مدیر کل دامپزشکی استان خراسان شمالی گفت:به مناسبت عید قربان ۷۵ اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی برای کشتار دام در استان مستقر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی امروز در نشست خبری به مناسبت عید قربان گفت: امسال ۴۲ اکیپ ثابت و ۳۳ اکیپ سیار دامپزشکی مسئول نظارت بر کشتار بهداشتی دام در استان خواهند بود.

وی با اشاره به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دستگاه‌های متولی برای خودداری کشتار دام در معابر عمومی افزود: ۷۰ بازرس، ۳۵ دامپزشک و ۱۸ ناظر شرعی نظارت بهداشتی بر امور کشتار دام را در استان عهده دار هستند.

احمدی اضافه کرد:۵۰ درصد اکیپ دامپزشکی در مناطق روستایی و شهرستان راز و جرگلان استقرار دارند.

وی گفت: در ۴ ماهه سال جاری در بحث مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان در استان ۶۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین افزود: در خصوص همکاری و نظارت با بخش خصوصی واکسیناسیون یک میلیون و ۲۷۰ هزار راس دام در استان واکسینه شدند که از این تعداد۹۳۰ هزار راس دام با طرح توسعه و هزینه دامپزشکی و عملیات واکسیناسیون توسط بخش خصوصی انجام شد.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته ۶ هزار و۳۹۱ راس دام زنده قبل از کشتار برای عید قربان در استان بازرسی بهداشتی شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: در سال جاری ۳ میلیون و ۳۶۵ راس دام علیه بیماری شاربون در اسنان واکسینه شدند.

حمید رمضانی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: در ۴ ماهه امسال مجوز حمل ۵ هزارو ۳۹۷ تن شیر خام به خارج از استان صادر شد.
احمدی افزود: در این مدت مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای برای هزارو ۵۲۵ گاو و گوساله زنده و ۸۵ هزار راس دام سبک به مقصد استان‌های دیگر صادر شده است.

رمضانی با بیان این که بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی در بیماری مشترک بین انسان و دام داریم، گفت: تماس با حیوان، مصرف فرآ ورده خام دامی و پوشاک از جمله راه‌های ابتلای به بیماری مشترک بین انسان و دام هستند.

انتهای پیام/ب


نظارت بر بهداشت کشتار دام در خراسان شمالی

برچسب ها: دامپزشکی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.