مدیر کل ثبت احوال استان یزد گفت: در چهار ماهه سال جاری ۵۶۲۸ کارت هوشمند ملی در استان یزد صادر شده است.

محمدعلی مکرمی مدیر کل ثبت احوال استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با بیان اینکه درچهار ماهه سال جاری ۹۴۸۹ درخواست کارت هوشمند ملی صورت گرفته است گفت: تاکنون ۵۶۲۸کارت صادرشده است و ۵۳۶۶ مورد کارت تحویل متقاضیان شده است.

مکرمی افزود:برای تسهیل در امور ثبت احوال و صدور کارت ملی ایستگاه سیار در مناطق مختلف همچون روستا‌ها وشهرک صنعتی مستقر خواهد شد چراکه کارت ملی هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه سال آینده کارت هوشمند ملی عملیاتی خواهد شدگفت: درسال گذشته ۲۳۳۲ شناسنامه خردسال، ۵۷۹۵ شناسنامه بزرگسال، ۵۴۳ شناسنامه المثنی، ۶۶ تغییر نام تغییر و ۱۲۳ تغییر نام خانوادگی صورت گرفته است.

مکرمی اصلی‌ترین دغدغه سازمان ثبت احوال کارت ملی هوشمند دانست و به سرانجام رساندن آن در آستانه یکصدمین سال تأسیس ثبت احوال گفت: در ماده یک قانون ثبت احوال انتشار آمار از وظایف اصلی این سازمان است و ایجاد پایگاه جمعیتی کشور از سوی سازمان ثبت واحوال از مهمترین و کامل‌ترین اقدامات در زمینه ثبت آمار جمعیتی است .

مدیر کل ثبت احوال استان یزد با بیان اینکه در سال گذشته ۷۲۶۹ مورد ازدواج در استان یزدصورت گرفته است که ۹۳ مورد آن نام مرد علی و نام زن فاطمه یا زهرا بوده است گفت:۷۶ در صد از از آقایان و ۸۶ درصد از خانم‌ها بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن داشتند ۲۳ درصد ازاقایان و ۱۳ درصد از خانم‌ها بین ۳۰ سال تا ۶۰ سال سن داشتند و میانگین آقایان در سال ۹۶ برای ازدواج ۲۶ سال ومیانگین خانم‌ها ۲۲ سال بوده است.

وی  افزود: در سه ماهه اول امسال ۷۴ درصد از آقایان و ۸۵ درصد از بانوان بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن و ۲۵ درصد از اقایان و ۱۵ درصد از بانوان بین ۳۰ تا ۶۴ سال سن داشتند میانگین سن ازدواج در سه ماهه سال جاری درمردان ۲۷ و در بانوان ۲۲ سال بوده است ودر سال گذشته استان یزد رتبه ششم کشوری از لحاظ جمعیت داشته است و ۷۲ درصد از مردم استان کارت ملی هوشمند دریافت کرده اند.
وی در ادامه با بیان اینکه اسامی خارجی و غیرمتناسب با جنس را ممنوع شده است گفت: درخصوص انتخاب اسم شورای عالی ثبت احوال متشکل از اساتید فارسی وعربی تشکیل شده است که اسامی غیر متعارف درسامانه پیامکی با مشخصات دقیق ثبت می‌گردد و پس از بررسی شورای عالی در صورت عدم مغایرت با شعائر دینی نام مورد نظر را برای شخص انتخاب شود.

مکرمی با بیان اینکه تغییر نام تا سال ۹۵ در اختیار مراجع قاضی بوده است افزود:تغییر نام افراد زیر ۱۵ سال زیر نظر دادگستری انجام می‌شود وافراد بالای ۱۵ سال براساس شرایط و ضوابط خاص زیر نظر اداره ثبت واحوال است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: شناسنامه ، کارت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار