در این خبر می توانید گفتگوی جالب و خواندنی با داروساز نمونه سال 97 که خلبانی هواپیمای شکاری را در کارنامه دارد، بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دارو کالای حیاتی محسوب می شود و تسکین بر درد درمندان و بیماران است و این داروسازان هستند که با تمام وجود تلاش می کنند تا دارو با بهترین کیفیت و به بهترین شکل ممکن به دست شما برسد، اگر داروسازان نبودند راهی برای تسکین درد بیماران پیدا نمی شد و درمان بدون آنها کامل نیست.

به مناسبت روز داروساز به سراغ داروسازی رفتیم که 19 سال عمر خود را در داروخانه به مردم خدمت رسانی کرده است و به عنوان داروساز نمونه سال 97 انتخاب شده است، اما نکته جالب اینجاست که او تنها داروساز خلبان در کشور است که در دوران جنگ در حین عملیات و پس از اصابت موشک به هواپیمای شکاری اش جانباز می شود و پس از آن مسیر جدیدی برای خدمت به مردم و کشورش را انتخاب می کند. 

گفتگوی خواندنی با تنها داروساز کشور که خلبان شکاری است

در ادامه مصاحبه خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با عباداللهی داروساز نمونه سال 97 و تنها داروساز خلبان را بخوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما تنها داروساز خلبان در کشور هستید، این موضوع خیلی جالب است که یک خلبان نیروی شکاری داروساز شود و در داروخانه کار کند، کمی از خودتان و دوران خلبانی بگویید؟ چه شد که خلبان شدید؟

عباداللهی: من متولد 1332 نطنز هستم، تحصیلات متوسطه را در رشته طبیعی در نطنز گذرانده ام و بعد سال 50 به تهران آمدم و سال 51 برای آنکه علاقه داشتم خلبان شوم، برای فرمانده گروهان شدن به نیروی هوایی رفتم و پس از مدت یکسال در تهران و 6 ماه در شیراز دوره گذراندن، فرمانده گروهان شدم، مدتی فرمانده گروهان بودم، سپس برای خلبانی اقدام  کردم و 2 سال دوره خلبانی در تهران و 2 سال در امریکا دوره دیدم.

در آمریکا در پرواز دسته جمعی یا فرمیشن  از بین تمام افراد کلاس شاگرد اول پرواز دسته جمعی شدم و کاپی به من دادند.

پس از بازگشت در ایران دوره هواپیمای اف 5 را گذراندم، از ابتدای جنگ تا سه سال در پایگاه هوایی تبریز و چهار سال  در پایگاه هوایی دزفول  خلبانن شکاری نیروی هوایی بودم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه اتفاقی افتاد که خلبانی را کنار گذاشتید و داروساز را انتخاب کردید؟

هواپیمای من در دوران جنگ در عراق مورد اصابت موشک قرار گرفت و آسیب دیدم، من در دوران جنگ اخرین پروازی که داشتم پس از عملیات والفجر8 بود،  در شهر العماره هواپیمای من را با موشک زدند، هواپیما سرعتش کم شد، به  لطف خدا هواپیما تا پایگاه هواپیمایی دزفول آوردم اما با کاهش سرعت، هواپیما غیرقابل کنترل شد و موقع نشستن در فاصله 3 متری زمین اجکت کردم و با چتر بیرون پریدم اما چون فاصله هواپیما با زمین کم بود چتر کامل عمل نکرد و به زمین برخوردم کردم و از ناحیه کمر آسیب دیدم و پس از جراحی دیگر نتوانستن پرواز کنم.

گفتگوی خواندنی با تنها داروساز کشور که خلبان شکاری است

باشگاه خبرنگاران جوان: چه شد از پس از خلبانی داروساز شدید؟

پس ازجراحی  و در دوران نقاهت به تهران آمدم وبه مطالعه علاقه بسیاری داشتم و شروع کردم به درس خواندن و پس از شرکت در کنکور به دلیل نوع ارتباط داروسازان در داروخانه با مردم و کمکی که می تواند یک داروساز برای تسکین دردهای بیماران داشته باشد به داروسازی علاقه داشتم و در این رشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل شدم.

