پرویز افشار گفت: تولید مواد صنعتی در حال افزایش بوده و ۷۵۰ نوع مواد صنعتی در دنیا شناسایی شده است.

افزایش تولیدات مواد مخدر صنعتی در دنیا/ روی آوردن افغانستان به تولید موادمخدر صنعتیبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که امروز( یک شنبه) برگزار شد، با اشاره به توسعه تولید مواد مخدر در جهان اظهار کرد: گزارش رسمی سازمان ملل حاکی از توسعه مواد مخدر در دنیا است. این توسعه صرفا به مواد سنتی باز نمی گردد بلکه مواد مخدر مختلف را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان رو به افزایش است، به طوری که تولیدات مواد مخدر این کشور امسال به ۹ هزار تن رسیده است و پیش بینی می شود که این رقم به ۱۰ تا ۱۲هزار تن برسد.

افشار گفت: متاسفانه تولید مواد صنعتی نیز در دنیا در حال افزایش است، به طوری که در سال ۷۰۰ نوع مواد صنعتی در دنیا شناسایی شده است که در سال جاری این رقم به بالای ۷۵۰ نوع رسیده است.

روی آوردن افغانستان به تولید موادمخدر صنعتی

وی ادامه داد: براساس گزارشات افغانستان علاوه بر تولید مواد سنتی، به تولید ماده گل و ماری جوانا نیز روی آورده است که این یک هشدار جدی برای ما و جهان خواهد بود. تولیدات موادمخدر در افغانستان حدود 100 درصد افزایش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس گزارشات حدود بیش از ۴ میلیون نفر در ایران حداقل یکبار موادمخدر مصرف کرده اند که تخمین زده می شود نیمی از این رقم معتادین وابسته به مواد محسوب می شوند. همچنین در سال گذشته ۲۸۰۰ هزار نفر مصرف مستمر مواد داشته اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  اظهار کرد: ایجاد شغل برای هر ارگانی بسیار سخت است؛ برای ستاد مبارزه با مواد مخدر  نیز یکی از مشکلات ایجاد شغل برای بهبود یافتگان‌ است. ما سالانه باید حدود یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کنیم که این مورد برای بهبودیافتگان‌ پیچیده‌تر است.

وی افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات ستاد و همچنین با کمک خیّرین‌ حدود 7 هزار و 400 فرصت شغلی برای بهبود یافتگان‌ ایجاد کرده‌ایم که در تلاش هستیم این رقم را به 2 برابر برسانیم.

اشتغال 38 هزار معتاد بهبود یافته در مراکز فنی و حرفه‌ای

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه افزود: طبق توافق و هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با سازمان فنی و حرفه‌ای، تاکنون حدود 38 هزار معتاد بهبود یافته مشغول به کار شده‌اند.

افشار در ادامه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر سامانه «ست وب» را برای حرفه آموزان بهبود یافتگان‌ راه‌اندازی کرده است‌.

پیوند بین تروریسم‌ و قاچاق به علت انتقال نیروهای داعشی‌ به افغانستان

وی افزود: در طول چند سال گذشته بین باندهای‌ تروریستی و قاچاقچیان‌ درگیری‌های بسیاری داشته‌ایم که از همین طریق کشفیات‌ مواد مخدر را همراه با سلاح‌های گرم داشتیم. این نشان دهنده همکاری باندهای‌ تروریستی با قاچاقچیان‌ است که همین باعث شده است تعداد شهدای مبارزه‌ با مواد مخدر امسال افزایش یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران‌ برای مبارزه با قاچاقچیان‌ و گروه‌های تروریستی‌ در چارچوب‌ سرزمین‌ی برخورد قاطعانه‌ای خواهد کرد و در این زمینه هیچ گونه مماشاتی‌ نخواهیم داد.

وی افزود: خطر دیگری که کشور ما را تهدید می‌کند، این است که با توجه به شکست‌های داعش‌ در سوریه بخشی از این نیرو به افغانستان‌ منتقل شده است که این باعث پیوند بین تروریسم و قاچاق خواهد بود و ما باید در این زمینه بسیار هوشیار‌ باشیم‌.

افشار گفت: حدود 70 درصد کشفیات‌ مواد مخدر ایران مبتنی بر اطلاعات از پیش تعیین شده است.

وی با اشاره به تأثیر نوسانات ارزی بر خدمات درمانی گفت: نوسانات نرخ ارز تأثیری بر خدمات درمانی نداشته و ستاد مبارزه با مواد مخدر هر چند سال یک بار تفاهم‌نامه‌ای برای افزایش نرخ درمان با شورای عالی رفاه منعقد می‌کند که در حال حاضر بین 900 تا یک میلیون نفر به مراکز هشت گانه مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

افشار در ادامه افزود: بر اساس برخی گزارشات که اخیراً منتشر شده است نمی‌توان گفت که موج بیکاری باعث روی آوردن برخی از مردم به مواد مخدر است و ما شاهد هستیم که برخی عمده فروشان خود مصرف کننده مواد هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در طول یکسال گذشته برنامه‌های مفصلی برای مبارزه با مواد مخدر انجام گرفته است که مهمترین برنامه عزم همگانی دستگاه‌های اجرایی و سایر قوا بود.

وی افزود: براساس مطالبه‌گری رهبری در زمینه مبارزه با مواد مخدر با محوریت توسعه خدمات پیشگیری، جلسات متعددی صورت گرفت.

افشار تصریح کرد: توسعه خدمات پیشگیرانه در محیط‌های چندگانه از جمله مدرسه، خانه، دانشگاه، ادارات و مراکز صنعتی پررنگ‌تر بوده است. در حوزه پیشگیری به خصوص در مدارس در مقطع متوسطه این برنامه بیشتر نمایان شد.

وی ادامه داد: طرحی در زمینه پیشگیری در آموزش و پرورش در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ارائه شده بود که کتاب‌هایی در این خصوص تکثیر و در اختیار معلمین قرار گرفت.

برخی از طرح‌ها در آموزش و پرورش مانند طرح غربالگری دانش آموزان خطر پذیر به خوبی اجرایی شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تصریح کرد: براساس آماری که آموزش و پرورش به اشتباه داده بود، شیوع اعتیاد در مدارس بسیار پایین بود که این باید به شیوع مصرف مواد منجر می‌شد که آمار اعتیاد در مدارس زیاد مدنظر نیست.

وی افزود: ما دائما به اشتباه به پایین آمدن سن اعتیاد اشاره می‌کنیم که این نشان دهنده کاهش سن اعتیاد نیست، بلکه شروع سن اعتیاد از 21 تا 24 سال است، در نتیجه باید گفت که سن تجربه مصرف مواد به خصوص ماده گل که به مقدار بسیار پایین کاهش یافته است، باید اشاره کرد.

افشار گفت: حساسیت در محیط‌های دانش آموزی باید بسیار بالا باشد، توفیقات کم‌نظیری در حوزه پیشگیری در محیط دانشگاه با محوریت کاهش مصرف دانشجویان به دست آمده است.

وی افزود: حدود 200 تا 300 کانون در دانشگاه‌ها توسط خود دانشجویان برای پیشگیری از مصرف مواد به خصوص مصرف گل و مخلفات آن تشکیل شده است که این مورد باعث کاهش مصرف گل در دانشگاه‌ها شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به توسعه خدمات در محیط های کاری در زمینه کاهش مصرف مواد مخدر تصریح کرد: طرح توانمندسازی کارکنان در قالب طرح کاج در حال اجراست و در کارگاه‌هایی که کارگرانی بیش از 50 تا 500 نفر دارند اجرا می‌شود، چرا که متأسفانه بالاترین مصرف مواد مخدر در محیط‌های اداری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه NGO ها و تشکل‌های مردمی در زمینه مبارزه و کاهش مواد مخدر فعالیت‌های خوبی داشته‌اند، گفت: در سال 97 شاهد افزایش گروه‌های NGO ها و تشکل‌های مردمی در زمینه مبارزه با موادمخدر بودیم. در سال گذشته حدود 800 طرح مربوط به طرح‌های مردم نهادی داشتیم که حدود 2400 سمن در حوزه موادمخدر با ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری داشتند.

افشار با اشاره به اشتغال بهبود یافتگان گفت: در سال گذشته حدود 300 کارگاه در کشور نزدیک به 40 هزار نفر معتاد بهبود یافته را با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای تحت پوشش آموزش‌های فنی قرار داده بود که 5 کارگاه به عنوان خوابگاه دانش بنیان راه‌اندازی شد که معتادان بهبود یافته توانستند در این کارگا‌ه ها مشغول به کار شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش ظرفیت اشتغال بهبود یافتگان در کشور گفت: حدود 745 نفر به سفیران اجتماعی کشور افزوده شده‌اند که اخیرا 163 طرح در زمینه اشتغال بهبود یافتگان با تعیین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر 560 ظرفیت شغلی برای معتادین بهبود یافته ایجاد شده است.

وی افزود: امسال تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش جهت توانمندسازی دانش‌آموزان دوم متوسطه امضاء شد که حدود 150 برابر به این ظرفیت اضافه شده است. 50 درصد بودجه از طریق وزارتخانه‌ها به ستاد تزریق خواهد شد.

افشار در رابطه با راه‌اندازی برنامه‌های تلویزیونی با تعامل وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای آموزش خانواده‌ها، معلمین و دانش‌آموزان برنامه‌هایی در قالب نوع مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است که در اختیار دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح کاج در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت که علاوه بر وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به این طرح اضافه شده‌اند، چرا که بیشتر مصرف کنندگان در مراکز صنعتی هستند که بر این اساس، حدود 20 درصد به ظرفیت این طرح افزوده خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تأسیس خانه‌های ورزش در روستاهای استان‌های کشور، گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ورزش منعقد شده بود، در سال 97 حدود 1000 مرتبه خانه‌های ورزش روستایی در استان‌های کشور افزایش یافته است که براساس این رقم حدود 2500 خانه ورزش در حال تجهیز هستند که استقبال خوبی از این طرح شده است.

وی در رابطه با حوزه‌های بین‌المللی نیز تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های همکاری با دولت‌های مختلف همچون چین برای مبارزه با موادمخدر منعقد کرده‌ایم که بیشتر آنها برای کنترل پیش‌سازها بوده است که اولویت ما در زمینه ساز و کار و نیازهای دولت ایران و همچنین مطالبه کشور ما بوده است.

افشار در ادامه گفت: در حوزه بین‌الملل انعقاد سند صندوق کودکان سازمان ملل با ستاد مبارزه با موادمخدر در زمینه پیشگیری و کنترل کودکان در این حوزه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود 7400 مرکز درمان و کاهش آسیب در کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: حدود 320 تیم سیار با ارائه خدمات سرپایی و 17 هزار نفر در مراکز درمان و 90 مرکز شبانه‌روزی که تأمین غذا و محل خواب برای معتادین را برعهده دارند که در سال گذشته حدود 18 مرکز TC احداث شده بود که این روند امسال به 30 مرکز TC رسیده است که حدود 2000 نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: پذیرش بیماران و نظارت بر مراکز درمانی و پیشگیری در دستور کار قرار دارد که حدود 790 هزار میلیارد ریال اعتبار نیز برای پوشش بیمه معتادان تعیین شده است.

افشار در ادامه تصریح کرد: حدود 1 میلیون بیمار در سامانه آیداتیس قرار گرفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود بجز مراکز سرپایی با رعایت محرمانگی بتوانیم سایر بیماران را نیز در این سامانه جای دهیم.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز درمانی برای زنان باردار جزو کارهای اولویت‌دار ما است که در حوزه درمان این اتفاق افتاده است که در سال گذشته 6000 نفر از زنان تحت درمان قرار گرفته‌اند و حدود 57 هزار و 582 نفر در قالب ماده 16 تحت حمایت ما قرار گرفته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر در 5 ماه نخست سال، اظهار کرد: براساس آمار غیررسمی حدود 370 تن مواد در 5 ماهه نخست سال کشف شده است که این رقم نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت مقابله با عرضه مواد مخدر در 4 ماهه سال 97 افزایش داشته است، افزود: در 4 ماهه ابتدایی سال 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم.

افشار از افزایش کشفیات در چند استان کشور خبر داد و گفت: براساس گزارشات در 4 ماهه ابتدای سال بیشترین کشفیات با اولویت در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران، یزد، خراسان رضوی، اصفهان، خراسان شمالی و گلستان بوده است که حدود 42 هزار و 357 کیلوگرم مربوط به سایر استان‌ها بوده است.

وی در ادامه افزود: حدود 23.8 درصد کشفیات مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود که تمرکز ما بیشتر در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان بوده است که تنها 42 درصد کشفیات مربوط به این سه استان بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: حدود 63 درصد کشفیات موادمخدر در گمرکات کشور داشتیم.

افشار گفت: براساس گزارشات سه ماده مخدر هروئین، تریاک و مورفین بیشترین کشفیات را منجر شده بود که افزایش 17 درصدی هروئین و 3 درصدی تریاک را شاهد بودیم و همچنین کشفیات حشیش منفی 4 و آمفتامین‌ها نیز منفی 8 را داشت.

وی ادامه داد: از جمله دستگاه‌هایی که در زمینه کشفیات موادمخدر با ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری داشتند، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات، گمرک، بسیج بودند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در رابطه با آمار درگیری‌ها و عملیات در مرزهای کشور نیز گفت: در طول 4 ماهه سال 97 نسبت به سال گذشته حدود 16 درصد درگیری و عملیات ما کاهش داشته است و 11 درصد کاهش گروه‌های قاچاقچی و تروریسم متلاشی شده‌اند و همچنین حدود 21 درصد افزایش در انهدام کارگاه های شیشه را شاهد بودیم.

افشار با اشاره به افزایش شهدای مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: براساس آمار شهدای مبارزه با موادمخدر در 4 ماهه نخست سال جاری به 5 شهید رسیده و همچنین در رابطه با خودروهای توقیفی نیز رشد چندانی نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم.

وی در رابطه با عدم تغییر آمار زندانیان با جرایم موادمخدر در سال 97 افزود: زندانیان جرایم موادمخدر نسبت به سال 96 تغییر چندانی نداشته‌اند و تنها 1 درصد افزایش تعداد زندانی را شاهد بودیم که زندانیان موجود در زندان در خردادماه سال جاری حدود 40.8 درصد بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان با اشاره به کشف 300 تن موادمخدر در 5 ماهه نخست گفت: 300 تن موادمخدر خام در 5 ماهه نخست سال کشف شده است که این رقم 12 درصد رشد داشته است و همچنین این رقم نسبت به سال گذشته رشد 4 درصدی را شاهد بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، مواد مخدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
مرزهای ایران و افغانستان را با بلوک عظیم سیمانی باید بست تا نه مهاجران افغانی بیایند و نه مواد مخدر
آخرین اخبار