استان گلستان جز ۵ استان حادثه خیز در سوانح رانندگی است و در این میان بیشترین آمار مربوط به راکبان موتورسیکلت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ سالانه در کشور افراد زیادی جان خود را در حوادث رانندگی درون شهری و جاده‌ای از دست می‌دهند که عوامل متعددی در آن سهیم هستند و در بین علل مختلف استفاده نادرست از انواع وسایل نقلیه بویژه موتورسیکلت یکی ازاصلی‌ترین و مهمترین علتهاست.
 
سهم ۵۰ درصدی راکبان موتوردر ایجاد سوانح رانندگی گلستانی

وسیله‌ای که این روز‌ها در خیابان‌ها و پیاده رو‌های استان گلستان به وفور مورد استفاده جوانان قرار می‌گیرد و علاوه بر آسیب‌های جسمی کوتاه مدت بعضا آسیب‌های جسمی بلند مدتی به بار می‌آورد که زندگی فرد را برای همیشه تحت تاثیر قرار می‌دهد.


۳۳ درصد معلولان ضایعه نخاعی موتورسوارند


غفاری مدیر کل بهزیستی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: در استان ۵۷۸ معلول ضایع نخاعی وجود دارد که ۶۰ درصد آنان پس از حوادث رانندگی معلول شده اند و از این ۶۰ درصد ۳۳ درصد آن افراد موتورسوار بوده اند.
 
سهم ۵۰ درصدی راکبان موتوردر ایجاد سوانح رانندگی گلستانی

غفاری افزود: بهزستی استان گلستان سالانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان برای هر بیمار ضایع نخاعی بابت ارائه خدمات هزینه می‌کند و جای تاسف آنجاست که به این آمار سالانه ۱۰ تا ۱۵ نفر افزوده می‌شود.

وی گفت: با رعایت قانون و مقرارت می‌توان بار مالی اضافی این سازمان در حوزه سوانح را کاهش داد و در بخش‌هایی که در اولویت هستند استفاده کرد.


گلستان در زمره ۵ استان نخست کشور در حوزه حوادث رانندگی


سرهنگ شرافتی رئیس پلیس راهور استان گلستان هم گفت: آمار حوادث رانندگی در استان گلستان به صورت سالیانه همیشه روندی افزایشی را طی کرده و متاسفانه گلستان همیشه در بین استان‌های نخست متاثر از حوادث ترافیکی بوده است.
 
سهم ۵۰ درصدی راکبان موتوردر ایجاد سوانح رانندگی گلستانی

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۹ نفر در حوزه ترافیک درون شهری جان خود را از دست دادند و ۱۳۰۰ نفر نیز مجروح شدند که تعداد مجروحین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.

شرافتی ادامه داد: از این تعداد فوتی‌ها در سوانح رانندگی ۴۸ درصد آن موتورسوار و ۴۸ درصد دیگر عابر پیاده بوده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد فوتی در استان ۱۲ نفر مربوط به شهر گرگان است و همچنین بیشترین افراد فوت شده جوان و قشر کارآمد جامعه بوده اند که بین ۱۵ تا ۳۵ سال سن داشتند.
 
سهم ۵۰ درصدی راکبان موتوردر ایجاد سوانح رانندگی گلستانی


هزینه‌های هنگفت پزشکی


با افزایش سوانح رانندگی با موتورسیکلت علاوه بر فوت و آسیب دیدگی جوانان، نظام پزشکی هم برای ارائه خدمات از نظر اقتصادی هزینه‌هایی را متحمل می‌شود.

هروی مدیر نظارت مراکز تشخیص و درمان بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: در سال گذشته ۲۱ هزار و ۶۸۴ مورد سانحه ترافیکی داشته ایم که تعداد ۸ هزار و ۴۰۲ مورد مربوط به راکبان موتور سیکلت بوده است.
 
سهم ۵۰ درصدی راکبان موتوردر ایجاد سوانح رانندگی گلستانی

وی ادامه داد: سالانه تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستانی مورد استفاده مصدومان سوانح رانندگی قرار می‌گیرد که در سال ۹۶ آمار به بیش از ۴۰ هزارو ۸۴۵ تخت روز رسید.

هروی افزود: بابت این تعداد مصدوم و سانحه در سال گذشته ۳۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان هزینه خدمات پزشکی در بیمارستان‌های گلستان انجام شد که از نظر هزینه‌ای بسیار زیاد بود.

وی ادامه داد: بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس با ۳ هزار و ۸۹ مورد ثبت حوادث و ۵ آذر شهرگرگان با ۱ هزارو ۶۲۲ مورد و بیمارستان علی آباد کتول با ۱ هزار و ۶ مورد ثبتی بیشترین آمار پذیرش مصدومین سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده اند.

هروی در پایان افزود: بیشترین ناحیه آسیب دیده مصدومان سر، گردن، دست و پا بوده است.
 
سهم ۵۰ درصدی راکبان موتوردر ایجاد سوانح رانندگی گلستانی


راهکار حل مشکل


یک کارشناس اجتماعی در این باره گفت: شاه کلید حل مشکلات احتیاط و پرهیز از سهل انگاری است که اگر خانواده‌ها و خصوصا جوانان آن را به دست بگیرند هم جان خودشان ایمن است و هم هزینه‌های مالی جامعه کاهش می‌یابد.

گزارش از گنجامحمودی
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.