نویسنده آباده ای، کتاب «ترانه‌های محلی و واسونک‌های فارس شمالی» را به رشته تحریر درآورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این کتاب مجموعه‌ای گردآوری شده از اشعاری است که در منطقه صغاد در ده کیلومتری شهرستان آباده واقع در شمال فارس در مراسم مختلف عروسی خوانده می‌شود.

حمید رضا شیبانی مؤلف این کتاب گفت: ترانه‌های بومی یا فولکلور‌های موسوم به واسونک در شمال فارس در حال نابودی است و با برگزاری مراسم عروسی به شیوه‌های جدید واسونک‌ها کم‌کم در حال فراموشی هستند و از همین رو تصمیم گرفتم آن‌ها را در کتابی جمع‌آوری کنم.

وی بیان کرد: مطالب این کتاب طی یک سال و به صورت شفاهی از زبان بزرگان و افراد قدیمی شهر‌های صغاد، آباده و شیراز جمع‌آوری شده است.

این ترانه‌ها در شهر صغاد سینه به سینه نقل شده و از آنجا که خواننده اصلی آن‌ها زنان هستند، از مادران دیروز به مادران امروز رسیده است.

شیبانی دایره تنوع واسونک‌ها را مربوط به مراسم گوناگون عروسی از خواستگاری و نامزدی گرفته تا حنابندان و عقد و عروسی دانست و افزود: واسونک باید با لحن و لهجه‌ای خاص خوانده شود که در قدیم به آرامی خوانده می‌شد، اما امروز با ریتمی تند اجرا می‌شود.

شیبانی بازخوانی مجدد ترانه‌های محلی توسط گروه‌های موسیقی را یکی از راهکار‌های ماندگار کردن این ترانه و جلب توجه مردم به آن‌ها می‌داند و معتقد است چاپ این ترانه‌ها در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها مردم را دوباره به این گونه ترانه‌ها جلب می‌کند.

کتاب ترانه‌های محلی و واسونک‌های فارس شمالی در ۲۱۲ صفحه توسط نشر ادیب مصطفوی و در قطع وزیری چاپ شده است.

واسونک ترانه‌هایی محلی است که به معنای واستاندن دختر از خانواده اوست و در مراحل مختلف عروسی خوانده می‌شود و بیشتر در استان فارس رواج دارد.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: موسیقی ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار