وزیر خارجه آمریکا در حالی با معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات درباره افغانستان گفت‌وگو کرده است که پس از ناکامی استراتژی ترامپ، مقامات واشنگتن زمینه مداخله بیشتر کشورهای عربی را در افغانستان افزایش داده‌اند.

ادامه تلاش های واشنگتن برای کشاندن کشورهای عربی به افغانستان گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر خارجه آمریکا در حالی با معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات درباره افغانستان گفت‌وگو کرده است که پس از ناکامی استراتژی ترامپ، مقامات واشنگتن زمینه مداخله بیشتر کشورهای عربی را در افغانستان افزایش داده‌اند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات درباره افغانستان گفتگو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که طرفین در این تماس درباره صلح افغانستان و ادامه تعهدات دو کشور برای روابط دوجانبه قوی بین آمریکا و امارات گفتگو کرده‌اند.

این در حالی است که حدود یک هفته پیش نیز پامپئو در تماس با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی درباره برقراری احتمالی آتش‌بس در افغانستان رایزنی کرده بود.

به نظر می‌رسد که اکنون نیز با گذشت یک سال از اعلام استراتژی ترامپ و ناکامی واشنگتن از دستیابی به اهداف تعیین شده آن، کاخ سفید در نظر دارد تا با توسل به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مشارکت بیشتر آن‌ها در افغانستان، به اهداف خود در این کشور برسد.

کارشناسان افغان اما نگران هستند که با توجه به حمایت‌های مداوم عربستان، امارات و قطر از گسترش عقاید افراطی در منطقه و اختلافات میان این سه کشور افزایش مشارکت حکام خلیج‌نشین به نفع افغانستان نیست.

به گفته آنها تقویت روابط کابل و کشورهای عربی زمینه‌ساز رشد افراط گرایی در افغانستان خواهد شد و این کشور را به میدان رقابت گروه‌های تکفیری تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.