معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز تعداد ثبت اختراعات همکاران این مرکز دانشگاهی در چند سال اخیر را ۱۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: تعداد ثبت اختراع خارجی نیز سه مورد است. دانشگاه علوم پزشکی تبریز 100 اختراع ثبت کرد

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جویبان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کمیته تحقیقات در مورد تحقیقات بنیادی و نظری، بیشتر با تعداد مقالات ارزشیابی و تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای با تعداد مقالات و محصول و ثبت اختراع بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت مقالات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: عمده‌ترین شاخص آن مربوط به «اچ ایندکس» است که شامل محققان، موسسه‌ها و تیم‌های تحقیقاتی است.

جویبان ادامه داد: وقتی اچ ایندکس فردی و موسسه‌ای ۱۰ می‌باشد به این معنی است که آن فرد یا موسسه ۵۰ مقاله دارد که در ۵۰ سایت درج شده است و تعداد ارجاعات به تعداد مقالات ربطی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مقالات علمی منتشر شده دانشگاه علم پزشکی تبریز در سال ۲۰۱۵ میلادی در نمایه اسکوکس ۹۸۶ فقره بود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۲۴۱ مقاله و سال ۲۰۱۷ به ۱۴۸۰ مقاله افزایش یافت.

وی یادآور شد: در مدت سپری شده سال جاری نیز یک هزار و ۲ مقاله از دانشگاه علوم پزشکی تبریز چاپ شده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۲ هزار مقاله افزایش می‌یابد.

جویبان با بیان اینکه از نظر تعداد مقالات روند صعودی داریم، گفت: در مقایسه با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رتبه هفتم کشور را داشتیم و در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز به رتبه پنجم ارتقا یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: از بابت شاخص کیفیت اچ ایندکس در سال ۲۰۱۵ در رتبه هفتم، در ۲۰۱۶ نیز رتبه هفتم و در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در رتبه ششم قرار داریم.

جویبان اضافه کرد: از نظر تعداد استنادات و ارجاعات مقالات نیز در سال ۲۰۱۵ رتبه نهم بودیم که در سال ۲۰۱۶ به رتبه پنجم ارتقا یافتیم و در ۲۰۱۷ و امسال نیز در رتبه چهار قرار داریم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه رتبه‌های دانشکده‌های این دانشگاه در شاخص‌های مختلف متفاوت است، افزود: در شاخص اچ ایندکس دانشکده داروسازی در رتبه سوم، دانشکده پرستاری رتبه چهارم و دانشکده دندانپزشکی رتبه ششم قرار دارند.

جویبان اظهار داشت: شاخص دیگری تحت عنوان مقالات ۱۰ درصد برتر شاخص کیفی نرمالیزه شده داریم که بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه تبریز رتبه پنجم را در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ داشت و در سال ۲۰۱۷ به رتبه چهارم ارتقا یافت و در سال جاری میلادی در رتبه سوم قرار داریم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تعداد طرح‌های فناورانه در حال اجرای دانشگاه ۴۴ مورد و شرکت‌های فناوری مراکز رشد ۹۰ شرکت است که محصولات مربوط به علوم پزشکی را تولید می‌کنند.

وی تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تبریز را ۱۸ مورد اعلام کرد و افزود: میزان فروش محصولات مبتنی بر شرکت‌های فناور مستقر در مراکز رشد نیز تاکنون ۳ میلیارد تومان بوده است.

جویبان ارزش محصولات صادر شده شرکت‌های دانش بنیان را حدود ۱۵۰ میلیون تومان دانست و گفت: تعداد مجوز‌های اخذ شده برای محصولات ۲۱ مورد بوده و ۴۰ محصول تجاری سازی شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فناوری دانشگاه تاکنون برای ۱۱۰ نفر اشتغال زایی کرده است، افزود: ۱۴ شرکت فناور بعد از طی مراحل بلوغ به تولید و عرضه محصول خارج از مرکز رشد رسیده اند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ۷۲ سال سابقه دومین دانشگاه کشور بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران محسوب می‌شود. 

 

انتهای پیام/ش

دانشگاه علوم پزشکی تبریز 100 اختراع ثبت کرد 

برچسب ها: اخبارپزشکی ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.