مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از وجود 508 هکتارذخیره گاه جنگلی در استان خبر داد.

وجود 508 هکتار ذخیره گاه جنگلی در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛اسفندیار خزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: 508 هکتار ذخیره‌گاه‌ جنگلی در استان وجود دارد که بر اساس ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع جنگلی و ذخایر جنگلی تحت حمایت هستند.

وی افزود: بلوط غرب، انواع گونه‌های بادام وحشی، گونه‌های همراه از جمله گون با وجود 3 گونه برجسته همچون گون پنبه‌ای یا سفید که مختص همدان است، کیکم، انجیر وحشی، سماق و پسته وحشی گونه‌های تحت حمایت هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تأکید بر اینکه دقت داریم ذخیره‌ گاه‌های جنگلی استان را مراقبت کنیم، گفت: بخش مرتعی استان نیز 42 هزار هکتار است؛ فراتر از این بحث اینکه از 905 هزار هکتار اراضی منابع ملی 150 هزار هکتار خطوط قرمز است که مجوز بهره‌برداری‌های معدن در آن کنترل شده است.

خزایی به بیابان‌زایی و اقدامات صورت گرفته در مقابله با آن اشاره کرد و  افزود: تعریف ما از بیابان در بارندگی کمتر از 100 میلیمتر است و در همدان عرصه‌های بیابانی به معنای بیابان‌های مرکزی ایران نیست.

وی با بیان اینکه در واقع یک نوع بهره‌برداری بیش از اندازه از توان اکولوژیک سرزمینی به روش‌های مختلف استحصال آب و چرای مفرط دام بوده است، تصریح کرد: موارد مذکور باعث شده در کانون‌های ایجاد بیابان در مناطقی از همدان در قهاوند، کبودراهنگ، فامنین و بخش‌هایی از ملایر کانون‎ها تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تأکید بر اینکه مطالعات در سال‌های گذشته صورت گرفت و با وجود اینکه پذیرفته نمی‌شد همدان از استان‌های بیابانی است اما سازمان این موضوع را پیگیری کرد، ادامه داد: اعتباراتی نیز به این منظور دادند و از سال گذشته عملیات احیا با گونه‌های گیاهی انجام شد.

خزایی خاطرنشان کرد: مهمتر اینکه قرق منطقه باعث شد گونه‌های گیاهی که وجود نداشت عرصه را اشغال کرده و در حال عبور از پوشش لخت زمین را پیگیری می‌کنیم؛ تلاش داریم عرصه‌ها برگردد و از حالت بیابانی خارج شود.

انتهای پیام/ ب

150 هزار هکتار از منابع ملي در همدان جزو خطوط قرمز است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.