به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ؛ سوغاتی دادن، یکی از فرهنگهای قدیمی و ریشه دار ایرانیان است که در سفرهای دور و نزدیک، خود را نشان میدهد و شیرینی و دیگر خوراکیهای محلی و صنایع دستی زیبا و متنوع کشورمان، به
سوغات ارزش ویژهای بخشیده است.
سوغات هر شهر، نمادی از آن شهر است و باورها و آیینهای تاریخی مناطق مختلف ایران را یادآوری میکند.
زائرانی که به
شهر مشهد سفر می کنند، پس از
زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) بدنبال خرید
سوغاتی برای اقوام و خویشاوندان خود هستند که خوشبختانه تنوع کالا در فروشگاههای شهر مشهد بسیار زیاد است و می توان در فروشگاههای مشهد، برای هر سن و سلیقهای سوغاتی تهیه کزد.
اهمیت سوغات و خرید گردشگر تا آنجاست که بدانیم اقتصاد مشهد بیشتر براصل ورود و مدت ماندگاری هر چه بیشتر زائر و گردشگر استوار است، بنابراین استفاده از این بازار پر پتانسیل و تمرکز بر آن میتواند رونق اقتصادی را عاید شهر و بلکه فراتر از آن استان و کشور کند.
اگرچه برای گردش مالی سوغات زائر و خرید گردشگر ارقامی مانند 2000 میلیارد تومان در سال مطرح میشود با این حال سهم تولیدات داخلی از این بازار بزرگ اندک است و بیشترین عایدی نصیب کشورهای چین، هند، مالزی و ترکیه است.
امروز کشورهایی مانند چین در سایه غفلت داخلی در حوزه تولید محصولات و کالاهایی که با اقبال بیشتری از سوی زائران در سفر مشهد مواجه است؛ مانند مهر، تسبیح، سجاده، انواع البسه ارزان قیمت و اسباب بازی ورود یافته و بازار را قبضه کرده است، این در حالی است که مشهد تا همین چند سال پیش یکی از قطبهای مطرح کشور در حوزه تولید پوشاک و کفش و صنایع نساجی بود، اما به واسطه واردات بی حد و اندازه و نیز قاچاق کالا آسیب جدی دیده است.
سهم سوغات خارجی در مشهد کم است
اما علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی وتوسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت در این باره معتقد است سهم سوغات خارجی در مشهد کم است.
وی دراین باره میگوید:عمده اقلام سوغات مشهد صنایع تولید داخلی است. چیزی حدود 60 تا 70 درصد سوغات مشهد را کالاهای داخلی از قبیل: زرشک و زعفران وخشکبار وصنایع دستی تشکیل میدهد.
معاون امور بازرگانی وتوسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت درباره اینکه چگونه میشود سهم 30 درصدی
واردات خارجی را به سمت
تولید داخلی تغییر دهیم میافزاید: یکی از راهکارهای بسیار مهم افزایش تنوع کالاهای داخلی است که در این باره اقدامات مثبتی صورت گرفته است.
غفوری مقدم معتقد است:ما در برخی از سوغات مانند اسباب بازی و پوشاک ضعفهایی داریم که باید به سمت بهتر شدن پیش برویم.
بهینه سازی و شبکه توزیع سوغات استراتژی اینده سوغات مشهد
وی درباره استراتژی آینده سوغات مشهد هم میگوید:ما در این حوزه دو بحث را بررسی میتوان کرد. بحث اول زنجیره تولید سوغات و بهینه سازی است. ما معتقدیم 3 موضوع قیمت، کیفیت وتنوع باید تعادل داشته باشد ودر بهترین شرایط ممکن قرار بگیرد.
معاون امور بازرگانی وتوسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه ما در بحث دوم در شبکه توزیع سوغات فعالیت میکنیم میگوید: در حال حاضر بازار در حال گذر از شبکه توزیع سنتی به سمت مدرن است، شبکه سنتی بخشی از بازار است که هنوز هم مصرف کننده خودش را دارد ودر بخش مدرن مجتمعها وبازارهای مدرن وجود داردکه در حال گسترش هستند.
غفوری مقدم میگوید: در حال حاضر تغییرات بسیار مثبتی در این زمینه داشته ایم. به عنوان مثال صنعت بسته بندی کالاهایی، چون زغفران بهتر شده است.
باید از نام ونشان زعفران خراسانی و ایرانی دفاع کنیم
زعفران بعنوان یکی از گرانبهاترین تولیدات کشاورزی کشور محسوب می گردد که در استان خراسان بزرگ، بیشترین تولید و صادرات را دارد و از حیث تولید زعفران، استان خراسان در جهان رتبه اول را داراست.
متاسفانه این روزها شاهد زعفران خارجی به خصوص افغانی وهندی در بازار مشهد هستیم. وجود زعفران خارجی میتواند عامل زیان باری برای تجارت سوغات مشهد محسوب شود.
معاون امور بازرگانی وتوسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت درباره اوضاع کنونی بازار زعفران میگوید: در حال حاضر بیش از 85 تا 90 درصد
زعفران جهان در ایران تولید میشود، اعداد و ارقامی مبنی بر واردات کثیر زعفران از کشورهایی نظیر افغانستان وهندوستان شنیده میشود که این آمار صحیح نیست، البته مقدار بسیار کمی هم زعفران در افغانستان تولید میشود که به دلیل کم بودن مقدار آن اصلا ارزش تجاری ندارد.
وی خاطر نشان کرد:زعفران خراسان یک برند است وما باید از نام ونشان زعفران خراسانی و ایرانی دفاع کنیم.
با این حال ورود بی رویه کالاهایی خارجی در میان سبد سوغات مسافران رکود بازار وبی رونقهای واحدهای تولیدی مشهد و استان خراسان رضوی را در پی خواهد داشت.
تعطیلی هر واحد یا کارگاه تولیدی، افزایش واردات کالا و تبعات روانی ناشی از کاهش تولید تنها بخشی از عواقب سوغات خارجی است.
با توجه به اهمیت بازار زیارتی مشهد و همچنین دیگر شهرهای زیارتی کشور در چرخه اقتصادی کشور، لازم است تدابیری به منظور بهرهبرداری مناسبتر از ظرفیت بزرگ بازارهای زیارتی کشور در دستور کار قرار بگیرد و در نتیجه تولید و اشتغال کشور از این ناحیه تقویت گردد.
انتهای پیام//م. ص
گزارشگر: مرجان صدیقی