مراسم افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در بوستان آب و آتش برگزار شد.

هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک افتتاح شد/ شب عروسکی تهرانی‌هابه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارشنبه ۳۱ مرداد، بوستان آب و آتش حال و هوای دیگری داشت و مملو از خانواده‌هایی بود که به همراه فرزندان خود برای حضور در شادپیمایی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک، به این بوستان آمده بودند.

شادپیمایى عروسک ها، بزرگترین و تنها کارناوال رسمى ایرانى، همه را روسفید کرد. شادپیمایى که هیچ غم و گریه اى در آن جایى ندارد. کودکان بر دوش پدر و مادر‌ها و پدر و مادر‌ها هم دست در دست هم دیگر، جمعیتى عظیم و پر شور را در این راهپیمایى تشکیل دادند. شور و هیجان در جمعیت موج می زد و خانواده‌ها در روز عید سعید قربان، شادى را با یکدیگر سهیم شدند.


با غصه وارد نشوید!

ساز و آواز و خنده و شادى و دیگر هیچ! دیروز گریه در پارک آب و آتش ممنوع بود و هیچ بهانه اى براى آن پذیرفته نبود. گروه هاى رنگارنگ عروسکى به بچه‌ها و حتى بزرگتر‌ها اجازه اى براى غصه و اخم نمی دادند و آفتاب سوزان و گرماى تابستان هم جلودار این حس زیباى دسته جمعى نبود.

چهره هاى آشناى عروسکى چه براى کودکان و چه براى بزرگتر‌ها در شادپیمایى به وفور دیده می شد و ذوق و هیجان بچه‌ها را به چهره می آورد. عروسک‌ها در دستان بچه‌ها براى ساعاتى روح و جان کودکانه اى گرفته بودند؛ انگار که شادپیمایى مراسمى بود براى جان گرفتن عروسک‌ها و شاید هم زنده نگه داشتن آن‌ها در قلب و جان خانواده ها!

شادى حق کودکان است!

راهپیمایى شعارهاى زیبایى نظیر «طبیعت پاک حق کودکان است»، «کودکان مراقب محیط زیست‌اند»، «پیام عروسک‌ها، صلح و دوستی برای دنیا»، «بگو عروسک از باغ و گلشن/ با من بگو تو از صبح روشن» و ... را به همراه داشت و ثابت کرد که دنیاى عروسک‌ها چه براى بچه‌ها و چه براى بزرگتر‌ها می تواند شعور آور و فرهنگ ساز باشد.

مسیر مشخص شده راهپیمایى پر از جمعیت بود که با کمک و راهنمایى مسئولان جشنواره به خوبى هدایت و کنترل شد. در میان انبوه جمعیت هدایت شده به محل آمفى تئاتر بوستان براى افتتاحیه جشنواره تعداد کمى کودک خانواده خود را گم کرده بودند که با کمک و پیگیرى هاى مسئولان طولى نکشید که به آغوش خانواده هاى خود بازگشتند.

مردم در محل آمفى تئاتر پارک آب و آتش براى مراسم افتتاحیه تجمع کردند و پس از تماشاى چند نمایش کوتاه از عروسک‌ها به همراه اجراى موسیقى، مرضیه برومند که از ابتداى راهپیمایى شانه به شانه مردم حرکت می کرد، به عنوان دبیر جشنواره همراه با چند تن از چهره هاى سرشناس عروسکى، سخنان خود را در رابطه با افتتاح هفدهمین جشنواره بین الملى نمایش عروسکى تهران مبارک، بیان کرد.

برومند با خوشامد گویى گرم و صمیمانه خود گفت: آرزو و دعاى شادى براى همه دارم و خوشحالم که این چنین جمعیت با شکوهى بار دیگر از مراسم ما استقبال می کند.

او با تشکر ویژه از همه افراد و سازمان هایى که به برگزارى جشنواره کمک کردند، گفت: بچه‌ها و بزرگتر‌ها قرار ما تئاتر شهر، تالار هنر، تالار حافظ و هر جایى که جشنواره برگزار می شود تا با هم به تماشاى نمایش عروسکى بنشینیم و از این اوقات لذت ببریم.

در کنار مرضیه برومند هنرمندان نامدار در عرصه عروسکى، شانه به شانه او در افتتاحیه حضور داشتند. اجراى چند نمایش کوتاه عروسکی با عروس کهاى غول پیکر و موسیقى مقدمه اى بود براى اعلام آغاز رسمى جشنواره؛ در نهایت نیز افتتاحیه جشنواره با حضور صالحى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى و با کلام مرضیه برومند، دبیر جشنواره به طور رسمى آغاز شد و اجراى عروسکى با ترانه آسمون عروسک‌ها آبى آبیه آن را کامل کرد.

حضور فراوان جمعیت با همراهى همه زحمت کشان جشنواره بیانگر عدم فراموشى دنیاى عروسکى براى مردم بود؛ این خانواده‌ها براى چندمین بار در شادپیمایى جشنواره، یاد آور تأثیر نمایش عروسکى بر فرهنگ و هنر این کشور شدند و ثابت کردند نمایش عروسکى چه در جعبه جادو چه روى صحنه، بدون مخاطب نمی ماند.

شادپیمایى با شکوه امسال، خانواده‌ها را در روز عید سعید قربان گرد هم آورد و به واسطه شادى، پیر و جوان، زن و مرد و افراد زیادى را با عقاید مختلف، در کنار هم قرار داد. شادپیمایى که به لطف مرضیه برومند، با وجود شرایط اقتصادى و اجتماعى امروز کشور، شادى کردن را به خانواده‌ها یاد آورى کرد. جشنواره بین المللى عروسکى در دوره هاى اخیر با دبیرى مرضیه برومند، حال و احوال خوبى را تجربه میکند؛ برومند را میتوان نمونه بارز یک هنرمند مردمى و دغدغه‌مند نامید که زحمات. بى منت او از یاد ما نخواهد رفت. آسمان آبى امروز عروسک‌ها مدیون فعالیت هاى مؤثر این هنرمند در عرصه نمایش عروسکى است. خانم برومند، آسمون عروسک‌ها با شما همیشه آبى می‌ماند.

 

انتهای پیام/

 

افتتاحیه جشنواره تئاتر عروسکی برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار