وزیر خارجه آلمان در کنفرانسی خبری گفت در دوران آمریکای ترامپ با چالش‌های جدیدی روبرو شده‌ایم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان امروز در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور همتای رومانیایی‌اش در شهر بخارست، پایتخت بلغارستان اظهار داشت: اینکه آمریکا در مسائل امنیتی، شریک ماست، اجتناب‌ناپذیر است اما در زمان حاضر ما باید روابط خود را متوازن کنیم و حال آنکه ما در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با چالش‌های جدیدی روبرو شده ایم.

او افزود: هیچ کشوری در اروپا به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بلکه اروپا باید در قالب یک اتحادیه عمل کند. در صورت ایجاد این انسجام و همبستگی است که می‌توان به شعار اول آمریکا(ی ترامپ) پاسخ داد. هیچکس قصد تقابل با دیگری را ندارد. اما در بحث‌های مربوط به اعمال تعرفه‌های گمرکی برای واردات آلومینیوم و فولاد (اروپا به آمریکا) یا تعرفه‌های گمرکی برای واردات (کالا‌های اروپایی به آمریکا) از جمله در خصوص خودرو، اتحادیه اروپا همواره یکصدا رفتار می‌کند و در این مرحله، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا دستکم موفق شد در سفر به واشنگتن تلاش کند مادامی که مذاکرات جریان دارد، تعرفه‌های وارداتی اعمال نشوند.

هایکو ماس ادامه داد: به این وسیله ما توانستیم زمانی را برای گفتگو با یکدیگر به دست آوریم و این به نفع ماست که در بهترین حالت، منافع خود را در قالب اتحادیه اروپا نمایندگی کنیم و در این میان حتی آلمان نیز نمی‌تواند برای رسیدن به منافعش به تنهایی تلاش کند. چون در این صورت ما نمی‌توانیم در رقابت‌های جهانی، جایگاهی داشته باشیم و تنها در صورتی که اروپایی عمل کنیم، موفق می‌شویم و در این ارتباط نه تنها باید در رابطه با آمریکا بلکه در ارتباط با چین و روسیه نیز بر منافع اروپایی‌مان، تمرکز کنیم و متحدانه و اشتراکی آن‌ها را نمایندگی کنیم.  

وزیر خارجه آلمان سپس در مورد رومانی هم گفت: طبعا ما در مباحث خودمان، اعمال اصلاحات قضایی رومانی نیز را دنبال می‌کنیم. ما با نگرانی به دوقطبی شدن فزاینده در رومانی توجه می‌کنیم و باید در این زمینه با هم صحبت کنیم. طبعا در یک فضای دموکراتیک و آزاد، طرح این مباحث، بسیار قابل درک است، اما در جایی که سیاست و اجتماع، به شدت دوقطبی شده اند، بحث‌ها در این شرایط بسیار سخت‌تر می‌شوند. بنابراین آرزو می‌کنم که اصلاحات قضایی در رومانی در مسیر صحیحی قرار گیرند و مبارزه موفقیت آمیزی با فساد و اقدامات جنایتکارانه و از دیگر سو، حمایت خوبی از حقوق مدنی صورت پذیرد.  

گفتنی است رومانی در ژانویه سال آینده میلادی، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کنفرانس خبری مشترک وزیر خارجه آلمان با همتای رومانیایی‌اش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار