در پنج ماه نخست امسال در آمد گمرک شهید رجایی بندرعباس دوهزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباسعلیرضا دشتانی ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی گفت: در پنج ماه نخست امسال در آمد گمرک شهید رجایی بندرعباس دوهزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

وی درآمد گمرک در این مدت را بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرکل گمرک شهید رجایی افزود: در این مدت چهار میلیون و ۱۵۶ هزار تن کالا از بندرشهید رجایی به کشور وارد شده که نسبت به واردات چهار میلیون و ۵۳۲ هزار تنی مدت مشابه پارسال، ۸ درصد کاهش وزنی داشته است.

وی گفت: ارزش کالا‌های وارداتی به کشور در پنج ماهه اول سال بیش از ۹ میلیارد دلار است.

دشتانی افزود: ۵۴ درصد حجم تجارت خارجی کشور از بنادر هرمزگان است که ۴۶ درصد این میزان، از بندرشهید رجایی است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی گفت: کالا‌های ورودی به بندر شهیدرجایی، با اظهار صاحبان کالا و کارگزاران، پس از گرفتن مجوز‌های لازم با پرداخت حقوق گمرکی ترخیص می‌شود.

دشتانی افزود: برای ترخیص سریعتر و راحت‌تر کالا از گمرک شهید رجایی تمهیداتی در نظر گرفته شده است که می‌توان به پرداخت نقدی حقوق ورودی، سپرده موقت، ضمانت نامه بین بانکی، تعهد ذی حسابی برای سازمان‌های دولتی ترخیص کالا به صورت نقد و اقساط یا درصدی برای واحد‌های تولیدی و صنعتی اشاره کرد.

وی گفت: اکنون ترخیص کالا در گمرک شهید رجایی عادی است و تنها مسئله در زمینه ترخیص کالا مسئله پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای برخی کالا‌ها است که کالا‌های مشمول پرداخت مابه التفاوت ارز نیز پس از پرداخت و ارائه اسناد بانکی ترخیص می‌شود.

ناظرگمرکات استان هرمزگان افزود: ۲۵ گروه کالایی که نیاز به پرداخت ما به التفاوت ارز ندارند، از جمله کالا‌های اساسی، دارو، مواد اولیه تولیدی و صنعتی و کالا‌های بدون انتقال ارز، هیچ مشکلی برای ترخیص ندارند و در سریعترین زمان ممکن ترخیص می‌شود.

دشتانی گفت: اختصاص ارز دولتی به کالا‌های اساسی و مواد اولیه تصمیم درستی است و تنها باید ساز و کار‌های مناسب این روند از سوی بانک‌ها و سازمان‌های مرتبط مانند سازمان حمایت از مصرف کننده فراهم شود تا اختلالی در ترخیص کالا‌ها پیش نیاید.

وی افزود: تحریم‌ها اثری در واردات کالا‌های اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کشور نداشته است و همه اقلام مورد نیاز کشور به راحتی وارد می‌شود.

انتهای پیام/ز

افزایش دوهزار میلیارد تومانی درآمد گمرک شهید رجایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.