غفاری بر ضرورت تشکیل شبکه اجتماعی بین نخبگان دانشگاهی برای حل مسائل کشور تاکید کرد.

آشنابه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست هم اندیشی دو روزه دبیران شبکه ملی جامعه و دانشگاه سراسر کشور با حضور آشنا مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استرانژیک ریاست جمهوری و غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افتتاح شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این آیین افتتاحیه گفت: در جامعه امروز ایران که در حال پیشرفت و تحول است وظیفه نخبگان و نهاد‌های علمی برای عملکرد بهتر در شرایط جدید بیشتر احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نقش مهمی در تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی دارند گفت: جامعه از نهاد دانشگاه انتظار بیشتری نسبت به سایر نهاد‌های اجتماعی دارد و در همین راستا ایجاد یک شبکه اجتماعی بین نخبگان دانشگاهی برای حل مسائل کشور ضروری به نظر می‌رسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: برای افزایش اعتماد عمومی به نهاد دانشگاه باید دانشگاه‌ها را در مسیری هدایت کنیم که در حل مشکلات جامعه در مقیاس ملی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه تجارب مختلف نشان می‌دهد که یک مجموعه به تنهایی در هیچ عرصه‌ای نمی‌تواند موفقیت لازم را کسب کند گفت: امروزه چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت سیاستگذاری مشارکتی، گفتگو و ارتباط دستگاه‌های مختلف فکری و اجرایی با یکدیگر قدم برداریم.

شرکت‌های دانش بنیان به تنهایی فضای عرضه و تقاضا ایجاد نکرده است

در ادامه حسام الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استرانژیک ریاست گفت: در شرایط جدید نظام دانشگاهی در دنیا، دانشگاه‌ها سعی می‌کنند چارچوب‌های علمی را با هدف رفع چالش‌ها و بحران‌ها و کاهش نتایج تصمیمات عمومی دولت، دانش و سیاست گذاری پیوند داده و بستری عقلانی برای حل مشکلات خلق کند.

وی تصریح کرد: امروزه دانشگاه ها، علاوه بر کارهای  ویژه‌ سابق با هدف رفع دغدغه‌ها و چالش‌ها و نیاز‌های ایجاد شده جامعه، فارغ‌التحصیلانی را به جامعه تحویل می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار می‌آفرینند و دانشگا‌های این چنینی را باید دانشگاهی بیشتر مرتبط‌تر با جامعه، غوطه ور در سیالیت تجربیات زندگی روزمره، مشکلات وچالش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه دانست.

مشاور رئیس جمهوری گفت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه به مثابه یک تلاش نهادی نوپا می‌تواند بسترساز ارتباط بین پژوهشگران و اندیشمندان و متخصصان منطقه‌ای و محلی با سیاست گذاران و تصمیم گیران در سطوح کلان و خُرد باشد و گسست دانایی و توانایی را کاهش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری افزود: شبکه ملی جامعه و دانشگاه با متوجه ساختن تصمیم گیران ملی و محلی به ظرفیت‌های بومی می‌تواند عرضه کننده ایده‌ها و نظرات متخصصین و پژوهشگران به سازمان‌های محلی، دولت و بخش خصوصی باشد؛ ظهور شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری به خودی خود نتوانسته است فضای عرضه و تقاضا را در استان‌ها ایجاد کند.

وی اظهار کرد: شبکه ملی جامعه و دانشگاه به مثابه پیشگام نهادی این بازار عرضه و تقاضا عمل کند و ظرفیت‌های کارآفرینانه دانشگاه را عینی سازد؛ موفقیت این اقدام مستلزم حمایت این شبکه از سوی دولت و نهاد‌های محلی وابسته به آن، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی از سویی و از سوی دیگر حرکت پژوهشگران و متخصصان دانشگاهی به سوی خلق ایده‌ها و پژوهش‌های عینی معطوف به حل مشکلات و چالش‌های محلی، منطقه‌ای و ملی است.

مشاور رئیس جمهور اظهار کرد: شبکه ملی جامعه و دانشگاه ظرفیت اعتمادسازی در این سطح را داراست و انتظار می‌رود با بهره گیری از تجربه دوره پیشین اتاق‌های فکر استانی کشور بتواند با مجموعه‌ای از اهداف موردانتظارش، خلا جامعه و دانشگاه را بیش از پیش پرُ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار