وزیر بهداشت:

مردم باید در تصمیم گیری‌های کشور مشارکت داشته باشند/ نمی‌توان بدون درنظر گرفتن گرفتاری‌ فقرا تصمیم گرفت

هاشمی گفت: نمی‌توان بدون درنظر گرفتن گرفتاری‌ها و مشکلات مردم به ویژه در قشر فقیر، تصمیم گرفت یا برنامه‌ای را اجرایی کرد.

ضرورت مشارکت وزارت کشور در مقوله اجتماعی شدن سلامت با محوریت عدالتبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در نخستین نشست کمیسیون اجتماعی شدن نظام سلامت، اظهار کرد: اصل اجتماعی شدن نظام سلامت، مبتنی بر مشارکت است؛ یعنی مردم در اموری که به خودشان مربوط است، مشارکت کنند اما متاسفانه این انگیزه در کشور کم است، از این رو نمی توان با اطمینان گفت مدل موفقیت آمیز کشورهای غربی در کشور ما نیز با توفیق همراه بوده است.

وزیر بهداشت با بیان لزوم مشارکت مردم در اجتماعی شدن سلامت، گفت: کانون های محلات، به عنوان بخشی از مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت می توانند کارهای خلاقانه ارزشمندی را رقم بزنند، از این رو همراهی وزارت کشور و محور قرار دادن شاخص های عدالت در سلامت با مشارکت سایر دستگاه ها، موضوعی بسیار خوب است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی مردم باید در تصمیم گیری های کشور مشارکت داشته باشند، افزود: در کشور ما باید زمینه های جلب مشارکت مردم در همه حوزه ها فراهم شود، به ویژه وقتی که مردم می توانند در آینده خود و فرزندان شان تاثیرگذار باشند، زمینه های آن باید بیش از گذشته ایجاد شود. در این شرایط میل و رغبت مردم برای مشارکت در حوزه اجتماعی شدن سلامت افزایش خواهد یافت.

وزیر بهداشت با بیان لزوم شرایط امروز مبنی بر توجه و سنجش به  عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تصریح کرد: نمی توان بدون درنظر گرفتن گرفتاری ها و مشکلات مردم به ویژه در قشر فقیر، تصمیم گرفت یا برنامه ای را اجرایی کرد.

هاشمی گفت: در حال حاضر مردم برای امرار معاش خود دچار مشکل هستند، مشکلاتی که برای گروه های آسیب پذیر جامعه بیشتر است. چنانچه از افزایش مرگ و میر، بیماری های غیرواگیر و بیماری های اعصاب و روان پیشگیری شود، پوشش بیمه ای کاهش پیدا نکند، در مورد تامین دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک و موادغذایی اولیه مشکلی ایجاد نشود، نقش خود را در SDH (عوامل اجتماعی موثر بر سلامت) به خوبی ایفا کرده ایم.

وزیر بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت در طول چند دهه گذشته، به نسبت حمایت های صورت گرفته، خوب عمل کرده است و منکر کارهای خوب انجام شده نیستم. به علاوه اینکه اقداماتی خوبی توسط معاونت اجتماعی به انجام رسیده است، اما نگرانی حال حاضر در خصوص موسمی بودن و پایدار نبودن اقدامات صورت گرفته است و اینکه در دوره بعدی، فرد دیگری با تعاریف جدید به ادامه کار بپردازد و اصل کار ازبین برود.

هاشمی گفت: شاخص های عدالت در سلامت باید اندازه گیری شوند. موضوعی که نمی تواند دغدغه سازمان برنامه و بودجه باشد، بلکه این امر به دلیل ارتباط مستقیم این دستگاه با مردم یکی از دغدغه های استانداری و وزارت کشور است.

وزیر بهداشت با بیان اهمیت بالای مشارکت وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی کشور در مورد شاخص های اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افزود: وزیر کشور و معاونین مربوطه باید نسبت به اجتماعی شدن شاخص های سلامت حساس شوند و در مورد این موضوعات بیشتر کار کنند.

هاشمی عنوان کرد: بنا نداریم برای معاونت اجتماعی به صورت شبکه، ساختاری تدارک ببینیم و به صورت مویرگی شبکه ای در حوزه اجتماعی ایجاد کنیم، بلکه پزشک، پرستار و بهورز در هر نقطه از کشور باید یاد بگیرند که کار اجتماعی انجام دهند.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه کارکرد بهتر اجتماعی شدن سلامت، همکاری سازمانی و تنگاتنگ معاونت های وزارت بهداشت را می طلبد، خاطرنشان کرد: نباید بین معاونت ها مرزی وجود داشته باشد، مثلا معاونت بهداشت باید در کنار خود مقوله اجتماعی و درمان را هم داشته باشد. معاونت درمان نیز، بدون بهداشت نمی تواند کارکرد خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

اظهارات وزیر بهداشت در نشست کمیسیون اجتماعی شدن نظام سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار