انتقاد معاون سابق صنایع دستی کشور از بی‌توجهی نهاد‌های برنامه‌ریز/ هیچ گاه فرش و صنایع دستی را جدی نگرفتندنامور مطلق معاون سابق صنایع دستی کشور از بی‌توجهی نهاد‌های برنامه‌ریز و تصمیم‌گیر به عرصه‌های صنایع دستی و فرش انتقاد کرد.

بهمن نامور مطلق کارشناس صنایع دستی و معاون سابق صنایع دستی کشور ضمن انتقاد از بی‌توجهی یا کم‌توجهی نهاد‌های برنامه‌ریز و تصمیم گیر کشور به اهمیت اقتصادی عرصه‌های صنایع دستی و فرش، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: صنایع دستی قابلیت‌های زیادی دارد؛ اما توجه کافی به آن نشده است و برنامه‌ریزان ما اهتمام لازم را برای اختصاص بودجه، در نظر گرفتن تبلیغات و گفتمان‌سازی در حوزه فرش و صنایع دستی به خرج نداده‌اند. بنابراین فرصت‌ها از دست رفت. این در صورتی است که صنایع دستی ما در سال‌های اخیر در صادرات و داخل کشور رشد خوبی را داشته و می‌توانست رشد بیشتری داشته باشد.

وی افزود: امروزه بیش از ۲ میلیون نفر در عرصه‌های فرش و صنایع دستی فعالیت می‌کنند و این آمار می‌توانست دو برابر شود، اما متأسفانه اهتمام و توجه کافی صورت نگرفت و هیچ گاه فرش و صنایع دستی آنطور که باید به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفت.

نامور مطلق افزود: در حالی که کشور‌های مخالف ما، توجه ویژه‌ای به هنر‌های فرش و صنایع دستی داشتند. ترامپ در زمان تحریم کشورمان به فرش و صنایع دستی اشاره کرد و این در صورتی است که برخی از افراد در داخل کشورمان به اهمیت فرش و صنایع دستی پی نبردند و به همین دلیل رشد قابل توجهی در عرصه صنایع دستی نداشتیم. البته با تمام این بی‌توجهی‌ها بیشترین رشد را در صادرات، توسعه داخلی و اشتغالزایی داشته ایم.

این کارشناس صنایع دستی درباره جایگاه صنایع دستی در وزارتخانه گردشگری گفت: اگر توجه ویژه‌ای به صنایع دستی بشود و تصمیم‌گیران در دولت و مجلس شورای اسلامی متوجه اهمیت صنایع دستی و فرش و جایگاه اقتصادی آن شوند و مشکلات ساختاری آن را برطرف کنند، جایگاه خوبی در وزارتخانه به آن اختصاص پیدا می‌کند. یعنی اگر صنایع دستی و فرش با یکدیگر ادغام شوند و نهاد‌های تصمیم‌گیری، چون شورای عالی صادرات غیر نفتی و سازمان برنامه و بودجه به اهمیت این حوزه پی ببرند، وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی می‌تواند مفید باشد. اما اگر گردشگری در مرکز توجه قرار بگیرد و صنایع دستی به حاشیه رانده شود، روند رو به رشد صنایع دستی هم مختل می‌شود. در اصل با به هم پیوستن قطعات مثله شده صنایع دستی و شکل‌گیری یک سازمان در بدنه وزارت گردشگری شرایط مناسبی برای رشد عرصه صنایع دستی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.