کارشناس مسائل بین الملل گفت: وایستگی برخی کشور اسلامی مانع از ایفای نقش پر رنگ آنها بویژه در احقاق حقوق فلسطینی ها می شود.

 

تحقق آرمان های فلسطین در گرو اجماع کشورهای اسلامی استبه گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش طرح ۴ ماده ای را به منظور حمایت از فلسطینیان، ارائه کرد. به گفته‌ی گوترش موفقیت این طرح ، مستلزم پایبندی تل آویو و خود فلسطینیان است.

چهار ماده ای که گوترش ارائه کرده است شامل مواردی مانند تقویت حضور میدانی سازمان ملل درسرزمین های اشغالی، افزایش کمک بشر دوستانه برای تامین رفاه ساکنان سرزمین های اشغالی، تشکیل یک هیات نظارت غیر نظامی در مناطق حساس مانند مراکز ایست، گذرگاه ها، مناطق نزدیک به شهرک های اسرائیلی به منظور تهیه گزارش از مسائل حمایتی همچنین استقرار نیروی پلیس یا نیروی نظامی از طرف سازمان ملل متحد در سرزمین های اشغالی می شود که هدف آن فراهم کردن شرایط حمایتی از غیرنظامیان فلسطینی است.

حسین رویوران کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح اخیر سازمان ملل در حمایت از فلسطینی‌ ها تاکیدکرد: زمانی که در سال 2014 اسرائیل جنگ 51 روزه را علیه غزه انجام داد، فلسطینی ها به دلیل انجام ندادن اقدامات موثر سازمان ملل متحد در مقابل جنایات و نقض مقررات بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی، از سازمان ملل درخواست حمایت کردند.

وی بابیان اینکه کم کاری سازمان های بین المللی از دلایلی است که تا امروز مانع از احقاق حقوق فلسطینیان شده ،گفت: سکوت سازمان ملل در مقابل جنایات رژیم جعلی که مستقیما با ساختار آن در ارتباط است ، همچنین  وتو کردن تمام قوانینی که منجر به محدودیت اسرائیل می شود از سوی آمریکا، به آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای ادامه دادن به جنایاتش ختم می شود.

رویوران با اشاره به راه پیمایی چند هفته‌ی اخیر فلسطینی ‌ها، که مطابق قطع نامه 194 سازمان ملل متحد مبنی بر حق بازگشت به کشورشان انجام میدهند، بیان کرد: تا کنون بیش از 15 هزار نفر مجروح و در حدود 200 نفر در این راه پیمایی‌ها توسط رژیم صهیونیستی شهید شده اند؛ این قضیه نشان دهنده این است که مشکلی اساسی در این منطقه وجود دارد که سازمان ملل باید آن را حل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به یکی از مفاد طرح آنتونیو گوترش مبنی بر حضور پر رنگ‌ تر سازمان ملل که توسط دبیر کل این سازمان ارائه شده است، خاطرنشان کرد: این طرح چندان نتیجه بخش به نظر نمی رسد زیرا دبیر کل این سازمان بدون شوراء امنیت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و در نهایت این اقدامات به نفع اسرائیل خنثی خواهد شد.

وی افزود: در موضوع حمایت از فلسطینیان سازمان ملل متحد بسیار ضعیف و ناتوان نمود پیدا کرده و به همین دلیل نمی توان  امیدوار زیادی به آنها داشت؛ به خصوص اینکه ترامپ به دنبال تصفیه حق بازگشت فلسطینیان است.

رویوران در رابطه با قطع نامه 194 سازمان ملل مبنی بر حق بازگشت فلسطینان به کشورشان، عنوان کرد: قانون حق بازگشت چند رکن دارد، یکی سازمان آنروا (سازمانی که خدمات همیاری را به آوارگان فلسطینی اهدا می کند) به دنبال تصفیه‌ی آن است همچنین آمار گیری از تعداد آوارگان فلسطینی برای دادن امکانات آموزشی، بهداشتی و امدادی به آنان تا زمانی که به کشور خود برگردند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه  سیاست های سازمان ملل متحد در رابطه با حمایت از فلسطینی ها خلاف سیاست های آمریکا است، تصریح کرد: در نهایت ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد این سازمان گامی خلاف منافع واشنگتن بردارد.

وی با اشاره به نقش کشورهای اسلامی در کمک به تحقق طرح حمایتی گوترش از فلسطین، خاطرنشان کرد: از 193 کشور عضو سازمان ملل، 57 کشور اسلامی هستند و می توانند وزنه‌ی مهمی در تحقق اهداف فلسطینی ها محسوب شوند، اما آنها به دلیل وابستگی که بین دولت ها وجود دارد، نمی توانند نقش پر رنگی در این راستا ایفا کنند؛ برای مثال مصر و اردن با اسرائیل سفارت مبادله کرده اند و عربستان، بحرین و امارات با هم رژیم جعلی وارد یک فرایند تعامل و گفت و گو شده اند. در نتیجه تا زمانی که بین کشورهای اسلامی وحدت وجود نداشته باشد، نمی توانند هیچ نقش قابل توجهی در تغییر شرایط به نفع فلسطینی ها ایفا کنند.

رویوران در رابطه با احتمال لابی کردن صهیونیست ها برای مقابله با طرح حمایتی سازمان ملل از فلسطینی ها، اظهار کرد: اسرائیل در سازمان ملل متحد لابی ندارد، بلکه در ایالات متحده آمریکا لابی دارد و از همین طریق هم  بر سازمان ملل تاثیر می گذارد.متاسفانه کشورهای غربی که در راس آنها آمریکا قرار دارد از موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: نظام بین الملل نظام احقاق حق نیست، بنابراین نمی توان زیاد به موفقیت طرح 4 ماده ای گوترش امیدوار بود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار