منصوری، تنها راه‌حل مقابله با چالش بیکاری، کم‌آبی و بهره‌‌وری تولید و صادرات را توسعه شهرک‌های کشاورزی به ویژه کشت گلخانه‌ای دانست.

توسعه گلخانه‌ها تنها راه‌حل نجات کشور از بحران‌های کنونی استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اشرف منصوری مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد از رشد 5 برابری واگذاری شهرک‌های کشاورزی با هدف تولید در یکسال گذشته خبر داد و گفت: عبور از چالش‌های موجود و مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا تنها با تکیه بر تولید داخل و اجرای برنامه‌های اقتصادی مقاومتی و اقدام انقلابی در بخش‌های مختلف تولید به ویژه در توسعه شهرک‌های کشاورزی همچون توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای امکانپذیر است.

وی  تلاش شبانه‌روزی و اعتقاد راسخ به توانایی و منابع داخلی کشور را امری موثر در سرعت پیشرفت برنامه‌ها دانست و گفت: سرمایه‌گذاران با هدایت سرمایه‌ها به بخش کشاورزی به ویژه در شهرک‌های آماده واگذاری می‌توانند بخشی از چالش‌های موجود را با هدف تقویت بنیانه‌های اقتصادی مرتفع کنند.

منصوری ادامه داد: شرکت شهرک‌های کشاورزی برای مقابله با 3 چالش بیکاری، کم‌آبی و بهره‌وری تولید و صادرات توجه به تولید محصولات گلخانه‌ای، توسعه آبزی‌پروری و دام و طیور را در راس برنامه‌های خود قرار داده است چرا که  توسعه شهرک‌های کشاورزی به ویژه کشت‌های گلخانه‌ای تنها راه‌حل نجات کشور از این بحران‌هاست.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: این شرکت در بیش از 125 هزار هکتار از اراضی کشور کار استعدادیابی برای توسعه شهرک‌های کشاورزی انجام داده است که در صورت حمایت دولت و اقتصاد منابع اعتباری در آینده بسیار نزدیک شاهد تحول اساسی در این زمینه خواهیم بود.

وی به تشریح اقدامات شرکت شهرک های کشاورزی در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: در یکسال گذشته در اقدامی بی نظیر بیش از 3 هزار هکتار از عرصه های شهرک های کشاورزی با هدف توسعه کشت گلخانه،آبزی پروری و طیور به سرمایه گذاران به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار گردید که این رقم 5 برابر کل فعالیت شهرک های کشاورزی در ادوار گذشته است.

منصوری ادامه داد: در یکسال اخیر در سطح 2 هزار و 319 هکتاری شهرک های کشاورزی اقدام به طراحی تفصیلی کرده ایم که این میزان از رشد 8 برابری نسبت به دوره های گذشته برخوردار است.

به گفته این مقام مسئول در یکسال اخیر در 14 استان کار استعدادیابی شهرک های کشاورزی صورت گرفت و این درحالی است که در سال های 92 تا 96 کار استعدادیابی تنها در 16 استان انجام شده بود.

وی از رشد 220 درصدی شهرک های کشاورزی خبر داد و گفت:  هم اکنون 20 شهرک  در حال بهره برداری و احداث است درحالیکه در گذشته جمعا 9 شهرک داشتیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی از صدور مجوز 53 مورد پروانه تاسیس شهرک های دولتی و 18 مورد شهرک های خصوصی خبر داد و افزود: شرکت شهرک های کشاورزی با تسهیل در صدور مجوزها و عدم دریافت هر گونه هزینه از سرمایه گذاران آمادگی دارد صدور مجوزها را یک روزه انجام دهد که همین عامل سبب ایجاد انگیزه و حضور بیش از پیش سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شهرک های کشاورزی است.

وی درباره تعامل مناسب بانک با سرمایه گذاران برای پرداخت تسهیلات اظهار کرد:عزم جدی بانک کشاورزی برای تسهیل در پرداخت تسهیلات و کمک به سرمایه گذاران بویژه در توسعه کشت های گلخانه ای و شیلاتی و وجود ردیف های مختلف برای پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر نمونه ای از تعامل مناسب بانک ها با سرمایه گذاران است.در یکسال اخیر بیش از 714  میلیارد تومان پرونده در اختیار بانک قرار گرفته که با پیگیری های صورت گرفته تا کنون بیش از 600 میلیارد تومان از تسهیلات معرفی مصوب گردیده و سرمایه گذاران در حال تکمیل مدارک جهت انعقاد قرار داد هستند  که این میزان معرفی و تصویب تسهیلات  6 برابر کل فعالیت شرکت شهرک های کشاورزی در گذشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با حذف موانع پیش رو و تسهیل گری در صددیم که فضا را برای توسعه شهرک های کشاورزی در کشور بگسترانیم چرا که  تمامی این امکانات ،ظرفیت ها و منابع با هدف افزایش تولید، بهره وری منابع تولید و آب، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات را بکار خواهیم گرفت.

وی کل مساحت گلخانه های کشور را 12 هزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود:  البته برنامه ریزی کرده ایم که سطح گلخانه ها را در چشم انداز آتی به 48 هزار هکتار برسانیم که البته این امر نیازمتد حمایت تمامی دستگاه هاست.

منصوری  با اشاره به مزایای توسعه گلخانه های کشور تصریح کرد: در کشت آزاد برای تولید هر کیلو گوجه فرنگی و خیار 300 تا 400  لیتر آب مصرف می شود درحالیکه در فضای گلخانه با 25 تا 30 لیتر همین میزان محصول تولید می شود که این امر بیانگر افزایش میزان بهره وری و کاهش مصرف آب در فضای گلخانه است.

وی میزان مصرف آب در فضای گلخانه را یک دهم فضای آزاد به ازای تولید هر کیلو محصول اعلام کرد.

انتهای پیام/

رشد 220 درصدی شهرک های کشاورزی طی یکسال اخیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار