مسابقات جام جهانی با قرعه کشی و نظریه فیفا هر ۴ سال یکبار به میزبانی کشور‌های مختلف که برای این امر اعلام آمادگی کرده برگزار می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛مسابقات جام جهانی با قرعه کشی و نظریه فیفا هر ۴ سال یکبار به میزبانی کشور‌های مختلف که برای این امر اعلام آمادگی کرده برگزار می‌شود و همانطور که می‌دانید قرار است در سال ۲۰۲۰ کشور قطر میزبان این دوره از رقابت‌ها باشد.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب سفری به کشور قطر و ورزشگاه‌هایی که قرار است میزبان این مسابقات باشد، داشته باشد پس با ما همراه باشید.

///

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست و دومین جام جهانی است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در کشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین باری خواهد بود که کشوری عربی از خاورمیانه میزبانی این مسابقات را برعهده خواهد داشت.

فیفا در سال ۲۰۱۰ در شرایطی به میزبانی قطر رای داد که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند. جدی‌ترین رقیب قطر برای میزبانی مسابقات استرالیا بود و همگان تا دقایق آخر با توجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و هوایی شانس استرالیا برای میزبانی را بیشتر می‌دانستند، اما قطر با توجه به لابی‌های احتمالی خود، ثروت عظیم گازی و رسانه‌هایش میزبانی این مسابقات را از استرالیا ربود.


بیشتر بخوانید: جام جهانی ۲۰۲۲ غرب آسیا را تغییر می‌دهد


نمایندگان فیفا پس از این انتخاب به دریافت رشوه‌های کلان از سوی امیر قطر متهم شدند.

با توجه به اینکه ماه‌های برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور می‌باشد و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، پیشنهاد‌هایی برای برگزاری مسابقات در فصل زمستان صورت گرفت، اما با توجه به تداخل با لیگ‌های اروپایی چندان مورد استقبال واقع نشد.

میزبانان این دوره از بازی‌ها تعهد داده‌اند که از تکنولوژی‌های مدرن جهت کاهش دمای ورزشگاه‌ها برای رفاه حال حاضران استفاده می‌کنند. بنا بر این اظهار نظر، این تکنولوژی می‌بایست دمای ۴۳ درجه‌ای هوا در ورزشگاه‌ها را تا ۱۹ درجه سانتیگراد تقلیل دهد.

قطر پیش از این در هیچ دوره‌ای از ادوار جام جهانی فوتبال حضور نداشته‌است.

///

ساخت شهر ۴۵ میلیاردی برای جام جهانی

قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است و احتمالا بازی‌ها در زمستان انجام می‌شود.

گفته می‌شود قرار است ۱۹ خیابان و ۲۲ هتل در شهری به مساحت ۳۸ مایل مربع در این کشور ساخته شود.


ببینید: استادیوم گران‌قیمت قطر ویژه جام جهانی 2022


زباله‌ها توسط سیستم جدید به مرکز شهر فرستاده می‌شود و مهمانان در اتاق‌های با منظره ساحل در ویلا‌های مختلف یا ساختمان‌های سر به فلک کشیده، اقامت خواهند داشت. مکان کافی برای ۴۵۰ هزار مهمان وجود دارد و این عدد، ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از جمعیت این کشور است.

در غربی‌ترین جای شهر در دست احداث جزیره Qetafian قرار دارد که مرکز توریستی شهر خواهد بود. در انجا توریست‌ها می‌توانند قایل‌های تفریحی خود را ببینند و از ان استفاده کنند.

///

ورزشگاه معروف Lusail در قسمت شرقی شهر خواهد بود که ۸۰ هزار نفر گنجایش دارد.

پروژه‌ها از سال ۲۰۰۵ اغاز شد، اما همزمان با قطعی شدن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، به سرعت بیشتری انجام شد. فیفا تصمیم گرفت به کشوری که سابقه فوتبالی ندارد و استادیوم فوتبالی بزرگی هم ندارد میزبانی بزرگترین تورنمنت فوتبالی را بدهد.


ببینید: همه چیز درباره جام جهانی فوتبال / تاریخچه مسابقات جام جهانی


این پروژه توسط دولت قطر و با همکاری املاک دیار انجام می‌شود. دیار ورزشگاه Lusail که میزبان فینال است را جواهر خود نامیده است. این ورزشگاه قرار است قطر را به دنیا معرفی کند. حالا، اما ۸ سال به جام جهانی مانده است و نظر‌ها در مورد ان منفی است. یکی از مدیران هیئت اجرایی فیفا که به قطر رای داده بود گفت که احتمالا جام جهانی در انجا برگزار نخواهد شد. فیفا هم فعلا تحت پیگیر قانونی است که در مورد حق اعطای جام‌های جهانی کار می‌کند و نحوه اعطای ان به قطر در سال ۲۰۲۲ را زیر نظر دارد. با این حال قطر هنوز احساس می‌کند شانس بالایی برای میزبانی دارد.

انجام بازی در زمستان یعتی تعطیلی سه ماهه لیگ‌های اروپایی و توقف ان در زمستان یعنی از دست رفتن سرمایه‌ها برای کشور‌های اروپایی. قطر اول قرار بود با تکنولوژی خنک کننده در تابستان بازی‌ها را برگزار کند، اما ۴سال بعد از گرفتن جام جهانی قرار شد در زمستان بازی‌ها را انجام دهد.

///

بزرگترین مشکل قطر، اما شرایط کار کارگران است.

مخصوصا کارگران ورزشگاه Lusail. تقریبا ۴ هزار کارگر تا اینجای کار در قطر جان خود را از دست داده اند. سیستم ویزا کشور معروف به "کفاله" قدرت را از کارگران گرفته است و در دست قطر گذاشته است که رسانه‌ها ان را "برده داری مدرن" نامیده اند. کارگران نپالی در سال ۲۰۱۳ گفته بودند که مدیران ان‌ها با گرفتن مبلغی از ان‌ها مانع از فراری شدن ان‌ها می‌شوند.

قطر گفته بود در پروژه‌های جام جهانی کسی نمرده است، اما این بستگی به این دارد که شما "پروژه‌های جام جهانی" را چطور تعریف کنید. ان‌ها در عکسی که برای ESPN فرستادند گفتند که محل اقامت کارگران از شرایط خوبی برخوردار است.


ببینید: ساخت ورزشگاهی شبیه به «عرقچین» در قطر


قطر در مورد نحوه زندگی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارگر مهاجر باید پاسخگو باشد. شاید اگر میزبانی از قطر گرفته شود پروژه Lusail باز هم به کار خود ادامه دهد، اما این ورزشگاه پیش از اعطای جام جهانی به قطر در حال ساخت بود و در هر حالتی کار ان انجام خواهد شد.

با این حال یکی از اهداف قطر از انجام این پروژه این است که ثابت کند کشور مدرنی است. شما نمیتوانید شهری ۴۵۰ هزار نفره در کشوری ۲۵۰ هزار نفره بسازید و فقط از ان استفاده ساده کنید. شما ان را می‌سازید تا به دنیا بگویید که یک ماه بازی در این مکان ارزش انجام شدن را دارد.

///

اولین استادیوم قابل حمل تاریخ؛ هفتمین ورزشگاه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲

قطری‌ها از ورزشگاه ابو عبود به عنوان هفتمین ورزشگاه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ رونمایی کردند. این ورزشگاه که گنجایش ۴۰ هزار نفری دارد، ورزشگاهی مدرن محسوب می‌شود که از مرحله گروهی تا یک چهارم نهایی میزبانی مسابقات جام جهانی را بر عهده دارد.

این ورزشگاه توسط گروه مهندسان اسپانیایی به سرپرستی فیونیک اریبران طراحی شده است. این گروه پیش از این ورزشگاه بنیاد قطر، کازابلانکا در مراکش، ورزشگاه جدید والنسیا، استادیوم ملی نروژ و چند ورزشگاه دیگر را طراحی کرده بودند و حالا وظیفه طراحی این ورزشگاه را بر عهده دارند که از سال ۲۰۱۷ مراحل ساخت آن آغاز خواهد شد.

///

نکته جالب درباره ورزشگاه جدید ابو عبود، تجزیه شدن این ورزشگاه و برچیدن آن پس از پایان مسابقات جام جهانی است و این ورزشگاه به شکلی ساخته خواهد شد که بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ دیگر وجود نخواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود تا آب و مصالح ساختمانی کمتری برای ساخت این ورزشگاه استفاده شود تا ضمن کاهش هزینه ها، کربن کمتری برای آسیب رساندن به محیط زیست منتشر شود.


بیشتر بخوانید: استقبال امیر قطر از مشارکت ایران در جام جهانی ۲۰۲۲


این ورزشگاه بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا سال ۲۰۲۰ ساخته خواهد شد تا یک رکورد منحصر به فرد درباره زمان ساخت این ورزشگاه نیز ثبت شود.

حسن آل ثوادی، دبیر کل کمیته عالی پروژه‌ها و میراث فرهنگی قطر در این باره گفت: نوآوری همیشه یک عنصر کلیدی در برنامه‌های ما برای میزبانی جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ بوده است. طراحی، که براساس مواد تجزیه پذیر است، اولین نوع خود در تاریخ جام جهانی فوتبال است، و نمونه‌ی جدیدی از نقش مهم این مسابقات در شکل دادن به آینده‌ی رویداد‌های ورزشی است. "

///

استادیوم al-wakrah

استادیوم ۴۵,۱۲۰ نفری al-wakrah مجموعه ورزشی عظیمی متشکل از:

مرکز آبزیان، مرکز آبگرم، تجهیزات ورزشی و بازار خواهد بود.

///

این مجموعه عظیم، مجموعه‌ای بدون تعطیلی (دایر در ۳۶۵ روز سال) خواهد بود که در آینده نزدیک به بزرگراه دوحه متصل خواهد شد.

///
استادیوم al khor

این استادیوم واقع در شمال‌ترین قسمت قطر است که به شکل صدفی نا متقارن و بسیار زیبایی طراحی شده است.

این استادیوم ظرفیتی معادل ۴۵,۳۳۰ نفر خواهد داشت. در قسمت‌هایی از استادیوم تماشگر‌ها قادر به دیدن خلیج فارس از جایگاه‌های خود خواهند بود. پوشش منعطف سقف این استادیوم باعث ایجاد سایه بر روی زمین بازی خواهد شد.

///

استادیوم al shamal

این استادیوم جدید ظرفیتی معادل ۴۵,۱۲۰ نفر خواهد داشت که قسمت پایینی آن ۲۵۰,۰۰۰ نفر و قسمت فوقانی ۱۹,۶۲۰ نفر خواهد بود.


بیشتر بدانید: تاریخ رسمی برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام شد


شکل استادیوم الهام گرفته از یکی از قایق‌های خلیج فارس است.

///

تماشاگر‌ها میتوانند از بزرگراه دوحه، تاکسی آبی، پل دوستی بهرین- قطر و مترو جدید برای دستیابی به این استادیوم استفاده نمایند.

///

استادیوم al rayyan

ظرفیت استادیوم کنونی al rayyan که ۲۱,۲۸۲ نفر است توسط المنت‌های پیش ساخته به ۴۴,۷۴۰ نفر افزایش خواهد یافت.


ببینید: نخستین ورزشگاه تجزیه پذیر در قطر


نمای بیرونی استادیوم با طراحی ویژه " رسانه نما " به عنوان صفحه نمایش اخبار و نمایش جریان بازی‌ها به کار خواهد رفت.

///

استادیوم پس از انجام بازی به طرفیت اولیه خود باز گردانده خواهد شد.

///

استادیوم al gharafa

ظرفیت این استادیوم نیز مانند استادیوم al rayyan توسط المنت‌های پیش ساخته به ۴۴,۷۴۰ نفر افزایش ظرفیت خواهد یافت.

///

ظاهر این استادیوم از ریبون‌هایی ساخته خواهد شد که نشانگر ملیت تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی و نماد دوستی، تحمل و احترام متقابل در فوتبال خواهد بود.

استادیوم پس از انجام بازی به ظرفیت اولیه خود باز گردانده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
ایده ها و ورزشگاه هاشون بسیار عالیه،دریغ از یه ورزشگاه مدرن تو کشورمون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ورزشگاه هاشون خیلی قشنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
به به
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۳۰ دی ۱۳۹۹
واقعا قطر کشور به این کوچیکی چقدر باشگاه های قشنگی داره اما ایران با این همه ثروت و منابع چرا نباید یه ورزشگاه خوب داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
با سلام خدمت همه ی حضار
۲۱:۲۵ ۱۲ دی ۱۳۹۹
قطر داره به آسیا ابرو میده مرسی قطر مرسی پادشاه قطر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
ببینید این قطر چه کار کرده
بعد ما تو کشورمون با این همه منابعی که داریم چند برابر منابعی که قطر داره نتیجه استفاده ی اونها با ما مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
9990
۲۳:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
قطر . دزد . اختلاسگر . قاچاقچی . گرانفروش . احتکار گر . حق کارگرخور . وغیره.....................................ندارد الابرکت الله
Iran (Islamic Republic of)
سروش مصلحی
۱۵:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشور قطر کشورپولداری است و ام کا نات زیادی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
کشور ایران هم کشور پول داریست و دزدان زیادی دارد
Iran (Islamic Republic of)
سروش مصلحی
۱۵:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشور قطر کشورپولداری است و ام کا نات زیادی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالییی