دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: ارتقای رضایتمندی عمومی موجب می‌شود تا سرمایه اجتماعی امید و اعتماد در جامعه افزایش یابد.

شاخص رضایتمندی عمومی در جامعه وضعیت مطلوبی ندارد/دولت در یک سال اخیر با چالش هایی مواجه شده استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با حضور در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اهمیت و جایگاه شهرداری‌ها افزود:شهرداری‌ها بزرگترین نهاد‌های غیر دولتی و عمومی در تعامل تنگاتنگ با شورا‌های شهر به عنوان پارلمان‌های مهم می‌توانند نقش و تاثیر زیادی در تحقق حقوق شهروندی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری باید در برنامه ریزی‌های مرتبط با حقوق شهروندی در کنار دولت و حاکمیت به عنوان بازیگر اصلی ظاهر شود و به ارتقای سطح رضایتمندی جامعه کمک کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت:امروز نباید انتظار داشته باشیم در مدت کوتاهی تحول قابل توجهی در بهبود حقوق شهروندی در جامعه صورت گیرد، اما با اقدام‌هایی که در شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر می‌شود می‌توان الگوی موثری برای مدیریت شهری فراهم کرد.

مولاوردی افزود:دولت در مدت یکسال اخیر با چالش‌هایی مواجه شده است و امید است بااستفاده از صاحب نظران، کارشناسان و دلسوزانی که دغدغه ایران و اسلام را دارند و حفظ تمامیت ارضی و ثبات امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشور برایشان با اهمیت است بتوانیم دولت را برای عبور از این چالش‌ها حمایت و راهنمایی کنیم.


شورا‌ها باید به بهترین نحو برای خدمت تلاش کنند


علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: امسال در هفته دولت در خراسان رضوی 544 طرح به بهره برداری می‌رسد که 142 طرح به ارزش بیش از 64 میلیارد تومان مربوط به شهرداری‌ها به جز شهرداری مشهد است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین موضوعات ضرورت توجه به اقشار مختلف اجتماعی است افزود:شورا‌ها که برآمده از رای مردم هستند باید به بهترین نحو برای خدمت تلاش کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: در سه ماهه نخست امسال 602 جلسه با هزار و 609 مصوبه در شورا‌های اسلامی روستایی داشته ایم که از این مصوبات فقط یک مورد برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف ارجاع شده و این موضوع نشان دهنده تعامل بین شورا‌ها و فرمانداری هاست که این به نفع مردم است.


سال 97، سال عملیاتی شدن سازوکار‌های منشور حقوق شهروندی


شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی همچنین  در اولین همایش آموزشی حقوق شهروندی که در سالن همایش‌های فرهنگسرای کودک و آینده برگزار شد گفت: سال 97 سال عملیاتی شدن سازوکار‌های منشور حقوق شهروندی است.

وی اظهار کرد: شهرداری یکی از بزرگترین نهاد‌هایی عمومی شهر است که ضرورت دارد در زمینه اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی پیشگام باشد و در سال 97 سازوکار‌های این منشور اجرایی خواهد شد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به شعار هفته دولت، گفت: با توجه به اینکه در هفته دولت قرار داریم، شعار «شفافیت، پاسخگویی و ناکارآمدی» به این منظور انتخاب شده و دولت در این زمینه تلاش می‌کند.

مولاوردی با اشاره به توسعه حقوق و هنجارسازی در این زمینه افزود: اجباری در ارائه لایحه منشور حقوق شهروندی به مجلس نیست؛ اما هر جا که ضرورت باشد، دولت لایحه‌هایی را در این خصوص ارائه خواهد داد؛ تاکنون 12 عنوان لایحه شناسایی شده و پیش‌نویس 4 عنوان دیگر نیز تهیه شده است.

وی تصریح کرد: رییس جمهور خواستار دریافت برنامه یکپارچه‌ای پیرامون توسعه و اصلاح نظام حقوقی از دستگاه‌های اجرایی است؛ از این رو تدوین برنامه ملی آموزش حقوق شهروندی را به عنوان یک پروژه تعریف کردیم و برای ظرفیت‌سازی و نهادینه سازی حقوق گام بر می‌داریم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با تبیین تفاوت‌های منشور حقوق شهروندی و حقوق بشری، گفت: در حقوق بشر به دنبال دستیابی حقوق افراد فارغ از هرگونه اختلاف، سن، نژاد، جنسیت، رنگ، مکان و ... هستیم، اما در منشور حقوق شهروندی تلاش می‌شود احقاق حقوق شهروندی بر حسب سن، جنسیت، مکان و ... استیفا شود.

مولاوردی افزود: در این منشور، تکالیف دولت با مردم و مردم با دولت مورد تاکید است.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کلینک‌های سلامت به عنوان یکی از حقوق شهروندی، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری شهرداری مشهد 6 پایگاه سلامت شهری در مشهد افتتاح شد که همین مراکز به خوبی می‌تواند به احقاق حقوق شهروندی کمک کند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با ابراز امیدواری از توسعه کمی و کیفی انجمن‌های حقوق شهروندی، گفت: ضرورت دارد اجرای حقوق شهروندی به یک مطالبه جمعی و عمومی مبدل شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.