گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی عوامل افزایش قیمت میوه و تره بار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بررسی عوامل افزایش قیمت میوه و تره بار موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 5 شهریورماه بود که با حضور صدرالدین نیاورانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میوه و تره بار و اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار برگزار شد.

صدرالدین نیاورانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میوه و تره بار در ابتدای برنامه در خصوص علت افزایش قیمت میوه گفت: متاسفانه بخش زیادی از افزایش قیمت میوه کاذب است. قسمتی به دلیل افزایش کرایه و حمل و نقل و قسمت دیگر این گرانی به دلیل سرمازدگی اخیر محصولات است.

وی با بیان اینکه این اختلاف قیمت مورد قبول تولید کننده هم نیست، ادامه داد: این اختلاف قیمت موجب تنش در بازار تولیدکننده هم می شود. آنها نمی دانند به چه قیمتی میوه را بفروشند؛ یا دلالان زیادی در چرخه تولید تا مصرف وجود دارند یا در مغازه ها با سودهای غیرمجاز میوه فروخته می شود.

نیاورانی با بیان اینکه دو نوع محصول در بازار وجود دارد افزود: یک نوع از محصولات زود فاسد می شوند. میوه های هسته دار از این گونه هستندف این محصولات زمان زیادی برای دست به دست شدن ندارند، لذا به طور مستقیم از باغ به میدان می آیند، البته بخش کمی هم از این محصولات به سردخانه‌ می رود، اما قسمت دیگر میوه که این گونه نیست توسط دلالان دست به دست می شود، خرده فروش ها  باید میوه را از فروشندگان اصلی بازار بخرند، نه از دلالان.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار با بیان اینکه ما به اتفاقات قبل از خرید میوه کاری نداریم گفت: بعد از آنکه میوه را خریدیم، محصول به صورت فاکتور سندیت پیدا می‌کند، اگر فاکتور برای میوه ها صادر شود ما دیگر مشکلی نداریم.

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار در ادامه با بیان اینکه میوه در میدان میوه و تره بار باید به قیمت مصوب به فروش برسد، اظهار کرد: شغل اصلی ما بارفروشان به صورت حق العمل کاری است. نود درصد بار فروشان میدان ها به صورت مستقیم با کشاورز و باغدار کار می کنند.

وی علت اصلی گرانی میوه در امسال را سرمازدگی دانست و گفت: یازده هزار میلیارد تومان از محصولات امسال نابود شده و بخش زیادی از میوه های هسته دار هم از بین رفته است.

نیاورانی با بیان اینکه باید بدانیم که مشکل گرانی میوه در درجه اول کمبود آن یا صادرات میوه نیست، تاکید کرد: ما در میدان های میوه و تره بار چند مشکل داریم. یکی این است که میدان ها ساعت کار مشخصی ندارند. در همه جای دنیا یک زمان مشخصی برای فعالیت مراکز پخش میوه و تره بار در نظر گرفته می شود، اما اینجا بارفروشان هر ساعتی دلشان بخواهد میوه را خرید و فروش و دلالان هر کاری می توانند می کنند.

وی اشکال دیگر میدان های میوه و تره بار را عدم وجود فاکتورهای یکسان دانست و افزود: در میادین میوه و تره بار فاکتور مشخص و با سند وجود ندارد. ما باید فاکتور متحد الشکلی داشته باشیم که امکان جعل آن وجود نداشته باشد.

در ادامه برنامه رئیس اتحادیه بارفروشان با رد صحبت های نیاورانی اظهار کرد: فاکتورهای میدان میوه و تره بار کاملا متحد الشکل است.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار هم در همین خصوص گفت: فاکتور هایی که بار فروشان با مهر خود صادر می کنند، معتبر است، اما مشکل اینجاست که تنها حدود ۴۰ درصد میوه ها با این فاکتورها عرضه می‌شوند.

صابری در جواب کارگر اظهار کرد: این حرف ها خلاف واقع است. هر باری که وارد میدان می شود و از آن خارج می شود باید فاکتور داشته باشد. در مورد ساعت کار میدان میوه و تره بار هم باید بگویم که ساعت کار اصلی میدان از حدود ۱۱ شب تا ۴ صبح است.

صابری بزرگترین معضل میوه ها را عدم کیفیت آن ها دانست و گفت: شاید تنها بیست درصد میوه کشور، میوه ممتاز و سوپر است، میوه ها در کیفیت پایین تر به نام های میوه درجه یک و دو عرضه می شوند که کیفیت آنها و همچنین قیمتشان افت زیادی به نسبت میوه سوپر دارند.

کمال یداللهی رئیس اتحادیه سراسری باغداران کشور هم در گفت و گوی تلفنی با برنامه در خصوص کیفیت میوه ها گفت: اینکه بگوییم میوه های بی کیفیتی داریم، بی انصافی است. بهترین میوه ها در دنیا با توجه به شرایط اقلیمی کشور از آن ماست. مشکلی که وجود دارد این است که ما به صورت حق العملی کار می کنیم، یعنی به هر قیمتی که میوه را توانستیم بفروشیم، بین ۳ تا ۷ درصد حق العمل می گیریم.

یدالهی افزود: اصلاح اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار الزامی است. اگر شما بر اساس کیفیت میوه را بخرید، تولید کننده هم مجبور می شود میوه با کیفیت به میدان بیاورد.

وی در مورد خرده فروش ها هم گفت: وقتی یک تولید کننده محصول خود را به میدان می آورد باید مشخص شود چه کسی محصولش را می خرد، نه اینکه هزار نفر سمت تولیدکننده بیایند. هر کسی که در میدان کار می‌کند، باید لباس رسمی و متحد الشکل داشته باشد. باید فاکتورهای رسمی و یکسان داشته باشیم.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در ادامه برنامه طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت میوه در برخی از استان‌ها نسبت به تهران در خصوص یک میوه خاص ۶۰ تا ۷۰ درصد است, اعلام کرد: میوه در میادین میوه و تره بار ۶، ۷ بار دست به دست می چرخد تا به دست عرضه کننده اصلی برسد.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی سازمان ناظر نیست، بلکه مرجع رسیدگی کننده است اظهار کرد: حجم بسیار ناچیزی از پرونده ها از طرف اتحادیه ها و اداره کل صنعت و معدن نسبت به بحث گرانفروشی میوه به ما ارجاع می‌شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۵۰۰ پرونده از ابتدای سال تا به امروز در بحث میوه در سراسر کشور به دستمان رسیده است، این حجم پرونده نسبت به حجم دیگر پرونده های صنفی که در سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد بسیار ناچیز است آن هم نسبت به حجم بسیار زیاد تخلفاتی که در سطح عرضه ،توزیع و انبار ها صورت می گیرد.

رایگانی با اشاره به اینکه علت اصلی گرانفروشی در میادین میوه است گفت: مثلاً قیمت سیب در میادین ميوه و تره بار ۸ تا ۱۲ هزار است، متاسفانه در سوپرمارکت ها به صورت بسته بندی قیمت یک کیلو سیب ۲۸ تا ۳۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: نظارت بر بازار بر عهده اتحادیه ها و اصناف و اداره کل صنعت ، معدن و تجارت است که باید تخلفات را به ما ارجاع بدهند.

صدرالله نیاورانی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه دلالان فاکتور صادر نمی‌کنند، اما بارفروشان میدان فاکتور می‌دهند، افزود: باید از تولید کننده دفاع و حمایت کرد، لذا کیفیت محصولات تولید شده بی نهایت تغییر پیدا کرده  به طوری که ، وزارت جهاد و بانک کشاورزی برای کیفیت محصولات تولید شده تسهیلات ارائه می دهند.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه امروزه تولید کننده محصول با کیفیت ارائه می‌دهد گفت: ما می خواهیم سازمان تعزیرات حکومتی وقتی به میادين میوه می‌رود ، فاکتور شماره ردیف و یا بارکد داشته باشد تا مشخص شود که این فاکتور از دست اول بار فروش صادر شده است، لذا فاکتور باید هویت واقعی داشته باشد بنابراین باید کنترل های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران با اشاره به اینکه حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد میوه تهران به میادین اقماری می‌رود گفت: در خیابان ۱۷ شهریور به اندازه یک میدان بار وجود دارد که در آنجا شاهد بارهای درجه ۲ و ۳ هستیم  این در حالی است که در میادین میوه سه نوع قیمت گذاری به صورت ممتاز، کف و سقف وجود دارد، لذا باید با یکدیگر همفکری کرد تا کیفیت میوه را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد افزود: مرجعی که آمار و اطلاعات لازم بتواند به ما ارائه بدهد وجود ندارد.

کمال یداللهی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران با اشاره به اینکه باید تمام افرادی که در میدان کار می‌کنند لباس متحدالشکل داشته باشند گفت : تولید کننده ناراضی است، زیرا میوه خود را به قیمت ۳۰۰۰ تومان می فروشد، اما در بازار همان میوه ۱۸ هزار تومان عرضه می شود.

وی تصریح کرد : وقتی باغدار میوه را در میدان عرضه می‌کند به این صورت است که ده کیلوی اول به قیمت 5 هزار تومان فروخته می‌شود، اما از ۱۰۰ کیلو به بعد قیمت به هزار تومان می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
قيمتهاي كاذب، رواني،حباب،،،وقتي مدیران ناتوان و ذليل باشن و دست در جيب مردم داشته باشن این اتفاقات پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
رسول احمدی
۲۳:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
ذرود
با تشکر از برنامه خبری ویژه
جناب نیاورانی مشخص بود حقایق تلخی را دوست داشتند آشکار کنند ولی متاسفانه مدیران دزد و خودخواه علیه ایشان صحبت میکردند
علت گرانی اصلی هم مشخص شد
دلالان ئ میدان میوه تربار و مدیرش و عدم مدیریت خرده فروشان
زنده باد نیاورانی بزرگ مرد
علی به همراهتون همچنین مجری توانمنند و شفاف برنامه.
آخرین اخبار