به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خلیل الله، صفت حضرت ابراهیم (ع) است که خداوند به آن حضرت نسبت داده و به نوعی حضرت ابراهیم را به دوستی خود برگزیده است. این صفت جایگاه خاصی دارد و تفاسیر متعددی برای آن روایت شده است.
در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب به تفسیر واژه خلیل و دلایل روایی خلیلالله بودن حضرت ابراهیم (ع) بپردازد، پس با ما همراه باشید.
عنوان "خلیل الله" امتیازی است برای حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) که در قرآن نیز به آن اشاره شده است که میفرماید:
بیشتر بدانید: کدام پیامبر اولوالعزم الهی،آرزو داشت شیعه امام علی(ع)باشد؟
«وَ مَنْ اَحْسَنُ دینًا مِمَّنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ اِبْراهیمَ حَنیفًا وَ اتَّخَذَ اللّهُ اِبْراهیمَ خَلیلاً»
«دین و آیین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد، و پیرو آیین خالص و پاکِ ابراهیم (علیهالسّلام) گردد؟ و خدا ابراهیم (علیهالسّلام) را به دوستیِ خود، انتخاب کرد».
آن چنانکه در تفسیر نمونه آمده است، در تفسیر واژه "خلیل"، دو نظریه عمده وجود دارد، یکی اینکه خلیل از ماده خُلّت به معنای دوستی است یعنی خداوند ابراهیم (علیهالسّلام) را به دوستی خود انتخاب کرد.
نظر دوم آن است که خلیل از ماده خِلّت به معنای نیاز و احتیاج است و معنایش آن است که ابراهیم (علیهالسّلام) باور داشت که در همه چیز بدون استثناء نیازمند پروردگار است.
بیشتر بخوانید: ماجرای پنهان کردن همسر حضرت ابراهیم در صندوق
تفسیر نمونه تفسیر اول را ترجیح میدهد و در تایید این تفسیر به روایتی از امام صادق (علیهالسّلام) استناد میکند که میفرماید:
"اگر خداوند ابراهیم (علیهالسّلام) را به عنوان خلیل انتخاب کرد نه به خاطر نیاز به دوستی با او بود بلکه به این خاطر بود که ابراهیم (علیهالسّلام) بنده مفید پروردگار و کوشا در راه رضای او بود.
اما درباره این که ابراهیم علیهالسّلام به چه دلایلی، خلیل الله شد در روایات به علل مختلفی اشاره شده است که نمونهای از آن در روایت فوق مورد اشاره قرار گرفت.
در روایت دیگری از امام رضا (علیهالسّلام) میخوانیم:
«اِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ اِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا لِاَنَّهُ لَمْ یَرُدَّ اَحَداً وَ لَمْ یَسْاَلْ اَحَداً قَطُّ غَیْرَ اللَّهِ تَعَالَی»
«خداوند، ابراهیم (علیهالسّلام) را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد زیرا هرگز تقاضا کنندهای را محروم نساخت و هیچ گاه از کسی غیر از خدا، تقاضایی نکرد.»
سایر عللی که در روایات مورد اشاره قرار گرفته است، عبارتند از:
کثرت سجود، اطعام گرسنگان، نماز در دل شب و کوشا بودن در راه اطاعت پروردگار.
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) يَقُولُ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ وَ صَلَاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ.
بیشتر بخوانید: ناگفته های محمد صادقی از بازی در نقش ابراهیم خلیل ا...
جابربن عبدالله انصاری می گوید، شنیدم، پيامبر (ص) می فرمود: خداوند ابراهيم را به دوستى نگرفت، مگر به خاطر اطعام مردم و نماز خواندنش در شب، وقتی که همه مردم در خوابند.
علل الشرائع: ج 1، ص 35.
بیشتر بخوانید: حاجیان به پیروی از حضرت ابراهیم(ع) با شرک مبارزه کنند
بیشتر بدانید: فرزندان "حضرت ابراهیم" علیه السلام چه کسانی اند؟
انتهای پیام/