روستای جواهرده مانند نگینی در میان آسمان مه گرفته رامسر می‌ درخشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روستای جواهرده که در گذشته به صورت جورده تلفظ می شد، به معنی ده بالا در مقابل جیرده یعنی ده پایین است که یکی از ناب ترین جاذبه های گردشگری رامسر و از مناطق بسیار زیبا در این شهرستان و در مازندران محسوب می‌شود.

جنگل‌های سرسبز روستای تاریخی جواهرده در نیمی از سال با برف پوشانده شده و در تابستان نیز هوای بسیار خنکی را برای این منطقه به ارمغان می آورد.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده را می توان نگین فیروزه کوه‌های البرز  در شهرستان رامسر به حساب آورد.

این شاهکار طبیعت در ۲۶ کیلومتری رامسر واقع شده  و با اینکه فاصله اش از دریای خزر کم است، اما به طرز شگفت انگیزی در ارتفاع  بالایی از سطح دریا یعنی نزدیک دو هزار متر قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به این ییلاق سنتی، از منتهی ‌الیه مسیر غربی رامسر به طرف گیلان منشعب شده است و با عبور از میان کوه‌ های مشجر و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه می ‌یابد و با شیب و افزایش ارتفاع در طول مسیر، به تدریج نوع پوشش گیاهی تغییر می‌‌یابد و از تراکم درختان کاسته می‌شود.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده، جواهری در میان ابرها

از جئورده تا جواهرده

در مورد نام این روستا عقاید مختلفی وجود دارد، حاج علی از پیرمردان روستای جواهرده می‌گوید: یکی از کهن ‌‌ترین اشاره‌‌ ها به نام این روستا در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان از سیدظهیرالدین مرعشی است که از این روستا با نام جئورده یاد می‌کند.

وی افزود: در گذشته و در گویش محلی نام این روستا به‌ صورت جئوردی یا جئورده یاد شده است.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

برخی پژوهشگران نیز با در نظر گرفتن رسم دیرینه‌ دفن مردگان در بلندی ‌‌ها و درون دخمه ‌‌ها همراه با لوازم زینتی توسط زرتشتیان و رایج بودن این عمل از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل ‌بویه در این منطقه، این ‌گونه استدلال می‌کنند که چون رسم نام‌ گذاری مکان‌‌ ها به دو گروه غربی و شرقی، و سفلی و علیا امری متأخر بوده و مربوط به دوران نظام خانی و خان‌ زادگی و ملوک الطوایفی است ، پس نام جئورده نمی‌‌تواند به معنی ده بالا باشد و همان گوهر و جواهر منظور بوده، و جواهرده نام درست این روستا است.

بر این پایه، اینان به دلیل به دست آمدن آثار قیمتی، طلا و جواهرات از این روستا آن را همان جواهرده می‌نامند.

یک استدلال دیگر نیز این است که وجود نام جواهردشت در رودسر نیز خود تائیدی است بر تصادفی نبودن نام جواهرده بر این روستا که در رامسر واقع شده است.

یعنی اگر قرار بود جئور در یکجا به اشتباه جواهر تعبیر شود، دیگر اینکه بگوییم در دو جای متفاوت، در هر دو به اشتباه به جواهر تعبیر شده، امری دور از واقع به نظر می‌ رسد.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

هوای دلپذیر جواهرده در چهار فصل سال

جواهرده منطقه ‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است.

این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت به شمار می ‌رود که از ۳ جهت در محاصره کوه قرار دارد.

منطقه جواهرده با وجود فاصله کم از دریای خزر، در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای از سطح دریا که حدود ۲ هزار متر است، قرار دارد.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده، جواهری در میان ابرها

پایبندی مردم جواهرده به آداب و رسوم سنتی

پوشش محلی اغلب ساکنان دهستان جواهرده در مازندران جلوه خاصی دارد که این منطقه را از دیگر مناطق استان متمایز می ‌کند.

لباس ‌های سنتی بانوان این منطقه که در اغلب جشن ها و مراسم به تن می ‌کنند، شکوه خاصی به آن مراسم می‌ بخشد.

بی بی شهربانو یکی از بانوان این روستا می‌گوید: مردم روستای ما هنوز به آداب و رسومی که از گذشتگان به آن ها رسیده پایبند هستند و سعی در نگهداری آن دارند.

وی افزود: مردم منطقه ما مانند دیگر نقاط مازندران سنت های خاصی در موقعیت و مناسبت های مختلف دارند.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جاذبه های دیدنی جواهرده

معروف ‌‌ترین کوه‌‌ های جواهرده عبارت ‌است از سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس) واژکٰ سه براره رژه(رجه) و مرتفع ‌‌ترین این قله ‌‌ها، قله‌ سرخ تله است.

در نزدیکی جواهرده، پوشش جنگلی به چمنزار و بوته ‌زار تغییر شکل می ‌‌دهد و در همین نقطه در دامنه کوه‌ های پر‌برف سماموس روستای ییلاقی وسنتی جواهرده با طبیعت زایدالوصفش خودنمایی می ‌کند.

لپاسر نیز با چشمه ‌‌های معروف و درمانی آن از مکان های دیدنی و جذاب آن است.

جویبار‌های بالادست این روستا با آبشار‌های زیبا، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه ‌ای با آب معدنی گازدار از دیگر جاذبه‌‌ های گردشگری این منطقه به شمار می ‌رود.

جواهرده در فصل تابستان بخاطر آب و هوای خنک خود می‌تواند میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد و این منطقه در زمستان به دلیل کوه‌های پر‌برفش زیبایی چشمگیری دارد.

آثاری تاریخ چون مسجد آدینه که گویا در گذشته‌‌های دور معبد و آتشکده‌ ای زرتشتی بوده ‌است و نیز گور‌های گبری که در منطقه پراکنده‌‌ است، از آثار تاریخی آن به شمار می ‌آیند.

هر چند مسجد آدینه در سال‌‌های اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد، ولی مسجد کنونی گویای تمدن گذشته نیز است.

اولین تاریخ بنای مسجد آدینه به حدود ۷۰۰ سال پیش و توسط شخصی به نام شل شریف برمی‌گردد که نامبرده از بزرگان جواهرده بوده است.

همچنین می ‌توان از گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی ، چشمه‌های زیبای طبیعی به‌ عنوان دیگر مناطق دیدنی جواهرده نام برد.

جواهرده دارای تقویم گالشی است. در این تقویم ماه‌ های سال به ترتیب عبارت‌ از: اول ماه ، مردال ماه، ده ماه، ورفه ماه ، اسفندار ماه ، نوروز ماه، کرچه ماه ، ارکه ماه ، تیرماه، سیه ماه ، شرر ماه و امیرماه هستند.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده، جواهری در میان ابرها

استفاده از ظرفیت گردشگری جواهرده در صنعت توریسم مازندران

محمد آزاد فرماندار رامسر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: جواهرده با طبیعتی زیبا و آب و هوایی مناسب مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و باید با ایجاد زیرساخت های مناسب به روستای گردشگری ملی و بین المللی تبدیل شود.

وی افزود: باید طرح توسعه روستای جواهرده متناسب با اقلیم آن باشد و ساخت و سازها به طور اصولی صورت بگیرد و از هر نوع فعالیت خارج از ضوابط جلوگیری شود.

آزاد گفت: سالانه جمعیت شناور فراوانی از این روستا دیدن می کنند و گردشگران عربی و کشورهای منطقه بازدید از این مسیر زیبا را در دستور مقاصد گردشگری خود دارند.

فرماندار رامسر با بیان اینکه طرح توسعه جواهرده باید بر مبنای روستای هدف گردشگری طبیعی واکوتوریسم باشد، افزود: هنوز از این منطقه با ارتفاع مناسب از سطح دریا و آب و هوای خوب برای تقویت صنعت توریست استفاده نشده است.

وی گفت: بهسازی مسیرهای دسترسی به این منطقه ییلاقی، توسعه شانه های خاکی و خط کشی مسیر از جمله نیازهای این روستا است که از طریق اداره ‌های کل مربوط در حال پیگیری است.

آزاد گفت: در حال حاضر نیز روکش آسفالت جواهرده به طول هزار و ۴۰۰ و عرض ۷ مترمربع از دیگر نیازهای در حال انجام است.

جواهرده گازرسانی می شود

محمد آزاد فرماندار شهرستان رامسر با بیان اینکه مقرر شد گازرسانی به همه روستا‌های فاقد گاز در دستور کار قرار گیرد، گفت: گازرسانی به روستا‌های گلیجکوه، توساکوتی، مارمیجه، لیماک لام، سنگ پشته بزودی آغاز می‌ شود.

وی افزود: مجموعه روستا‌های منطقه جواهرده شامل جیرکوه، سلمل، فیلدم، کنارود، جواهرده و مجموعه روستا‌های دهستان جنت رودبار شامل لیماکده، گرسماسر، ایزکی، ولنگان، چاک، اکراسر نمکدره، زوره سرا، ماسراش تلیچکوه، دره دم، چورته، جیرود، مرجان لات، هزارلات، درازمین، سرمشک، آرمو، پلهم جان، گلین، لگا و جنت رودبار در سال ۹۷ عملیات گازرسانی به آن ‌ها آغاز و اجرایی می‌ شود.

آزاد گفت: پایان دولت دوازدهم، شهرستان رامسر به عنوان شهر سبز معرفی خواهد شد و هیچ روستایی فاقد گاز طبیعی نخواهیم داشت.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

جواهرده، جواهری در میان ابرها

چگونه به جواهرده برویم؟

وقتی می ‌خواهید به جواهرده برسید باید از غرب رامسر در جاده جواهرده حرکت کنید؛ این مسیر بسیار پرپیچ و خم و پرشیب است که در کنار رودخانه صفا رود ادامه دارد.

طول مسیر حدود ۲۷ کیلومتر است که حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و البته کل مسیر بسیار سرسبز، زیبا و هیجان انگیز است و خودش به نوعی جاذبه دیدنی محسوب می‌‌شود.

جواهرده، جواهری در میان ابرها

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فقیه نصیری
۰۲:۱۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
زنده باد رامسر و مردم بافرهنگ و اصیلش زیباترین منطقه ایران و جهان