گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع آخرین وضعیت صنعت آب و برق و برنامه‌های وزارت نیرو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آخرین وضعیت صنعت آب و برق و برنامه‌های وزارت نیرو موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ‌سه‌شنبه 6 شهریورماه بود که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در ابتدای برنامه اظهار کرد: در زمینه صرفه جویی در مصرف آب و برق در تابستان امسال، مردم نمره قبولی گرفتند، زیرا بین سال های 91 تا 97کم بارش ترین سال ها در 50 سال اخیر بود.

وی ادامه داد: امسال، بارندگی نسبتِ  به سال گذشته ۲۸ درصد کمتر بوده است. یکی از مهم ترین دغدغه های ما در سال جاری، کمبود برق به دلیل کاهش میزان بارندگی بود. به علاوه گرما و افزایش دما به ویژه در استان تهران که گرمایی بالای ۴۰ درجه را نسبت به سال قبل تجربه کرد.

همکاری مردم در مدیریت برق بی نظیر بود

وزیر نیرو تصریح کرد: همکاری مردم در مدیریت برق بی نظیر بود، حتی در استان های جنوبی مثل خوزستان با دمای بالای ۵۰ درجه، پیک صرفه جویی در مصرف برق بودند.

رضا اردکانیان افزود: کنترل دستگاه های سرمایشی، در به جلو بردن برنامه صرفه جویی فوق العاده تاثیرگذار بود. با تنظیم دما در کولرهای گازی، بیش از ۲ هزار مگا بایت چیزی معادل ۲.۵ میلیارد یورو صرفه جویی صورت گرفت که رقم قابل توجهی است برای احداث یک نیروگاه.

وزیر نیرو بیان کرد: اجرای طرح صرفه جویی را از دولت و سازمان ها شروع کردیم. تغییر ساعت کار، بسیار تاثیرگذار بود که همکاری مردم نقش تاثیرگذاری در این راستا داشت. طبق منحنی مصرف، دستگاه های سرمایشی ۲۱ هزار مگا وات توان را به خود اختصاص می دهند که ۴۵۰۰ مگا وات آن مربوط به سازمان های دولتی است.

برای جبران و مدیریت، صادرات برق به کشورهای همسایه را متوقف کردیم

اردکانیان گفت: در تهران ۲۵۰ اکیپ ۲ و ۳ نفره در شرکت توزیع برق استان تهران تجهیز شده بودند که در این زمینه استانداری ها در حد اعلی با وزارت نیرو براط مدیریت مصرف همکاری کردند.

وی در خصوص افزایش تعداد ساعات خاموشی های امسال تصریح کرد: امسال ۵۰۰۰ مگا وات کمبود داشتیم که گرما هم به آن اضافه شد. ما برای جبران و مدیریت، صادرات برق به کشورهای همسایه را متوقف کردیم، اما نکته مهم این است که بتوانیم مصرف خود را در حد مقدور مدیریت کنیم. ساختمان های ما به خوبی طراحی نشده و بسیار انرژی بر هستند، همچنین تجهیزات استاندارد نیست.

اردکانیان تاکید کرد: با اینکه بسیاری از شهرهای ما تحت تنش و همه کارگزاران وزارت نیرو هم در بخش برق و هم آب در حال آماده باش بودند، اما نکته تاثیرگذار همکاری خود مردم بود و این تجربه دلگرم کننده ای بود برای برنامه ای که ما از یک ماه پیش برای سال آینده در نظر گرفتیم.

پیک بار ما از شب به روز منتقل شده است

وی در ادامه گفت: اعتماد میان دست اندرکاران و مردم سرمایه ارزشمندی است که بر اساس آن می توانیم با اطمینان خاطر بگوییم که برای رسیدن به خاموشی صفر در تابستان 98، برنامه ای تحت عنوان صفر 98 را تنظیم کرده ایم و امیدواریم از همین حالا کمپین ان را فعال کرده و بتوانیم با اطمینان خاطر بیشتری ماه های پیش رو را طی کنیم.

اردکانیان تاکید کرد: اتفاق مهمی که در سال های اخیر رخ داده این است که پیک بار ما از شب به روز منتقل شده که نشانه حرکت به سمت مصرف صحیح بوده و این یعنی مصارف شب کنترل شده است.

وزیر نیرو در خصوص برنامه وزارت نیرو برای استان های جنوبی و برخی استان ها که مصرف بیشتری نسبت سایرین دارند، گفت: ما اصطلاحی به نام تنش آبی داریم، به این معنا که اگر شهری منابع و مصارفش حدود هم باشند اصطلاحا گفته می شود این شهر در حد تنش است. یعنی در شرایط سر به سر واقع شده  و اگر مصارف 10 یا 20 درصد بالاتر از منابع باشد سطح تنش تفاوت دارد.

حدود 334 شهر در سطح کشور در معرض تنش هستند

وی تصریح کرد: طبق برآوردها حدود 334 شهر در سطح کشور در معرض تنش هستند که جمعیتی بالغ بر 34 میلیون نفر در کشور را به خود اختصاص می دهند. در این باره وزارت نیرو برنامه ای را تعیین کرده که چه طرحی برای هر یک استفاده شود که پس از تصویب دولت و رئیس جمهور 1020 میلیارد تومان منابع در اختیار ما گذاشتند، برای اجرای طرح هایی که در نظر گرفته بودیم اعم از حفر چاه و تجهیزات آن، بهسازی، ایجاد مخازن و تجهیز ایستگاه پمپاژ و نظایر آن که همگی به خوبی انجام شد.

وزیر نیرو اظهار کرد: برای سال 98 هم یک برنامه تفصیلی در نظر گرفته شد با این دیدگاه که آغاز سال آبی 98 از حیث وضعیت بارش مثل سال قبل باشد. اساس بر این است که سال آینده هم سال کم بارشی خواهد بود و در بخش آب شرب که الویت ماست به همین شکل پیش بینی های لازم را انجام داده ایم. دولت استفاده از آب شیرین کن ها را در دستور کار دارد و دست اندر کار تدوین طرح بلند مدت با کمک سازمان برنامه و بودجه و حمایت مجلس در فصل بودجه نواری با عمق 100 کیلومتر در جنوب کشور است.

اردکانیان ادامه داد اگر اعتماد میان مردم و دولت به سطح خوبی برسد، اقدامات بسیاری را می تواینم با کمک یکدیگر انجام دهیم. حدود 130 میلیون شیر آب در ایران نصب شد که تنها 5 درصد آن مجهز به لوازم کاهنده است. در مورد برق هم صدها شرکت خدمات انرژی را می توانیم در کشور راه اندازی کنیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: با فرصت دادن به جوانان خوش فکر و با استعداد برای ورود به حوزه آب و انرژی، معجزه رخ می دهد. با عرضه زمنیه های کار به آنها و نشان دادن اشتیاق برای همکاری، می توانیم سیستمی را طراحی که مردم بدانند به جای صد واحد آب یا برق 80 واحد مصرف کنند، 20 واحد باقی مانده را دولت از آنها می خرد که منبع درآمدی است. که همین امر تاثیر بسزایی در توازن شیوه مصرف ما دارد.

وی درباره برنامه تنظیم شده برای تابستان سال آینده گفت: جزئیات این برنامه مشخص شده ، حتی برآورد شده است استان به استان نیاز کشور در پیک سال 98 چقدر خواهد بود که در مجموع به عددی حدود 61 هزار مگا وات رسیده ایم. تک تک نیروهایی که قرار است در مدارباشد را مشخص کرده ایم.

بیش از ۶۰ درصد نیروگاه هایمان به بخش خصوصی واگذار شده است

اردکانیان وزیر نیرو در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد نیروگاه هایمان به بخش خصوصی واگذار شده است گفت: ما مشتری برق تولیدی آنها هستیم، صنعت برق نیازمند این است تا تجهیزاتش را بتواند هم به موقع و هم با ارز مناسب فراهم کند تا وقفه‌ای در نگهداری نیروگاه های موجود و ساخت و تکمیل نیروگاه های در دست ساخت ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۶۱ ناظر بر فعالیت ها و ارتباطات دولت و مردم در بخش آب است خاطرنشان کرد: از اسفند ماه سال گذشته دولت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را تاسیس کرد و کمیته های استان آن با مسئولیت استانداران تشکیل شده،لذا باید با اتکا به کارهایی که تاکنون دستگاه‌های مختلف به ویژه سازمان برنامه و بودجه با محوریت آمایش سرزمین انجام داده است را ملاک قرار دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای هر استان باید طرح آمایش آب محور داشته باشیم و همه ذینفعان و ذی مدخلان باید در نهایی کردن این طرح مداخله داشته باشند تا ضمانت رعایت آن در اندازه کافی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سرفصل های آب های غیر متعارف، آب های ژرف، آب شور دریا ها و سایر منابع قوانین کلی حاکم بر آن است و اختیاراتی برای دولت تعریف شده که می‌توان با دستورالعمل ها و آیین نامه ها روابط را تنظیم کرد و وزارت نیرو به حکم قانون اختیاراتی دارد که می تواند اختیارات خود را در قالب آیین نامه ها و دستورالعمل تدوین و اعمال کند به نحوی که متناسب با شرایط دهه ۹۰ یا قرن جدید باشد تا بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری در این فعالیت ها پیدا کند.

به تولیدکنندگان برق تا پایان سال ۹۶، ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم

اردکانیان با اشاره به اینکه بخش آب و فاضلاب شهری با سرمایه بخش خصوصی به جلو پیش می رود، به طوری که آنها در آب شیرین ها نیز مشارکت دارند افزود: ما جزو بدهکاران معتبر کشور هستیم، ما به تولیدکنندگان برق تا پایان سال ۹۶، ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که به این رقم اضافه می شود ، ۱۱ هزار میلیارد شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت بدهی بانکی دارند، حدود ۶ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران ، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات بابت اجرای طرح های عمرانی بدهی داریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش آب و فاضلاب شهری با سرمایه بخش خصوصی به جلو پیش می رود، به طوری که آنها در آب شیرین ها نیز مشارکت دارند خاطرنشان کرد: ۲۹ هزار میلیارد تومان از دولت بابت مابه التفاوت قیمت‌های تکلیفی طلبکار هستیم.

وی ادامه داد: قیمت نیم لیتر آب در مغازه هزار تومان و یک لیتر آن ۲ هزار تومان است ، که هزار لیتر آن که یک متر مکعب است می شود ۲ میلیون تومان، در تهران آب باکیفیت در شبکه داریم که بابت آن مترمکعبی ۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود، یعنی ۴ هزار برابر تفاوت قیمت وجود دارد.

وی اظهار کرد: امسال در قانون بودجه نمایندگان مجلس مکانیزم بسیار خوبی را به تصویب رساندند که پیشنهاد دولت بود، لذا مجموعه ما طلب هایی که از دولت طلب داریم، به شرکت‌ها بدهکار هستیم، شرکت‌ها از ما طلب دارند و خودشان به بانک‌ها بدهکار هستند و بانک‌ها خودشان حساب و کتاب با بانک مرکزی دارند، رقم قابل ملاحظه چند هزار میلیارد تومانی را امسال می توانیم تهاتر کنیم تا صاحب و کتاب های طرف های فعليمان صاف شود.

حدود ۷۵ درصد مشترکین ما در بخش آب الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

اردکانیان در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری برای مهار آب‌های مرزی ۱۰ میلیارد دلار را موافقت کردند تا از صندوق توسعه ملی برداشت شود چرا گزارش عملکردی در این زمینه نداشتیم گفت : این موضوع يکی از سرفصل های مهم فعالیت‌های عمرانی بخش آب است ، امیدواریم بتوانیم پروژه‌های باقی مانده را با تسهیلاتی که در اختیار مان قرار می گیرد تکمیل کنیم ، عمدتاً این موضوع معطوف به تأمین حقابه های کشور است لذا ترجیح می دهیم از آن طرح تحت عنوان طرح های توسعه آب و خاک نواحی مرزی یاد کنیم، در آینده نزدیک گزارش مربوط به این مسئله را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وزیر نیرو ادامه داد : حدود ۷۵ درصد مشترکین ما در بخش آب الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و در دسته خوش مصرف ها قرار دارند، در بحث برق بیش از ۷۰ درصد در گروه خوش مصرف ها قرار می گیرند.

وزیر نیرو بیان کرد: در بخش کم مصرف ها باید گفت که این گروه از الگوی مصرف هم  کمتر مصرف می‌کنند، گروه کوچک دیگری هم از مشترکین هستند که بد مصرف هستند، لذا در این بخش پیشنهاداتی را تنظیم کرده ایم که تعداد قابل توجهی از بد مصرف ها به گروه خوش مصرف ها بپیوندند.

اردکانیان تصریح کرد: با شیفت از گروه بد مصرف ها به خوش مصرف ها در بحث برق باید حدود ۱۰ درصد مصرف کاهش پیدا کند و در بخش آب هم نیز ۱۲ درصد باید شاهد کاهش مصرف باشیم ،کسانی که بهتر مصرف می کنند از جهت مادی تشویق می شوند.

اردکانیان تاکید کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم، شاید یکی از اصلی ترین کالاهای ایرانی که باید از آن حمایت کنیم حس تعلق خاطر نسبت به کشور، وطن و آب و خاک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
باسلام جناب اقای وزیر شما را به خدا قسم پول پیمان کاران اب روستائی را پرداخت کنید تاحقوق ما ابداران خراسان رضوی که 10 ماه حقوق طلبگار هستیم راپرداخت نمایند ما برای یک لقمه نان پنیر جلو خانواد خود شرمند هستیم ان وقت چگونه میتوانی با روحیه بالا کار کنیم ** ابداران گناباد
آخرین اخبار