تیم ملی تیراندازی ایران که در دوره قبلی بازی‌های آسیایی موفق به کسب چندین مدال شده بود، با افت زیادی در این دوره روبه‌رو شد.

دستان خالی تیراندازان از اندونزی /انتظاراتی که برآورده نشد!به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ به طور رسمی از یکشنبه (27 مرداد ماه) با شرکت ۳۷۸ ورزشکار از ۲۹ فدراسیون و در ۴۲ رشته آغاز شد و 19 ملی پوش تیرانداز کشورمان در  شهر پالمبانگ در 3 رشته  تراپ، تپانچه و تفنگ پا به میدان گذاشتند.

بر این اساس در رشته تفنگ آقایان، مهیار صداقت، پوریا نوروزیان، امیر محمد نکونام و امیرسیاوش ذوالفقاریان و در تفنگ بانوان الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه لقا جام بزرگ و آرمینا صادقیان افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را در این دوره از بازی‌ها داشتند.

در رشته تپانچه و در بخش آقایان جواد فروغی و ابراهیم برخورداری و در بخش بانوان آمیتیس جعفری، گلنوش سبقت الهی و هانیه رستمیان تیم ملی ایران را تشکیل دادند.

 

دستان خالی تیراندازان از اندونزی /انتظاراتی که برآورده نشد!

در رشته تیراندازی به اهداف پروازی نیز علی حافظی، محمد حسین پرورش نیا، علی دوستی و رامتین بشارتی و در بخش بانوان سپیده سیرانی و شیوا فرح پور برای کشورمان به میدان رفتند.

از بین این 19  ورزشکار اعزامی برخی از آنها تجربه چندین دوره حضور در المپیک داشتند و برخی هم تجربه چندین دوره بازی‌های آسیایی اما با همه این احوال نتیجه کار تنها یک مدال برنز برای کاروان بزرگ تیراندازی کشور بود.

افت شدید تیراندازان ایران نسبت به بازی های آسیایی اینچئون

در دوره قبل بازی‌های آسیایی 2014 که به میزبانی اینچئون برگزار شد، در بخش بانوان یک طلا و 2 نقره حاصل برای کاروان تیراندزان کشورمان به دست آمد که یک نشان طلا سهم  نجمه خدمتی در تفنگ بادی 10 متر و یک مدال نقره از آن نرجس امام‌قلی‌نژاد در همین ماده شد.

گفتنی است خدمتی که در تفنگ میکس همراه با نکونام در جایگاه هفتم ایستاد و حتی یک مدال هم کسب نکرد ،در دور قبل  همراه با کسب مدال طلا، رکورد هم شکست. در بخش تیمی هم بانوان کشورمان با ایستادن در جایگاه دوم  مدال نقره را به دست آوردند تا پر غرور و رنگارنگ به کشور برگردند اما در این دوره از بازی‌ها که به میزبانی اندونزی برگزار شد دیگر خبری از نشان های رنگارنگ نبود.

دستان خالی تیراندازان از اندونزی /انتظاراتی که برآورده نشد!

الهه احمدی بانوی پرچمدار کشورمان با وجود اینکه در مسابقات اخیر موفق به کسب نشان طلا در تفنگ سه وضعیت شده بود، در این دوره از بازی‌ها نتوانست مانند گذشته عمل کند. همچنین اودر تفنگ بادی 10 متر نیز موفق به کسب مدال نشد و کارش را بدون مدال در رقابت های آسیایی جاکارتا 2018  پایان داد.

چند نکته جالب پیرامون عملکرد تیم ملی تیراندازی در جاکارتا 2018

رئیس و دیگر مسئولان فدراسیون تیراندازی ایران پیش از اعزام تیم به مسابقات خود و بازیکنان را به بهانه بهم خوردن تمرکز تیراندازان  ممنوع التصویر کرده بود با این اوصاف در این رشته تنها یک برنز برای تیم ملی کشورمان به دست آمد.

دستان خالی تیراندازان از اندونزی /انتظاراتی که برآورده نشد!

بهتر بود مسئولان فدراسیون تیراندازی ایران برای کسب نتایج بهتر این رشته که همیشه  مدال‌های زیادی را در المپیک و بازی‌های آسیایی به خود اختصاص می‌دهد به جای ممنوع التصویر کردن خود و ملی پوشان فکری به حال مشکل دیرینه فشنگ و لغو پیاپی اردو های های برون مرزی می کردند چرا که توجه بیشتر به این رشته قطعا به جایگاه کاروان ایران در جدول رده‌بندی کمک می‌کند اما چیزی که ما در چند وقت اخیر پیش از اعزام به جاکارتا شاهد بودیم حذف اردوهای برون‌مرزی تیراندازی، کمبود فشنگ‌های استاندارد برای تمرین و لغو 2 اردوی تدارکاتی  بوده است  که  قطعا در نتیجه کسب شده تیراندازی بی‌تاثیر نبوده است.

نکته دیگری که وجود دارد  این است که فدراسیون تیراندازی که به حفظ تمرکز بازیکنان اهمیت می دهد بهتر بود به  حضور بلندمدت روانشناس در کنار تیم ملی می پرداخت که تاثیر بسیار زیادی  در شرایط روحی ورزشکاران به ویژه در زمان حضور در فینال دارد، چراکه در این دوره  از بازی های آسیایی جاکارتا تعداد فینالیست های تیم ملی تیراندازی قابل قبول بوده است اما در فینال ضعیف عمل کردند.

گلنوش سبقت‌الهی در حالی که تا مراحل آخر خوب پیش رفته بود، بعد از زدن تیر حریف هندی از نظر روحی بهم ریخت و در نهایت با رکوردی عجیب با ایستادن در جایگاه چهارم به راحتی مدال آسیایی را از دست داد.

دستان خالی تیراندازان از اندونزی /انتظاراتی که برآورده نشد!

 الهه احمدی نیز  در فینال تفنگ سه وضعیت  شرایطی بهتر از سبقت‌الهی نداشت. این ورزشکار با وجود اینکه چندین دوره حضور در المپیک و بازی‌های آسیایی را تجربه کرده، اما در فینال شرایط خوبی نداشت و به نظر می‌رسید همین استرس باعث حذف زودهنگامش شد.

تیراندزان روحیه و آمادگی برای شرکت در مسابقات جهانی کره جنوبی را دارند؟

جمعه (نهم شهریور ماه) مسابقات جهانی کره جنوبی آغاز می شود و ملی پوشان تیرانداز کشورمان باید برای کسب سهمیه المپیک در کره جنوبی با حریفان خود به رقابت بپردازند و حالا فدراسیون باید به فکر برنامه‌ریزی و تقویت روحیه بازیکانان برای این المپیک باشد چرا که  زنگ خطر از بازی‌های آسیایی جاکارتا  به صدا درآمد و باید دید فدراسیون چه برنامه‌ای را برای المپیک در دستور کار  خود قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

آلبوم تصاویر روز نهم بازی‌های آسیایی جاکارتا

نتایج کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی/ روز دهم


انتهای پیام/

بررسی عملکرد تیراندازان در بازی‌های آسیایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار