مدیر کل امور عشایر فارس گفت: خشکسالی موجب خشک شدن چشمه‌ها شده و کمبود منابع آب را به چالشی جدی برای عشایر استان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس در نمایشگاه دستاورد‌های دولت در استان فارس با عنوان «جشنواره خدمت» با اشاره به خشکسالی و تبدیل آن به چالشی جدی برای عشایر، در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌های دولت در استان فارس با عنوان جشنواره خدمت در جمع خبرنگاران گفت: آبرسانی سیار به عشایر از جمله خدمات این اداره به عشایر است، که سالانه نزدیک به ۷۰۰ هزار متر مکعب آب توسط ۴۶ دستگاه کامیون تانکر در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه تولید علوفه نیز به علت فقر مراتع و خشکسالی با مشکلاتی روبرو هستیم، زیرا مراتع چرای آزاد دام محدود شده است.

بهرامی افزود: در حالت طبیعی ۸۰ درصد چرای دام باید به صورت طبیعی انجام شود، اما به علت نبود علوفه در مراتع ۲۰ درصد چرای آزاد و ۸۰ درصد علوفه دستی است که موجب افزایش هزینه نگهداری دام و کاهش سودآوری شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: برای جبران این نقیصه طرح زنجیره تولید گوشت قرمز اجرا شده است، و بودجه این طرح یک درصد درآمد‌های صندوق توسعه ملی است که با آن تسهیلاتی با کارمزد ۱۰ درصد و دوره برگشت یک ساله در اختیار عشایر قرار می‌گیرد تا بتوانند علوفه مورد نیاز خود را فراهم کند.

وی بیان کرد: در استان فارس یک اتحادیه عشایر سیار و ۲۳ شرکت تعاونی عشایری در مناطق عشایر نشین دایر شده است که علوفه مورد نیاز دام از این طریق تامین می‌شود و سالانه ۶۵ هزار تن انواع علوفه در اختیارعشایر قرار می‌گیرد.

بهرامی گفت: پارسال نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر پرداخت شده است، و همچنین از محل ماده ۱۰ و ۱۲ خشکسالی تسهیلاتی با کارمزد ۴ درصد و دوره برگشت ۵ ساله از طریق شعب بانک کشاورزی در اختیار ۵۰۰ نفر از عشایر سیار قرار گرفته است که بیشتر در اختیار عشایری قرار گرفته است که از خشکسالی خسارت دیده‌اند.

مدیرکل امور عشایر فارس به ارتقای معیشت عشایر و پایداری تولید آنان، اشاره کرد و گفت: بر این اساس در حوزه گردشگری و بوم گردی ۲۵ مجوز از میراث فرهنگی گرفته شده است که براساس آن بوم گردی عشایر در چادر‌های آنان توسعه می‌یابد.

وی افزود: همچنین در حوزه کشت گیاهان دارویی، با توجه به اینکه ۶۷ درصد مراتع استان در اختیار عشایر است، اجازه کشت گیاهان دارویی در مناطقی که مرتع وضعیت مناسبی داشته باشد، صادر می‌شود.

بهرامی ادامه داد: برای حمایت از زنان عشایر ۴۷ صندوق کارآفرینی امید دایر شده است که یک هزار و ۵۰۰ نفر از این زنان عضو آن هستند و تسهیلاتی تا سقف ۲۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز صندوق صنایع دستی عشایر کشور در شهرستان فیروزآباد به صورت الگو راهاندازی شد، ادامه داد: این صندوق در حوزه تولید، آموزش و توانمند سازی بانوان عشایر تلاش می کند.

مدیرکل امور عشایر فارس افزود: پیگیر ایجاد و راهاندازی شرکت‌های پشتیبانی و خدماتی عشایری با محوریت شرکت‌های دانش بنیان برای بازاریابی محصولات و فرآورده‌های عشایر و نیز تامین نهاده برای این جامعه هستیم.

بهرامی درخصوص گسترش انرژی‌های نو در میان جامعه عشایر بیان کرد: از آنجا که زیرساخت‌های لازم در جامعه عشایر فراهم نشده، با استفاده از انرژی خورشیدی این نقیصه را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۷۰ حمام خورشیدی ساخته شده است و همچنین درصدد هستیم ۲ هزار و ۷۰۰ پکیج خورشیدی بنابر توافق با وزارت نیرو بین عشایر توزیع کنیم.

انتهای پیام/ن

چالش عشایر فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار