باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد؛

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

موسسه تحقیقات برنج آمل برای حل مشکل کم آبی، ارقام جدیدی از برنج مقاوم به خشکی، کم آبی و بیماری‌های مختلف را تولید کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، بر اثر تغییرات اقلیمی خطر خشکسالی به مشکلی بزرگ تبدیل شده که تعداد زیادی از کشور‌های جهان در معرض بحران آن قرار دارند و تهدیدی جدی برای اکوسیستم و حیوانات و افراد بشمار می‌ رود.

اگر خشکسالی اتفاق بیافتد مزارع دیگر نمی‌ توانند به کار خود ادامه دهند و سوددهی ندارند، حال اگر از قبل نسبت به وقوع خشکسالی اطلاع داشته باشیم و میزان آب را در پشت سد‌ها و دریاچه‌ ها کنترل و ارقام و بذرهای جدیدی از محصولات کشاورزی مقاوم به کم آبی تولید شود با بحران خشکسالی می‌ توانیم سازگاری حاصل کنیم.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

کشت بذرهای مقاوم به کم آبی یک فرصت

بوی خوش شالی از فروردین تا پایان شهریور ماه زمین‌ های کشاورزی را عطرآگین می‌کند، اما امسال کم آبی برای شالیکاران مازندرانی زنگ هشداری شد تا بجای برنج که محصولی آب بر هست محصولات دیگری یا همان برنج مقاوم به خشکی را بکارند.

کاهش بارش‌ها، برداشت ‌های بی‌ رویه آب و تغییر اقلیم در استان و گرم‌تر شدن هوا سبب شد بخشی از شالیزار‌های ۴ شهرستان ساری، میاندرود، نکا و جویبار با تنش کم آبی مواجه شوند.

یکی از کشاورزان نکایی می‌ گوید: سال گذشته مشکل آب نداشتیم و تمام زمین هایمان برنج کشت کردیم، اما امسال که آب نداشتیم شالی های خشک شدند و به مرحله خوشه دهی و برداشت نرسیدند.

موسوی معاون شرکت آب و منطقه‌ ای مازندران با اشاره به روند کاهش بارش باران در استان گفت: نزولات جوی استان در سال جاری ۱۵ درصد و در روان آب ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که این تغییر باعث شد ۵۰ درصد مخازن آب مازندران تحت شعاع قرار بگیرد.

همین مشکل کم آبی بخشی از استان های شمالی سبب شد تا محققان موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل به فکر تولید ارقام مقاوم به کم آبی و خشکی افتادند.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

محققان کشاورزی به دنبال تولید بذرهای مقاوم به خشکی

کشاورزان مازندرانی از ارقام جدیدی از برنج برای مقابله با کم آبی و بیماری‌ های مختلف استفاده کرده‌اند.

رقم جدید برنج تیسا و لاین ۸۳۱۵ و ۸۳۰۸ مقاومت بالایی در برابر کم آبی و خشکی نشان دادند.

این گونه از برنج‌ها که توسط موسسه تحقیقات برنج کشور اصلاح شده است، زودرس‌تر از ارقام دیگر نیز هستند.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

چاره اندیشی محققان موسسه تحقیقات برنج کشور برای مشکل کم آبی شالیزار‌های شمال

عرفانی معاون تحقیقات موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور  در سلسله اهداف خودش معرفی ارقام زود رس را در دستور کار خودش قرار داده است از جمله  ارقام زودرسی که امسال قرار است رونمایی شود رقم تیسا است.

وی افزود: برنج تیسا رقم جدیدی است که بطور آزمایشی در مزرعه این موسسه در مساحت هزار متر مربع کاشته شده و تا کنون مقاومت بالایی در برابر کم آبی و خشکی نشان داده است.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

صرفه جویی در مصرف آب با تولید بذر‌های مقاوم به کم آبی و خشکی

نصیری عضو هیات علمی  موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران بابیان اینکه میزان مصرف آب برنج تیسا در هنگام کاشت ۲۰ تا ۳۰ درصد در واحد سطح کمتر مصرف می‌ شود، افزود: به ازای مصرف هر یک متر مکعب آب حدود هزار گرم یا یک کیلو گرم  برنج تولید می‌‌شود.

نصیری گفت: برای ارقام بومی مثل رقم طارم محلی هر یک متر معکب آب مصرفی حدود ۴۰۰ گرم برنج تولید می‌‌شود.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

فلاح عضو هیات علمی  موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  افزود: در کنار تولید بذر مقاوم به خشکی لوله‌ های پی وی سی طراحی شد که با قرار دادن این لوله‌ ها در عمق مناسب از شالیزار مصرف آب تا ۲۰ درصد کاهش می‌ یابد.

ویژگی رقم برنج تیسا مقاومت بالا به بیماری بلاست

از ویژگی رقم تیسا تحمل بالا در مقابل بیماری بلاست است، بیماری که سالانه به ۷۵ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران و به ساقه، خوشه‌های برنج خسارت وارد می‌کند.

رستمی عضو هیات علمی  موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران گفت: خوشبختانه رقم تیسا و دو رقم برنج دیگری که در دست تولید در این موسسه است در برابر بیماری  بالاست از تحمل نسبی بالایی برخوردار و تعدادی از این ارقام نیز نسبت به این بیماری مقاوم است.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

اندازه وکیفیت رقم برنج تیسا 

توسلی مسئول آزمایشگاه کیفیت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران با بیان اینکه ارقام اصلاح شده در این موسسه شامل برنج تیسا و دولاین دیگر در دست معرفی داریم و بزودی معرفی خواهند شد ، گفت:در هنگام پخته شدن نرم و سبک است و وقتی سرد می‌ شود نرمی خود را حفظ می‌ کنند و سفت نمی‌ شوند.

وی افزود: کشت این رقم جدید برنج به مقاوم به کم آبی و خشکی از اوسط اردیبهشت شروع می‌‌شود و به دلیل زود رس بودن پس از ۹۷ روز برداشت می‌‌شود.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

توزیع بذر برنج تیسا میان کشاورزان شمالی از سال آینده

عرفانی معاون تحقیقات موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: بذر برنج  تیسا در فصل زراعی  سال آینده میان کشاورزان مازندرانی توزیع خواهد شد.

وی افزود: موسسه تحقیقات برنج کشور دو رقم برنج مقاوم به خشکی را در دست تحقیق و آزمایش دارد و تا دو سال آینده آن را معرفی می‌کند.

۲۱۳ هزار و ۴۲۵ هکتار از شالیزار‌های استان امسال برنج کشت شد که ۵۰ هزار و ۵۶۰ هکتار به صورت مکانیزه و ۱۶۲ هزار و ۸۶۵ هکتار دیگر به صورت سنتی نشاکاری شد.

تیسا رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار