مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اتمام طرح از محل درآمد‌های حاصل از انتقال محموله‌های کالای اساسی و بار‌های انتقالی در در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، از تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهمیه سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و اتمام طرح از محل درآمد‌های حاصل از انتقال محموله‌های کالای اساسی و بار‌های انتقالی در این محور، امکان پذیر خواهد بود خبر داد و افزود: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری است که از شاخصه‌های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدور‌های حمل و نقل خواهد بود.

در همین راستا فعال سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود. واگذاری این پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر؛ بعنوان یکی از راهبرد‌های اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.

بهروز آقایی اظهار داشت: با توجه به ارتقاء ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت‌های پیش نیاز توسعه سواحل مکران، لذا ضرورت بهره مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی می‌بایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل گردد که با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکار‌های مربوطه)؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم بهره مندترین استان شرقی، منجمله فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیاء محور شرق به جهت انتقال کالا‌های اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.

آقایی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت‌های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه‌های ساخت و اتمام طرح از محل درآمد‌های حاصل از انتقال محموله‌های کالای اساسی و بار‌های انتقالی در این محور، امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/پ

مشوق اصلی تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان

برچسب ها: گمرک ، سازمان بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.