 پس از پایان 6 سال تحصیل داروساز شدم و به علت آسیب به کمرم جانباز محسوب شدم و به عننوان سرهنگ داروساز به بیمارستان بعثت نیروی هوایی رفتم و و 5 سال مسئولیت داروخانه بیمارستان را عهده دار بودم و پس از آن در استان البرز داروخانه تاسیس کردم و اکنون 19 سال است که در داروخانه به شغل شریفی داروسازی مشغول هستم و داروخانه ام به عنوان یکی از داروخانههای منتخب از سوی معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی البرز برای توزیع برخی داروها انتخاب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر به گذشته برگردید باز هم داروسازی را انتخاب می کردید؟

به داروسازی عشق می ورزم؛ هم خدا راضی است، هم خودم و وضع مالی خوبی هم دارم و شاکر هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کمی درباره خانواده و فرزندانتان بگویید.

زمانی که برای کنکور مطالعه می کردم، سه فرزند داشتم ، پسر بزرگم دکترای برق دارد، دخترم تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است و پسر کوچکم در رشته دکترای داروسازی دانشجو و همسرم آموزگارست.

باشگاه خبرنگاران جوان: جایگاه داروساز در نظام سلامت کجاست؟

در نظام سلامت همه زنجیروار به هم متصل هستند، حلقه پایانی درمان را داروساز تشکیل می دهد، پزشک دارو را برای بیمار تجویز می کند و داروساز نسخه بیمار را تحویل می دهد و بیماران را از عوارض دارویی مطلع می کند ام متاسفانه داروسازان مورد بی مهری قرار گرفته اند و سود فروش دارو را بسیار کم کرده اند و این داروسازان را با مشکلات مالی بسیاری مواجه کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از دغدغه های اصلی داروسازان مشکلات  اقتصادی است که این روزها گریبانگیر داروخانه ها شده است، به عنوان یک داروساز که 19 سال در داروخانه به مردم خدمت می کند، در این مورد کمی توضیح دهید.

اکنون مهمترین مسئله این است که قیمت دارو پایین است و در دارو کمترین سود به داروسازان در داروخانه ها می رسد و سود بیشتر را شرکت های پخش می برند، سود دارو برای داروسازان کم است.

شرکت های پخش نهایتا پس از 2 ماه از فروش دارو به داروساز در داروخانه پول خود را می گیرد اما بیمه ها با تاخیر چند ماهه پول داروسازان را پراخت می کنند، فشار زیادی روی داروسازان است و بسیاری از داروسازان به خصوص جوانترها که داروخانه نوپا داشتند، ورشکسته شدند و بسیاری داروسازان چک های برگشتی دارند، امروز داروسازان با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند و به سختی چرخ داروخانه می چرخد.

گفتگوی خواندنی با تنها داروساز کشور که خلبان شکاری است

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از مشکلات اصلی داروخانه ها پرداخت مطالبات از سوی بیمه هاست، این مسئله تا چه میزان در اقتصاد داروخانه نقش دارد؟

بیمه ها بدعهدی می کنند، بر اساس قرارداد بیمه ها باید پس از یک ماه 60 درصد هزینه را به داروسازان در داروخانه پرداخت کنند و اگر در پرداخت دیرکرد داشتند سود این دیرکرد را باید پرداخت کنند اما تامین اجتماعی مطالبات بهمن ماه 96 را پرداخت کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوانبرخی داروساز را فقط یک فروشنده دارو می دانند، نظرتان در این مورد چیست؟

داروساز فروشنده دارو نیست و به بیماران و مراجعه کنندگان داروخانه مشاوره دارویی می دهد، در مورد حق فنی که حق داروسازان است ببینید چقدر جنجال کردند، اگر داروساز حق فنی نگیرد پس چه فرقی بین داروخانه و سوپرمارکت هست، در سوپرمارکت در فروش محصول هیچ مسئولیتی وجود ندارد اما داروساز در داروخانه پس از سالها تحصیل خدمت رسانی می کند و اطلاعات خود را در اختیار مردم قرار می دهد و درباره تحویل دارو به درستی و مطابق نیاز بیماران مسئولیت دارد اما برخی همین  حق فنی را برای داروسازان زیادی می بینند.

باشگاه خبرنگاران جوان: جایگاه علم داروسازی ایران در دنیا کجاست؟

سطح علمی داروسازان ایران در دنیا بالاست، در برخی داروها در رده چهارم دنیا هستیم و داروهای ما به بازارهای خوبی صادر می شوند، ایران جوانان باهوش و نخبه خوبی دارد و اگر این جوانان حمایت شوند، وضعمان بهتر از اینها می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آینده شغلی داروسازان در کشور چگونه است؟

متاسفانه داروسازان حال و روز خوبی ندارند، در طول 19 سال گذشته امسال بدترین وضع ممکن را داروسازان سپری می کنند، وضع صنعت داروسازی هم خوب نیست، پول که نباشد شرکت تولیدی مشکلاتی دارد و دارو به شرکت پخش به میزان مورد نیاز داده نمی شود و زنجیره وار این مشکلات درزنجیره تامین جاری می شود، وقتی بیمه ها 7 تا 8 ماه پول را با تاخیر به داروساز و مراکز درمانی می دهد، آنها هم با تاخیر پول را به شرکت پخش می پردازند و این مشکل نقدینگی در نهایت تولید دارو و صنعت داروسازی را با چالش مواجه می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با وجود تحریم ها آیا فکر می کنید که داروسازان ایرانی در دوران تحریم ها می توانند داوری مورد نیاز بیاران را تامین کنند؟

بالاخره روزی تحریم ها برداشته خواهد شد هرچند که صد درصد می گویم که داروسازان ایرانی این توانمندی را دارند که بتوانند در دوران تحریم ها داروی مورد نیاز مردم را تولید و تامین کنند، ما جوانان نخبه زیادی داریم.

گفتگوی خواندنی با تنها داروساز کشور که خلبان شکاری است

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از دغدغه های مردم ایران کیفیت داروست، به عنوان یک داروساز که در این رشته مو سفید کرده و داروساز نمونه سال شده اید، در مورد کیفیت داروهای ایرانی و این نگرانی مردم کمی سخن بگویید.

مردم خیالشان راحت باشد، داروهای ایرانی کیفیت بالایی دارند، برای اثبات این موضوع می توان به داروهای تولیدی در ایران که صادر می شود اشاره می کنم، به عنوان مثال داروی ایرانی به عراق صادر می شود، در کشور عراق دارو از چندین کشور منطقه از جمله ایران و ترکیه به فروش می رسند و بر اساس گزارش مسئولان عراقی داروهای ایرانی به دلیل کیفینت بال تا به حال ریکال یا جمع اوری نشده اند اما داروهای کشورهایی چون ترکیه بارها ریکال شده اند، داروهای ایرانی با کیفیت و ارزان هستند.

من خود در داروخانه به بیماران داروی ایرانی توصیه می کنم و مردم نیز پس از این همه سال که در داروخانه کار می کنم به گفته هایم باور دارند و پیشنهادم برای مصرف داروی ایرانی را می پذیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان:حرف آخر به داروسازان و دانشجویان داروسازی.

دانشجویان داروسازی این رشته را با عشق و به خوبی بخوانند تا بتوانند در داروخانه به خوبی پاسخگوی مردم باشندف همچنین داروسازان باید به روز باشند، در نهایت  روز داروساز را به داروسازان زحمت کش تبریک می گویم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار