معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با ارائه راهکارهای جدید و بسته پیشنهادی به توسعه‌گران اطمینان می‌دهیم که سرمایه‌گذاری در بازآفرینی شهری هیچ ضرری برای آنها نخواهد داشت.

اطمینان‌دهی دولتی‌ها به توسعه‌گران برای سوددهی نوسازی بافت‌های فرسودهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت بازآفرینی شهری و کانون انجمن صنفی با اشاره به اینکه در انجام نوسازی پروژه‌های مشارکتی دو ریسک شامل سرمایه‌گذار می‌شود، گفت: در ساخت واحد مسکونی همواره دو ریسک وجود دارد که یکی از آنها مربوط به سرمایه‌گذاری و دیگری مربوط به فروش است.

وی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ریسک سرمایه‌گذاری را می‌پذیرد تا از طریق آن سود سرمایه‌گذاران در این بخش افزایش یابد.

وی افزود: محفوظات سرمایه‌گذاران همواره باید با سود، خواب سرمایه و سود پیمانکاران دیده شود.

عشایری تأکید کرد: با وجود چنین اقداماتی ضرر پولی در این بخش برای شرکت بازآفرینی شهری است ولی این اقدام زمینه‌ساز ارتقای محلی می‌شود که دولت از لحاظ اقتصادی در این بخش سود می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از تمامی توسعه‌گران و انبوه‌سازان درخواست می‌کنیم که در اصلاح ایرادات احتمالی طرح مشارکتی بازآفرینی شهری کمک کنند.

وی از تدوین ساز و کار جدید برای اطمینان‌دهی مشارکت‌کنندگان مبنی بر سود پروژه، گفت: این طرح جدید دارای سه بعد از جمله بعد حقوقی، بعد مالی و بعد فنی تدوین شده است.

عشایری با اشاره به اینکه در این طرح هر توسعه‌گری مدل خود را می‌تواند ارائه کند، افزود: در این طرح باید تمامی تجارب تجمیع و تبدیل به یک تیپ قراردادی جدید شود که در این بخش دولت فقط باید حمایت کند و شکل قرارداد مشارکت توسعه‌گر با متقاضی هیچ دخالتی نداشته باشد.

در ادامه مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت‌ بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه نباید ابعاد مختلف قرارداد را از یکدیگر تفکیک کنیم، گفت: تمامی ابعاد و قالب قراردادها باید منسجم باشند.

وی افزود: دولت در این طرح به دنبال سود به عنوان پول نیست بلکه منافع عمومی خود را هم‌زمان با ارتقای محیط اجتماعی محقق می‌کند.

در ادامه این نشست قاسم‌پور نماینده کانون سراسری انجمن کارفرمایان با اشاره به اینکه برای ورود به نوسازی بافت‌های فرسوده باید یک برنامه استراتژیک وجود داشته باشد، گفت: در این طرح باید شیوه‌ها بر اساس ابزارهای مالی انجام شود.

قاسم‌پور با تاکید بر اینکه ابزارهای پولی قابلیت توسعه ندارند، گفت: خوشبختانه در اجرای این طرح ابزارهای مالی می‌تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد.

وی در ادامه شناورسازی سرانه خدمات منطقه‌ای، شهری، کشوری و بین‌المللی را زمینه‌ساز ایجاد انگیزه برای ورود به نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: در محلات بازآفرینی شهری باید خدمات محله‌ای انجام شود که این خود زمینه‌ساز گسترش ارزش محل‌ها می‌شود.

قاسم‌پور افزود: نگاه باید در این بخش از جنس برنامه‌ریزی تولید انبوه باشد.

در ادامه علاء‌الدینی نماینده انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه برای ایجاد انگیزه توسعه‌گران به نوسازی بافت‌های فرسوده باید از محل فضاهای پیرامونی این سود ایجاد شود گفت: دولت قصد دارد از نوسازی بافت‌های فرسوده معضل اجتماعی را برطرف کند در نتیجه در این بخش باید از سود خود بگذرد.

وی ادامه داد: اقداماتی که در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود باید باعث ارتقای سود توسعه گر و در ادامه به ارتقای محله فکر کند.

در ادامه این نشست نوید نماینده انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران ساختمان با اشاره به اینکه بافت‌های ناکارآمد شهری سه برابر حجم واحدهای مسکن مهر است، گفت: یکی از راهبردهای اصلی این طرح آن است که بیش از 91 درصد از سرمایه‌های بخش ساختمان متعلق به بخش‌ خصوصی است و باید به این پروژه منتقل شود.

وی افزود: امروز یک سرمایه‌گذار به صورت مشارکتی هزینه‌ای برای زمین پرداخت نمی‌کند.

نوید با اشاره به اینکه در این طرح توسعه‌گر هنری به جز سرمایه‌گذاری ندارد، افزود: در بحث تعهدات توسعه‌گر چنان آزاد عمل شده که متاسفانه باعث بسته شدن دست توسعه‌گر شده است.

نماینده انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران ساختمان تاکید کرد: ایجاد چنین اقداماتی نه تنها از جذابیت سرمایه برای توسعه‌گر می‌کاهد بلکه تأکید یک جانبه بر سرمایه‌ در این طرح یک راهبرد کاملا اشتباه است.

وی گفت: در این ساختار نامطمئن هیچ سرمایه‌گذاری اطمینانی برای ورود به آن ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
این بافتای فرسوده رو جم کنین بخدا حاضریم نون و ماست بخوریم ولی اینا جم بشه اذیت داریم میشیم با این کوچه پس کوچه های وحشتناکشون
آخرین اخبار