سد کنگیرکه قرار بود بخش مهمی از زمین های کشاورزی منطقه را آبی کند اما هنوز این مهم محقق نشده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ سد کنگیر سال ۱۳۹۴ بعد از ۲۰ سال با حضور معاون رئیس جمهور آبگیری شد، سدی که قرار بود بخش مهمی از زمین های کشاورزی منطقه را آبی کند ولی هنوز این مهم محقق نشده است.

سد کنگیر ایوان با هدف توسعه سیستم های نوین آبیاری برای زمین های کشاورزی دشت های زرنه و تَرَن طراحی و احداث شد اما زمین های بخش زرنه همچنان چشم انتظار آب هستند.

علی حسینی از کشاورزان منطقه زرنه ایوان گفت: زمین های کشاورزی منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اما هنوز آب وارد شبکه نشده است.

وی اضافه کرد: تنها درآمد مردم منطقه کشاورزی است و چند سال است کشاورزان این منطقه در انتظار آب سد کنگیر برای رونق کشاورزی هستند.

این کشاورز تصریح کرد: از مسئولان انتظار داریم برای سال جاری حتما این آب وارد شبکه شود تا کشت سال جاری با آبیاری همراه باشد.

محمدرضا رشیدی مدیر آب منطقه ای شهرستان ایوان نیز گفت: سد کنگیر از نوع خاکی برای آبیاری دو هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت زرنه و  تَرَن آماده شده است.

مدیر آب منطقه ای شهرستان ایوان افزود: ظرفیت این سد بیش از ۱۹ میلیون مترمکعب آب است که نقش مهمی در توسعه گردشگری و کشاورزی شهرستان دارد.

وی گفت: در ثانیه یک هزار و ۷۰۰ لیتر آب در این سد پمپاژ می شود.

رشید تصریح کرد: مشکل اصلی در این قسمت فقط نصب نشدن آب پاش ها برای آبیاری تحت فشار است.

امید علی سبزی فرماندار ایوان گفت: طرح ملی آبیاری دشت های زرنه و ایوان با ۱۳۰ میلیارد ریال در دو فاز یک هزار و ۴۰۰ هکتاری و ۴۰۰ هکتاری امسال به بهره برداری می رسد.

وی گفت: شبکه آبیاری یک هزار و ۴۰۰ هکتار به پایان رسیده و در مرحله تست نهایی است.

سبزی عنوان کرد: فاز دوم این طرح شامل ۴۰۰ هکتار تا ۳۱ شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد، در کاشت ۹۷-۹۸ قطعا کشاورزان می توانند از این شبکه آبیاری استفاده کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

زمین های دشت زرنه در انتظار آب مانده اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.