خرید و فروش تیم‌های فوتبال در ایران شرایط خاصی دارد که در هیچ استانداردی نمی‌گنجد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار خرید و فروش امتیاز تیم‌های فوتبال در سال‌های اخیر رونق خاصی داشته است، بازاری که در آن قیمت‌ها را خریدار مشخص می‌کند و فروشنده با اشتیاق به دستان خریدار نگاه می‌کند و زیر لب می‌گوید" امیدوارم پشیمان نشود و فقط ما را از این داستان تیم داری رها کند"

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

مسئله تیمداری در فوتبال ایران پیچیده است و به دلیل شرایط موجود، مالکان و ارگان‌های دولتی تلاش می‌کنند تا امتیاز باشگاه هایشان را به فروش برسانند و خیال شان راحت شود، اما در این بین، بازهم قیمت امتیاز باشگاه ها، کمتر از حد استاندارد و طبیعی است و به همین دلیل می‌گویند، در بحث خرید و فروش امتیاز باشگاه ها، قیمت را خریدار تعیین می‌کند.

در این بین نباید به میزان محبوبیت تیم‌ها در دنیای فوتبال، بدهکاری به افراد حقیقی و حقوقی و ... کم توجهی کرد. برای مثال در سال گذشته، قربانعلی الماسخاله عنوان کرد، ۳ میلیارد تومان قیمت فروش امتیاز تیم سپیدرود رشت است که با تعجب خانواده فوتبال همراه شد، اما در ادامه مشخص گردید با توجه به میزان بدهی‌های زیاد این باشگاه و مطالبات کادر فنی و بازیکنان و هزینه‌های جاری و البته بدهی‌های این تیم از قیمتی حدود ۲۰ میلیارد تومان برخورد دار است.

همچنین این نکته را هم باید بدانید که برخی از افراد حاضر در دنیای تجارت و بورس هم تلاش می‌کنند تا با تیمداری، مالیات کمتری را بپردازند و فقط نام مالک را یدک می‌کشند و به هیچ عنوان به نام باشگاه، طرفداران و عاشقان تیم‌ها اهمیتی نمی‌دهند و فقط دوست دارند تا پول در جیب هایشان باقی بماند.

تمامی خرید و فروش امتیاز باشگاه‌ها در فوتبال ایران قانونی است. در لیگ برتر و طبق قوانین فدراسیون فوتبال، خرید و فروش امتیاز باشگاه‌ها منع قانونی ندارد، اما سهمیه نباید از استان خارج شود و به همین دلیل خونه به خونه بابل موفق نشد امتیاز نفت تهران یا گسترش فولاد تبریز را خریداری کند. همچنین با توجه به این قانون ماشین سازی در تبریز به لیگ برتر آمد و گسترش فولاد با مالکیت شرکت بانی گستر به لیگ آزادگان (لیگ دسته اول فوتبال ایران) رفت.

قیمت یک تیم در رقابت های لیگ دسته اول بین 3 تا 10 میلیارد تومان ارزش دارد اما طبق برخی اطلاعات هیچ یک از تیم های لیگ برتری زیر 15 میلیارد تومان ارزش ندارند که این رقم بر اساس تعداد هواداران، میزان بدهی، نام برند باشگاه ها و در نهایت سابقه آنها افزایش می یابد.

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

قیمت گذاری باشگاه ها بر مبنای ارزش عمومی، اعتبار برند و بدهی نداشتن آنها انجام می شود

سهیل مهدی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ درباره ساز و کار انتقال باشگاه‌ها در فوتبال ایران بیان کرد: طبق مصوبه فدراسیون فوتبال انتقال سهام باشگاه‌های لیگ برتری به استان‌های دیگر ممنوع است، اما در لیگ یک چنین مشکلی وجود ندارد. قیمت گذاری انتقال هم به ما ارتباطی ندارد و طرفین برمبنای ارزش عمومی تیم ها، امتیاز باشگاه ها، نام برند، بدهی نداشتن باشگاه و مسائل ایچنینی درباره قیمت به توافق می‌رسند.

او ادامه داد: انتقال امتیاز هم زمانی محقق می‌شود که سهام باشگاه به فرد یا ارگان دیگری واگذار شود و عملا انتقال مالکیت صورت بگیرد. در لیگ برتر امسال تنها نام تیم گسترش فولاد تبریز به ماشین سازی تغییر یافت و هیچگونه انتقالی انجام نشد، اما در لیگ یک امتیاز تیم‌هایی مانند برق شیراز، ماشین سازی تبریز، استقلال جنوب تهران به قشقایی شیراز، بانی گستر ارومیه و پاکدشت منتقل شد.

مهدی درمورد تغییر نام گسترش فولاد تبریز گفت: مسئولان باشگاه گسترش فولاد مدارک لازم یعنی تائیدیه کمیسیون ماده ۵ اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی را در اختیار ما قرار دادند، اما از آن‌ها خواستیم مدرکی تحویل دهند که طبق آن انتقال سهام انجام نشده باشد چراکه در این صورت باید کلیه حساب ها، تعهدات و بدهی‌های مالک قبلی به فرد جدید واگذار شود و همین امر حساسیت ایجاد می‌کند.

او درباره شرایط دشوار انتقال تیم‌های بدهکار اظهار داشت: تا جایی که من می‌دانم امتیاز تیم لیگ یکی در بهترین حالت حدود هشت تا ۱۰ میلیارد ارزش دارد. در این وضعیت اگر تیمی به همین میزان بدهی داشته باشد، طبیعی است که خریدار تمایلی به این کار نشان نمی‌دهد. به همین دلیل خرید اینگونه تیم‌ها شرایط دشواری دارد. البته در فوتبال ایران شاهد بودیم برخی تیم‌ها برای پاک شدن تعهداتشان نام خود را تغییر می‌دهند، اما این امر تفاوتی در اصل پرداخت بدهی‌ها ندارد چراکه مالکیت تغییری نکرده است و او باید مطالبات طلبکاران را تسویه کند. این امر در قوانین بین المللی هم وجود دارد که با تغییر نام تیم‌ها مالک همچنان نسبت به پرداخت بدهی‌ها مسئول است و امکان دارد در یک انتقال طرفین با هم توافق کنند که این بدهی‌ها به خریدار منتقل شود. ما تمام این مسائل را کنترل می‌کنیم.

مسئول صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ درباره اینکه آیا خریدار فقط می‌تواند امتیاز یک تیم از باشگاه را در اختیار بگیرد، اظهار داشت: ما فقط درباره فوتبال بحث داریم و از باشگاه‌های در حال انتقال مالکیت می‌خواهیم اسناد مربوط به بدهی بازیکنان و مربیان تیم فوتبالشان را در اختیار ما قرار دهند، اما احتمال دارد طرفین توافق کنند که فقط امتیاز تیم فوتبال در اختیار خریدار قرار بگیرد و سایر تیم‌ها در اختیار مالک قبلی باشد.

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

مدیرعامل قشقایی: از سر علاقه به استان، امتیاز برق جدید را خریداری کردم

تیم قشقایی شیراز که امسال با خرید امتیاز برق جدید مجوز حضور در مسابقات دسته یک را بدست آورده، حال با مشکل بدهی باشگاه برق به سازمان لیگ مواجه شده است.

اشکان نجف پور مدیرعامل تیم قشقایی شیراز گفت: من به استان فارس و شیراز علاقمند بودم و دوست نداشتم امتیاز برق از استان فارس خارج شود بنابراین اقدام به خرید امتیاز برق کردم.

مدیر عامل قشقایی درباره مشکلات مالی باشگاه برق و بدهی‌هایی که در حال حاضر حرف و حدیث‌هایی بسیاری را در پی داشته بیان کرد: باشگاه قشقایی تنها بخشی از بدهی‌هایی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرده را پرداخت می‌کند و در قبال سایر بدهی‌های تیم برق مسئولیتی نخواهد داشت.

نجف پور در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام مبلغ پرداخت شده برای خرید امتیاز برق جدید گفت: مبلغ خرید امتیاز تیم برق کارشناسی شد و ما آن را پرداخت کردیم، اما لزوما نمی‌بینیم که آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

مشکلات واگذاری امتیاز برق جدید فارس به تیم قشقایی تا پیش از شروع دیدار هفته نخست این تیم مقابل مس رفسنجان ادامه داشت و کارت بازی بازیکنان تیم قشقایی و نام این تیم در آخرین لحظات مورد تایید سازمان لیگ قرار گرفت.

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

تنها نام گسترش فولاد به ماشین سازی تغییر یافت

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه ماشین سازی تبریز(گسترش فولاد) درباره تغییر نام باشگاه گسترش فولاد تبریز گفت: گسترش فولاد تبریز که در لیگ برتر حضور دارد طبق قانون تجارت و با موافقت کمیسیون ماده پنج تنها اسم خود را به ماشین سازی تبریز تغییر داده است.

او افزود: تیمی که در حال حاضر با نام ماشین سازی در لیگ دسته یک حضور دارد توسط شرکتی به نام بانی گستر در ارومیه خریداری شده و در حال حاضر نیز در لیگ آزادگان حضور دارد.

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

قیمت گذاری باشگاه ها مبنای حقیقی ندارد چراکه راه های درآمدزایی فوتبال ایران بسته است

تراکتورسازی تبریز تنها تیم لیگ برتری است که در فصل جاری امتیاز آن به بخش خصوصی واگذار شد. یکی از مدیران این باشگاه که تمایلی به افشای نامش نداشت درباره ساز و کار این انتقال بیان کرد: قیمت گذاری باشگاه‌ها براساس برندینگ آن‌ها انجام می‌شود. این برند هم به سابقه، تعداد تماشاگران، افتخارات و میزان علاقه مندی هوادارانشان قیمت گذاری می‌شود، اما با توجه به اینکه سود خوب و مکفی برای باشگاه‌های ایرانی تعریف نشده است قیمت گذاری آن‌ها هم مبنای حقیقی ندارد. هزینه باشگاه‌ها در فوتبال ایران بیشتر از در آمد آنهاست.

او ادامه داد: در شرایط فعلی نمی‌توان باشگاهی پیدا کرد که برای در اختیار گرفتن مالکیت یک باشگاه پول خوبی بدهد. به همین دلیل باشگاه تراکتورسازی هم با قیمت واقعی به بخش خصوصی منتقل نشد.

این مسئول باشگاه تراکتورسازی درباره راهکار به فروش رسیدن باشگاه‌ها به قیمت واقعی اظهار داشت: باید درآمد‌های واقعی فوتبال مانند حق پخش تلویزیونی و قانون کپی رایت در فوتبال ایران رعایت شود تا در ادامه شاهد شکوفایی باشگاه‌ها باشیم و درآمد‌های مناسبی نصیب آن‌ها شود.

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

او درباره اینکه آیا تنها امتیاز تیم فوتبال تراکتورسازی به بخش خصوصی منتقل شده یا کل باشگاه در اختیار محمدرضا زنوزی قرار گرفته است، گفت: انتقال مالکیت باشگاه تراکتورسازی مربوط به کل باشگاه است و تنها به خرید امتیاز تیم فوتبال اختصاص ندارد.

مدیر باشگاه تراکتورسازی درمورد نقش دولت در افزایش قیمت سهام باشگاه‌های کشورمان گفت: دولت ابتدا باید دست وزارت ورزش و جوانان را از حضور در ورزش حرفه‌ای کوتاه کند تا زمینه فعالیت‌های بخش خصوصی در فوتبال بیشتر افزایش یابد و در ادامه باید قوانین حمایتی از بخش خصوصی را به تصویب برساند.

ارزش واقعی سپیدرود بسیار بالاتر از قیمتی است که خریداران پرداخت کرده اند

شهاب مومنی، مدیرعامل اسبق باشگاه سپیدرود رشت درباره‌ی شرایط منتقل شدن این تیم به بخش خصوصی  اظهار کرد:تیم سپیدرورد رشت با تلاش‌های خود از دسته ۲ به دسته یک صعود کرد در این حال مسول تیم در نامه‌ای به اداره کل ورزش وجوانان بیان کرد دیگر نمی‌توانم تیم را اداره کنم و این اداره هم مسئولیت مدیریت باشگاه را به هیات فوتبال استان گیلان سپرد.

مومنی افزود: با تلاش‌های هیات فوتبال گیلان و بازیکنان سپیدرود این تیم به رقابت‌های لیگ برتر صعود کرد، اما هیت فوتبال، اختیارات لازم برای هدایت تیم لیگ برتری را ندارد با این حال اداره کل ورزش و جوانان مکلف شده بود که برای مالکیت این باشکاه یک فرد حقیقی مشخص شود، من این مسئولیت را به عهده گرفتم و اقداماتی شامل پرداخت بخشی از بدهی‌ها، ابقای کادر فنی، جذب بازیکن وبرگزاری اردو‌های پیش فصل انجام دادم. همچنین با دریافت‌های کمک‌های بخشی از قرداد بازیکنان را هم پرداخت کردم. همچنین طلب فرشاد پیوس و نوروزی را پرداخت کردم.

بازار خرید فروش امتیاز‌های فوتبالی/ اینجا قیمت را خریدار تعیین می‌کند

او در ادامه افزود:شخصی به نام محمد جواد تن زاده خواستار مالکیت باشگاه شد و من با عقد قردادی مدت دار به مبلغ مشخص و با شرط این که بتواند بدهی‌های این تیم را پرداخت کند، تیم را به او واگذار کردم. اما تن زاده به قول خود عمل نکرد علاوه بر این که بدهی را نپرداخت، از پرداخت حدود ۷ میلیارد تومان از هزینه جاری تیم هم سر باز زد تا مبلغی هم به جمع بدهی‌های این تیم اضافه شد. علی کریمی سرمربی اسبق سپیدرود بار‌ها اعلام کر که تن زاده نمی‌خواهد تیم سپیدرورد در لیگ برتر بماند و ماهم با پیگیری‌های انجام شده متوجه این امر شدیم باتوجه به مهلت دیگری که به او دادیم بازهم اقدامی به پرداخت بدهی‌ها نکرد و ما مجبور شدیم از او شکایت کنیم.

 مدیر عامل اسبق باشگاه سپیدرود درباره‌ی قیمت گذاری این باشگاه بر چه اساسی انجام شده گفت: ارزش واقعی باشگاه بسیار بالا است، اما ما با خریدار توافق کردیم ضمن پرداخت هزینه‌ی قردارد بازیکنان کادر فنی و امور جاری تیم بدهی هارا تسویه کند که تن زاده چنین کاری را انجام نداد و بدهی‌های باشگاه را بیشتر کرد

البته محمد نوین هم قول داده بود ظرف مهلت ۱۰ روز بدهی فصل ۹۷_۹۶ را پرداخت می‌کند که او هم نتوانست چنین کاری انجام دهد، اما بازهم به نوین زمان داده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
بالاخره روسای فدارسیون که کلی دفتر دستک دارن باید بجوری جیبشون رو با این پولا پر کنند دیگه بعد اسم خودشون رو گزاشتن فدارسیون 5 ستاره...
آخرین اخبار