خوزستان، سرزمین آب ها که بیش از 33 درصد آب های کشور را داراست و از استان های حادثه خیز در غرق شدگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  خوزستان استانی که گرما و خورشید سوزان حاکم بی قید و شرط اکثر روزهای آن است. با توجه به این که اکثر روزهای آن شاهد گرمای شدید، طاقت فرسا و غیر قابل تحمل هستیم، تبعا  برای مواجه شدن با این گرما ، مردم به آب های آزاد، شنا و آب تنی رجوع می کنند و این فرصت را غنیمت شمرده و دلشان را به دریا می زنند و این کار مشکلات و تبعات منفی را برای افراد  ایجاد می کند که یکی از آن ها غرق شدگی و رتبه اول شدن استان در این مقوله است. خطری جدی و گریبان گیر برای مهمانان آب های خوزستان/طعمه شدن مهمانان آب های خوزستانمهمانان  که خود طعمه آب می شوند

شهیار میرخشتی، مدیر فوریت های پزشکی خوزستاندر گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: 2 فضا برای شنا کردن وجود دارد. فضای مجاز که غرق شدگی خیلی کم پیش می آید و فضای غیرمجاز که بیشترین غرق شدگی در آن وجود دارد و رودخانه ها، پشت سد، آب گیر و دریا را شامل می شود که بدون هیچ نظارتی هستند. و سالیان سال است که تنها خواهش سالیانه ما از مردم خصوصا در فصول گرم این است که در فضاها و مکان های غیرمجاز شنا نکنند.

 

فرهنگ سازی مهمترین راه پیشگیری از غرق شدگی

وی افزود: مهمترین امری که در زمینه جلوگیری از غرق شدگی می تواند راه گشا باشد، فرهنگ سازی است. زیرا نمی توان برای تک تک انسان ها مامور و مراقب قرارد داد، بلکه با فرهنگ سازی و آگاهی مردم از استفاده نکردن از فضاهای غیرمجاز خیلی می تواند در این زمینه کارساز باشد.

 

رتبه اول خوزستان در غرق شدگی

میرخشتی بیان داشت: به علت این که 30 درصد مسیر آبی کشور در استان قرار دارد، در 5-6 سال گذشته طبق اعلام پزشکی قانونی رتبه اول کشوری در مبحث غرق شدگی بودیم و حتی با این که ساحل و دریا کم هست از مازندران هم پیشی گرفتیم. در خصوص این امر زیر نظر استانداری کمسیونی تشکیل شده است اما این کمسیون نمی تواند به طور کامل پوشش دهی نماید و بهترین و پربازده ترین راه فرهنگ سازی و پرداختن به این مهم است.

خطری جدی و گریبان گیر برای مهمانان آب های خوزستان/طعمه شدن مهمانان آب های خوزستانمهمانان  که خود طعمه آب می شوند


کاهش آمار غرق شدگی با ارتقا استخرهای استان خوزستان

افشین حیدری، مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: استان خوزستان ظرفیت های زیادی در ورزش های آبی دارد و از سویی هم باید گفت درخواست ها و مطالبات عمومی در مورد استفاده از این ظرفیت های خدادادی در استان خیلی زیاد هست. متاسفانه استفاده ناصحیح از این منابع آبی از سوی افراد و رعایت نکردن شرایط و الزامات لازم در کنار دریاچه ها و رودخانه ها این خطر را ایجاد می کند که هر ساله شاهد غرق شدن افراد زیادی در استانمان  باشیم و یا گاها گردشگران و میهمانان که در ایام مختلف وارد استان می شوند هم دچار این مشکل می شوند.

 

تا پایان سال 1399 کل شهرهای استان خوزستان دارای استخر می شوند

وی افزود: در استان خوزستان همان گونه که خیلی ها می دانند، متاسفانه زیرساخت های ورزشی به واسطه 8 سال جنگ تحمیلی و مشکلات زیاد دیگر، آن گونه که باید توسعه پیدا نکرده است. خوشبختانه با درایت مجموعه مدیریت عالی استان و اعتبارات خوبی که وزارت ورزش و جوانان و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان در اختیارمان گذاشت، امیدواریم تا پایان سال 1399 در استان هیچ شهر یا شهرستان فاقد استخر نداشته باشیم و همچنین در سال جاری هم 10 استخر دیگر از محل بخش خصوصی یا اعتبارات عمومی ساخته خواهد شد و بتوانیم به این کار مهم و بزرگ دست پیدا کنیم و تا پایان سال 1397 افتتاح نماییم.خطری جدی و گریبان گیر برای مهمانان آب های خوزستان/طعمه شدن مهمانان آب های خوزستانمهمانان  که خود طعمه آب می شوند

 

واگذاری اماکن به بخش خصوصی برای استفاده عموم

وی در خصوص این که چرا بیشتر استخرها در تملک ادارات هستند بیان کرد: قانون گذار یعنی مجلس شورای اسلامی چاره اندیشی کرده و اعلام کرده است با قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات دولت ماده 88، این ظرفیت را برای همه دستگاه ها ایجاد کرده است که همه اماکن در اختیارشان، خصوصا اماکن ورزشی و تفریحی را به بخش خصوصی واگذار کنند که مردم بیشتر استفاده کنند. ما به عنوان دولتی ها نباید در این حوزه ورود کنیم و باید این ظرفیت را ایجاد کنیم که با جذابیت، بخش خصوصی به این سمت بیاید و سرمایه گذاری کند. در حال حاضر بیشتر پرونده های استخر در قالب قانون 27 تنظیم به بخش خصوصی به مدت 10تا 15 سال واگذار می کنیم تا نگهداری کنند.

حیدری در خصوص زیاد بودن هزینه بلیط استخر عنوان کرد: هزینه بالای بلیط یکی از مطالب غیر قابل کتمان است. نرخ بلیط استخرها برای برخی از خانواده ها باتوجه به شرایط اقتصادی و نرخ تورم سنگین و سخت است. و این مطلب که به استخرهایی که خدمات به مردم تحت پوشش نهادهای حمایتی می دهند، به صورت یارانه، سوبسیت به شکلی یا از منابع ملی یا استانی کمک کنند تا همچنین بتوانند این خدمات را در اختیار آن ها با نرخ پایین تر و هزینه کمتری قرار دهند.

 

تخصیص یارانه به استخرها در فصل تابستان باعث تقبل هزینه کم از طرف مردم خواهد شد

حیدری بیان داشت: این واقعیت را نباید فراموش کنیم، هزینه نگهداری این اماکن خیلی بالاست به همین جهت تمام درآمد مجموعه استخرها از درآمد فروش بلیط و حضور ورزشکار و مردم در آب است تا بتوانند از این راه ها هزیته هایشان را تامین کنند. پیشنهاد مشخص اینجانب این است که اگر می شد یک هزینه یا یارانه ای برای فصل تایستان استخرها در نظر می گرفتیم که مردم و خانواده ها می توانستند با هزینه کم از استخرها استفاده کنند. خیلی کمک می کرد.

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان اظهار کرد: این مهم در صورتی امکان پذیر است که مجموعه مدیریت استان باید در مورد آن تصمیم گیری کند چون حوزه کاری ما نیست که بخواهیم تصمیم گیری کنیم. یا در دولت برای استان های کم بضاعت مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، ایلام که مشکلاتی بیشتر دارند در این خصوص تمهیدات لازم اتخاذ شود.خطری جدی و گریبان گیر برای مهمانان آب های خوزستان/طعمه شدن مهمانان آب های خوزستانمهمانان  که خود طعمه آب می شوند

 

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام شده برای احداث استخر در استان تصریح کرد: سعی کرده ایم ظرفیت دولتی را به سمت شهرستان هایی که امکان حضور سرمایه گذار کم است ببریم یعنی سرمایه گذار در این شهرستان احساس کرده نمی تواند بازگشت سرمایه را به موقع و در آمد خوبی داشته باشد و لذا جذابیتی برایش ندارد وسعی کرده ایم اعتبارات دولتی را به آن سمت ببریم.

8 شهرستان استان خوزستان فاقد استخر

حیدری  در پایان افزود: درشهر اهواز برای احداث جندین استخر عملیاتی آغاز شده است و هدف و تلاشمان این است که در قالب ماده 27 باشد که در شهر اهواز طبق این ماده 3یا 4 استخر، همچنین در خرمشهر و مسجدسلیمان استخر به بخش خصوصی واگذار کردیم. اما تقریبا می توان گفت 8 شهرستان استان فاقد استخر هستند و عمده این شهرستان ها از نظر توانایی مالی و چرخه اقتصادی ضعیف هستند اما برنامه مان این است که اعتبار دولتی را به شهرستان ها ببریم و تا پایان سال 1398 این شهرستان ها هم دارای استخر شوند.

با توجه به رتبه نخست شدن استان در غرق شدگی لازم است تمهیدات سنجیده ای  برای بهبود شرایط استفاده عموم از استخرها و خارج شدن از این رتبه منفی از سوی مسئولان اندیشیده و اتخاذ شود.

 

گزارش از مهتاب محمدحسینی

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: حوادث ، شنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.