مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ۵ هزار اثر تاریخی فارس شناسایی و در نقشه اطلس باستان شناسی ثبت شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه ۵ هزار اثر تاریخی فارس شناسایی در نقشه اطلس باستان شناسی ثبت شده، بیان کرد:تا کنون ۳ هزار اثر تاریخی در فارس ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها اقدامات باستان‌شناسی انجام نشده و از وضعیت پراکندگی آثار تاریخی اطلاعاتی در دست نیست، افزود: به همین دلیل اولویت پژوهشی در آثار تاریخی فارس در سال ۹۵ و ۹۶ بر روی کاوش و تهیه نقشه باستان‌شناسی از این مناطق گذاشته شده است.

امیری با تاکید بر انعقاد تفاهم‌نامه اداره کل میراث فرهنگی استان با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده ۵۰ درصد از هزینه نقشه باشتان‌شناسی فارس از سوی این پژوهشگاه و مابقی بوسیله اداره کل میراث فرهنگی استان پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد:یکی از بنیادی‌ترین بخش‌های حفاظت آثار و کاهش آسیب‌های ناشی از توسعه به میراث تاریخی و فرهنگی، شناسایی، ثبت و مدیریت اطلاعات مکانی مرتبط با آن‌ها است و نقشه اطلس باستان‌شناسی بهترین گزینه برای تحقق این هدف است.

امیری با اشاره به روند آغاز تهیه این نقشه در فارس اضافه کرد: در اسفند ماه پارسال طرح تهیه نقشه باستان‌شناسی استان فارس در هشتمین نشست شورای برنامه‌ریزی استان، مصوب شد.

وی اظهار کرد: در تیرماه امسال نیز تفاهم‌نامه همکاری مشترک در طرح تهیه این نقشه با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور منعقد شد که پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به اهداف این طرح دست یابیم.
انتهای پیام/ت

شناسایی و ثبت ۵ هزار اثر تاریخی در اطلس باستان‌شناسی فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.