برخی این روزها نه تنها دارایی و تجملات زندگی خود را در فضای حقیقی به نمایش میگذارند بلکه از تبلیغ و توصیه آن به دیگران در فضای مجازی هم غافل نمیشوند.
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشکلات اقتصادی زندگی در جامعه امروزی اغلب افراد را تحت فشار قرار داده است و کمتر کسی را می توان یافت که از هجوم استرس این فشارها زبان گلایه و شکایت باز نکند.
اغلب مردم با وجود انجام کارهای تمام وقت و گذران وقت کمتر در کنار دیگر اعضای خانواده باز هم با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند وتنها عده کمی هستند که با پول بادآوردهای که در اختیار دارند زندگی اعیان و اشرافی برای خود بر هم زده اند.
علی رغم توصیه دین مبین اسلام به ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی و اشرافیگری افراد، برخی این روزها نه تنها دارایی و تجملات زندگی خود را در فضای حقیقی به نمایش میگذارند بلکه از تبلیغ و توصیه آن به دیگران در فضای مجازی هم غافل نمیشوند و اینگونه است که عامل تبلیغ اشرافیگری و لاکچری بازی میشوند.
با وجود نوسانات فعلی در بازار و بالا رفتن قیمت طلا، در برخی از صفحات مجازی این روزها بعضی از صاحبان کافههای فضای حقیقی به تبلیغ خوراکیهای مورد ارائه در کافه با طلای خوراکی اقدام کردهاند و با وجود فشارهای اقتصادی فعلی که بر مردم وارد شده است خوی اشرافیگری خود را به رخ سایر اقشار جامعه می کشند.
ارائه و سرو خوراکیها و خوردنیهای مختلف در رستورانها و کافهها با طلای خوراکی و تبلیغ آن در فضای مجازی، تبلیغ نحوه زندگی متفاوتی است که تنها عده انگشت شماری از پس تامین مخارج آن برمیآیند و آن هم کسانی نیستند جز افرادی که زحمت چندانی برای ثروت خود متحمل نشدهاند.
اغلب مشتریان چنین اقلامی نیز آقازادهها و نازپروردههایی هستند که بدون تردید کمترین رنج و زحمتی را برای ثروتمند شدن خود به دوش کشیدهاند و به اصطلاح با ثروتبادآورده نامشخص خود به ترویج اسراف و تجمل گرایی میپردازند.
مرتضی اسدی کارشناس امور فرهنگی معتقد است ترویج و تبلیغ زندگی های تجملاتی در سطح جامعه منجر به افزایش ناامیدی در میان مردم میشود و همچنین در افزایش بزه و بزهکاری نیز تاثیر قابل توجهی دارد.
اسدی در ادامه تصریح کرد: وقتی که قشر مرفه به انتشار تصاویری از نحوه و سبک زندگی اشرافی و آنچنانی خود در صفحات مجازی اقدام میکنند، در واقع به نوعی فاصله طبقاتی خود با دیگران را به نمایش میگذارند و این امر به افزایش نارضایتی سایرین از شرایط موجود منجر میشود.
وی اضافه کرد: افرادی در مقابل ساده زیستی که مورد تاکید اسلام است ایستادند که به طور ذاتی اعتقادی به تاثیر نحوه رفتار شخصی شان در زندگی اجتماعی نداشته و خوی اشرافیگری خود را به انواع مختلف به رخ مستضعفان و محرومان میکشاندند.
این کارشناس فرهنگی افزود: با توجه به حضور گسترده کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، بخش گسترده ای از ترویج خوی اشرافیگری این روزها در بستر فضای مجازی صورت میگیرد و استمرار این چنین اتفاقاتی به افزایش میزان نارضایتی افراد در کسوتهای مختلف منجر خواهد شد.
اسدی تاکید کرد: تفکر طاغوتی دست از تبلیغ اشرافیگری در فضای حقیقی و همچنین فضای مجازی برنمیدارد و این تفکر درست در نقطه مقابل ساده زیستی قرار گرفته است و مسئولان امر باید راه مقابله با ترویج چنین تفکری را بگیرند.
وی گفت: بیش از 90 درصد مردم جامعه توانایی مالی مناسبی برای دنباله روی زندگی اشرافیگرایانه را ندارند و تبلیغ اشرافیگری در صفحات مختلف فضای مجازی به لحاظ پرمخاطب بودن آن صدمات روحی جبران ناپذیری را به سایرین وارد میکند.
این کارشناس فرهنگی همچنین بی اعتمادی و بی اعتنایی مردم نسبت به یکدیگر را نیز نتیجه ترویج اشرافیگری چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیق برشمرد و گفت: آسیبهای ترویج خوی اشرافیگری تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد و مقابله با آن پیشگیری و برخورد به هنگام را از طرف مسئولان میطلبد.
آنچه مسلم است ترویج فرهنگ ساده زیستی و تحقق اهداف دین مبین اسلام وقتی امکان پذیر است که مسئولان در ردههای مختلف روش زندگی خود رابه این شکل انتخاب کنند و پس از آن میتوان از مردم عادی پرهیز از اشرافیگری را توقع داشت.
گزارش از فرزانه فراهانی
انتهای پیام/