کارشناس فوتبال ایران گفت: حذف تیم امید از بازی های آسیایی جاکارتا حاصل تکرار یک تصمیم تجربه شده و ناموفق از لحاظ نتیجه گیری بود.

کوروش برمک در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی اش از عملکرد تیم ملی فوتبال امید ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا بیان کرد: پس از جام جهانی ۲۰۱۷ جوانان که امیرحسین پیروانی و من مسئولیت سرمربیگری و مربیگری تیم ملی امید را برعهده گرفتیم، طبق سیاست گذاری کمیته فنی فدراسیون فوتبال و نظر کارلوس کی روش به این نتیجه رسیدیم که با همان نفرات تیم جوانان و یک تا سه بازیکن رده سنی زیر ۲۳ سال به مسابقات مقدماتی رقابت های قهرمانی آسیا در قرقیزستان برویم و در ادامه از همان بازیکنان تیم جوانان نفرات در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و رقابت های مقدماتی المپیک استفاده کنیم. به همین دلیل در کنار بازیکنان تیم جوانان مهدی امینی، علی قلی زاده، سینا مریدی، صادق محرمی و سینا سرلک را هم با خودمان به این مسابقات بردیم.

او ادامه داد: همان زمان به سرمربی سابق تیم امید گفتم استفاده از نفرات زیر ۲۱ سال در مسابقات زیر ۲۳ سال کار بسیار سختی است و هرچند شاید در طولانی مدت چنین کاری جواب بدهد اما بهای آن نتیجه نگرفتن در برخی رقابت های مهم است. در بحث ملی حتی اگر کارلوس کی روش هم نتیجه نگیرد، به مشکل می خورد و او هم به صورت ناگهانی تیم ملی را جوان نکرد. جوان گرایی اینچنینی نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد تا نفرات جوان به پختگی برسند. در واقع این روند از زمان ما به کادرفنی فعلی تیم امید منتقل شد.

برمک تصریح کرد: تمام تیم هایی که در رده سنی امید وارد مسابقات می شوند برنامه ریزی خاصی انجام می دهند و شاید برخی حریفان مانند عمان و یمن که تیم ما در قرقیزستان با آنها همگروه بود از بازیکنان ۲۴ یا ۲۵ ساله هم در ترکیبشان بهره بگیرند. با این وجود ما به عنوان اعضای کادرفنی سابق تیم ملی امید و همچنین کرانچار و دستیارانش باید تابع سیاست های کلان فدراسیون باشیم چراکه این تصمیم ها از سوی یک تیم کارشناسی اتخاذ می شود.

مربی سابق تیم ملی امید اظهار داشت: در مجموع کادر ما به نتیجه نرسید و درحالیکه حتی تیم ویتنام هم به عنوان یکی از بهترین تیم های دوم راهی مرحله نهایی رقابت های زیر ۲۳ سال آسیا شد اما ایران تنها به دلیل یک تفاصل گل کمتر در این امر ناکام ماند. البته تیم استقلال امید نورافکن، سید مجید حسینی، آرمین سهرابیان و مهدی قاُئدی را در اختیار ما قرار نداد تا با تیمی بدون دفاع به قرقیزستان برویم. با این حال فکر می کنم با چنین تجربه ای که در رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا به دست آوردیم و بهای جوان گرایی مان را دادیم، مشخص شد تصمیم فدراسیون منطقی است اما شاید از لحاظ نتیجه گیری درست نباشد که ما تمام مسابقات را فدای صعود به المپیک کنیم. البته اگر این جوایی گرایی منجر به معرفی دست کم پنج بازیکن جوان به تیم ملی بزرگسالان شود رضایت بخش است.

برمک با اشاره به تمایل مردم ایران برای نتیجه گیری تیم های ملی فوتبال در تمام سطوح اظهار داشت: واقعیت اینست مردم ایران نتیجه را دوست دارند و در هر سطح و مسابقه ای می خواهند تیمشان موفق باشد تا شور و شعف ملی ایجاد شود. وقتی فدراسیون ما به عنوان تنها فدراسیون پنج ستاره دنیا معرفی می شود یعنی تصمیم های تمام اعضا شامل کمیته فنی و جوانان درست بوده است. تاوان اعزام تیم به نفرات زیر ۲۱ سال را ما در قرقیزستان دادیم. هرچند نمی خواهم بگویم تکرار چنین کاری اشتباه بود اما درست هم نبود چراکه بازهم برای بازیکنان تیم امید و مربیانش نتایج بدی رقم خورد. به دنبال جدایی از تیم امید همچنان پیگیر تمرینات و اردوهای این تیم بودم و می دانم‌ زلاتکو کرانچار، حمید استیلی، رضا شاهرودی، سهراب بختیاری زاده، سایر اعضای کادرفنی، بازیکنان و تمام عوامل تیم شبانه روز زحمت کشیدند.

او افزود: می دانید برای حل شدن مشکل خروجی بازیکنان این رده سنی چه سختی هایی وجود دارد و مدیران تیم امید برای این امر بسیار تلاش کردند. البته متاسفانه یکی از باشگاه ها هم با تیم ملی امید همکاری نکرد. بازیکنان این تیم، رضا شکاری، امید نورافکن از بازیکنان اصلی و تاثیرگذار تیم امید بودند و غیبت آنها در حذفمان تاثیرگذار بود. حتی اگر خود من و امیرحسین پیروانی تنها امید نورافکن و مجید حسینی را در قرقیزستان همراه داشتیم به راحتی صعود کرده و همچنان در تیم امید فعالیت می کردیم. در مجموع نباید زحمات کادرفنی و بازیکنان حاضر در جاکارتا را از یاد ببریم.

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: نتیجه ای که در جاکارتا رقم خورد، تکرار یک تصمیم تجربه شده بود. وقتی ما در قرقیزستان چنین تجربه تلخی داشتیم به نظرم می توانستیم در بازی های آسیایی چنین کاری انجام ندهیم. البته از تصمیم کادرفنی برای بازی با خبر هستم چراکه خودم چهار سال با این جوان ها کار کرده ام و به هیچ وجه دوست ندارم تیم ما اینگونه شکست بخورد. اگر در جمع مربیان فعلی تیم بودم با قاطعیت چنین کاری را رد می کردم. ایران برای کسب موفقیت نباید از رویارویی با تیم های بزرگ بترسد و باید تمام حریفان قلدر را شکست بدهد. دوره قبلی مسابقات جوانان آسیا تیم ما با ژاپن که در نهایت قهرمانی رقابت ها را کسب کرد همگروه بود که با شجاعت تمام و در حالیکه باید در آن بازی پیروز می شدیم به تساوی رسیدیم.

برمک درباره شکست تیم ملی امید از میانمار اظهار داشت: این شکست حس زیبای فوتبال ایرانی را از بین برد. باید با قدرت مقابل میانمار بازی کرده و مقتدرانه این تیم را می بردیم. عربستان همیشه تیمی عقب مانده است که با سیاستی کثیف و ورود به مسائل حاشیه ای دنبال نتیجه گیری می رود اما ما نفرات مستعد و نابی در اختیار داریم و نباید به تبعیت از این تیم و برای رو در رو نشدن با کره چنین کاری انجام می دادیم. اگر واقعا مربیان ما چنین تفکری به بازیکنان القا کرده باشند کار فوق العاده اشتباهی انجام داده اند.

او افزود: برتری مقتدرانه تیم ما مقابل میانمار سبب می شد بازیکنان تیم امید با روحیه ای خوب به مصاف کره جنوبی بروند اما با آن تصمیم اشتباه پیش از شروع بازی با کره به بازیکنانمان گفتیم این دیدار را باخته ایم. مربیان ما نباید فراموش می کردند کره جنوبی سال هاست در رده بزرگسالان آرزوی بردن ایران را دارد و به همین دلیل شکست سیاستمدارانه از میانمار را تنها نقطه تاریک عملکرد کرانچار و حمید استیلی در جاکارتا می دانم. با این وجود به عنوان عضو کوچکی از جامعه فوتبال ایران از زحمات کادرفنی تشکر می کنم و قدردان تلاش بازیکنان هستم.امیدوارم در آینده شاهد فوتبال بهتر و تصمیم های کلان درست تری باشیم.

کارشناس فوتبال ایران درباره اینکه آیا تیم امید با این روند در مسیر راهیابی به المپیک و شکستن طلسم ۴۴ ساله قرار می گیرد یا خیر، گفت: در مورد این امر شک نکنید که تیم امید با حمایت رسانه ها، اهالی فوتبال، فدراسیون فوتبال و تقویت شدن از لحاظ پشتیبانی می تواند در مسیر صعود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو گام بردارد. همچنین از باشگاه ها هم خواهش می کنم در راه تشکیل اردوهای تیم ملی امید با کادرفنی همکاری کنند تا این طلسم ۴۴ ساله بشکند.


بیشتر بخوانید: روحیه ملی پوشان امید فوتبال ایران تحت تاثیر اخراج اسدی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار