرام رخ بدهد، اما خداوند دستور داد تا در منطقه غدیر خم، که منطقه ای درمرکز رسیدن کاروانهای حجاج است این واقعه رقم بخوردچراکه منطقه غدیرخم تلاقی حجاج و کاروانهای تجاری و ... بود.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی در پایان، با تاکید بر اینکه غدیر به عنوان ناموس اسلام است و بهترین تحفه الهی تلقی می شود، ادامه داد: به عقیده من همه جوامع بشری باید به واقعه غدیر روی کنند و آن را به نقطه جهانی برسانند. الحمدالله امروزه از زبان دیگر ملل و فرائق مختلف ما وصف واقعه غدیر را می شنویم و می خوانیم، و مشاهده می کنیم که هرکس به نام مولا، غدیرخم و ولایت رسیده است، از این خَرمَن پرفیض الهی بی بهره نمانده و تفاسیر خودش را داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
این بنی امیه و بنی عباس لعنت الله علیه ظلم زیادی در چند صد سال متمادی در ایران کردند و مردهایمان را می گرفتند و برده خود می کردند و زنانمان را کنیز خود می کردند. آن هم با شعار اسلام و خداپرستی. اما به لطف الهی مردم ایران خداپرستی خود را حفظ کردند و بین اسلام و حاکمان جیار تمایز گذاشتند و مسلمان شدند. امروز هم هدف غایی آمریکا و انگلیس و اذنابش همانا همان اهداف بنی امیه و بنی عباس است. همین الان در اروپا مجسمه معاویه را تقدیس می کنند
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
این بنی عباس و بنی امیه لعنت الله علیه بیش از چند صد سال ظلم زیادی بر ایرانیان روا داشتند. آن هم با شعار اسلام و خداپرستی. مردها را نوکر و برده می کردند و زنهایمان را کنیز خود می کردند. امروز نیز هدف غایی آمریکا و اذنابش همین است.