دوران بارداری یکی از حساس‌ترین مقطع‌های زندگی است و تغذیه مادر، یکی از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین مسایل این دوران محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شیوا فقیه مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: با توجه به افزایش نیاز به انرژی در دوره بارداری و نقش ویتامین‌های گروه B. در متابولیسم مواد مغذی، در دوره بارداری نیاز به تمامی ویتامین‌های گروه B. از جمله «تیامین»، «ریبوفلاوین»، «نیاسین» و «پیریدوکسین» افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه یک برنامه غذایی مناسب، می‌تواند تمامی این ویتامین‌ها را تامین کند، ادامه داد: مصرف نان‌های سبوس دار یا برنج قهوه‌ای در تامین «تیامین» موردنیاز بدن موثر است.

این عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی با اشاره به اهمیت تامین اسید فولیک، از دیگر ویتامین‌های گروه B. در دوره بارداری که میزان نیاز به این ویتامین در دوره بارداری ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: از جمله منابع غذایی اسید فولیک می‌توان به سبزی ها، به ویژه انواع برگ سبز نظیر اسفناج و کلم بروکلی، همچنین قارچ، حبوبات و پرتقال اشاره کرد.

فقیه اظهار کرد: با توجه به تخریب سریع این ویتامین در طول زمان نگهداری، مصرف مکمل اسید فولیک در دوره بارداری، زیر نظر پزشک، برای تامین این ویتامین توصیه می‌شود.

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز یادآور شد: برخلاف افزایش نیاز به اغلب ویتامین‌ها در دوره بارداری، میزان ویتامین A. در این دوره معادل زمان پیش از بارداری تعیین شده است و با توجه به عوارض اضافه دریافت آن بر جنین، مکمل‌های دارای ویتامین A. در افراد با تغذیه نرمال و بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود.
انتهای پیام/ر

نکته سلامتی ویژه مادران باردار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار