نماینده مجلس گفت:به رغم حمایت‌های اصل ۴۴ از تعاونی‌ها در واگذاری طرح‌های نیمه تمام، هنوز بخش قابل توجهی از آن عملی نشده است.

دولت در واگذاری طرح‌های نیمه تمام به تعاونی‌ها بها دهدحمیدرضا فولادگر،رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران حوان،اظهار کرد:برای اصل 44 قانون اساسی سال هاست که برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته که تا حدودی عملی و بخش قابل توجهی از آن هم عملی نشده است.

وی افزود: این اصل  اولویت هایی را برای واگذاری طرح ها به بخش خصوصی در نظر دارد که تعاونی ها یکی از این موارد است.


بیشتر بخوانید: شرایط برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام آسان شد؟


رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات ملی و اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: برخی از این طرح ها توجیه اقتصادی  برای دولت ندارد و به نظر می رسد نباید آن ها را کلید می زد ،اما حال در این شرایط اگر  برای تکمیل آن به بخش خصوصی تکیه کنیم  حتما از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارای منفعت  دو جانبه خواهد بود.

وی افزود: از این جهت دولت  در نظر دارد تعدادی از  همین طرح ها را به صورت رایگان یا مزیتی واگذار کند،که البته معتقدم باید قبل از اعلام آن سازوکار،نوع طرح  و نحوه واگذاری ها مشخص، سپس به مردم ابلاغ شود.

فولادگر درباره اهمیت ویژه شرکت های تعاونی نیز ابراز کرد: ما در بحث شرکت های تعاونی در فصل  دوم  بند"ب"  ماده 9 سیاست های کلی اصل ۴۴   برای قوه مجریه تذکری را آورده ایم  بطوریکه دولت باید برای بخش غیردولتی مشوق‌هایی را ـ. به‌جز مالیات‌ها ـ. ارائه کند که  این حمایت برای تعاونی‌ها بیست‌درصد (۲۰%) بیش از بخش غیرتعاونی خواهدبود.(1)

وی در پایان گفت:همچنین در اصلاح قانون تعاون، مصوب سال ۱۳۹۲ نیز بر این موضوع تاکید شده است که برای افزایش تعداد تعاونی های مردمی، دولت باید در جهت تحقق امر واگذاری ، به شرکت های تعاونی بهای بیشتر بدهد تا مدیریت کشور مردمی و تصدی گری ها کاهش یابد.

انتهای پیام/

تاکید اصل 44 به گسترش تعاونی ها


(1)- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در زمان عرضه سهام بنگاه‌هایی که با روش‌های «ب» و «ج» این ماده واگذار می‌شوند ترتیبی اتخاذ نماید تا در شرایط یکسان، بخش تعاونی در اولویت خرید قرار گیرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار